וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הליסינג בסכנה? כדאי לדעת

עו"ד דורון סטריקובסקי

11.12.2008 / 12:20

המשבר הכלכלי שהביא לקריסת חברת ליסינג אחת, עלול לסכן גם אחרות ולפגוע בחברות השוכרות. עו"ד דורון סטריקובסקי ממליץ כיצד לפעול

המשבר הפיננסי שהגיע לפיתחה של חברת הליסינג 'דורנט', עשוי למצוא דרכו גם אל חברות ליסינג נוספות. המשמעות הפיננסית של קריסת חברת ליסינג מבחינת החברות שהתקשרו איתה בחוזי ליסינג תפעולי, עלולה להיות כבדת משקל ולהסתכם לכדי כסף רב. במידה וחברת הליסינג נקלעה לקשיים כספיים, או שהיא נכנסת להליכי כינוס נכסים או להקפאת הליכים, הרי שהשירותים אותם היא מספקת לשוכריה מעצם מהות העיסקה התפעולית יפסקו.

מרבית חוזי הליסינג התפעולי כוללים את התחייבותה של חברת הליסינג לבצע טיפולים שוטפים ברכב לשם תחזוקתו, זאת לצד חובתה לספק לחברה השוכרת רכב חלופי במקרה של תאונה. שירותים אלו מסתכמים לכדי אלפי שקלים בשנה עבור כל רכב, וכך חברה ששכרה אלפי כלי רכב יכולה למצוא את עצמה מפסידה מיליונים של שקלים בשנה.

קריסה של חברת ליסינג עלולה אף לחשוף את החברה השוכרת לכדי תביעות נזיקיות, זאת במידה ועקב הקריסה הופסקו תשלומי פרמיות עבור ביטוח חובה וצד ג', שכן רוב הסכמי הליסינג התפעולי כוללים סעיף בו מוטלת חובת הביטוח על חברת הליסינג. במידה וזאת הפסיקה לשלם את פרמיות הביטוח או אף לא עשתה כלל פוליסה, הרי שהחברה ששכרה את הרכב עלולה להיות מחויבת לשלם פיצויים לניזוק, זאת במידה ויקבע כי האחריות לתאונה מוטלת לפתחו של נהג הרכב השכור ושל המחזיקים בו. על החברה השוכרת לוודא כי תעודות ביטוח החובה הינן בתוקף, שאם לא כך, זו עלולה כאמור להיחשף לתביעות מצד הנוסעים ונהג הרכב שנפצעו בתאונה.

בחלק בלתי מבוטל מהסכמי הליסינג, משולמים מראש דמי פיקדון המשמשים לתשלום עבור שלושת החודשים האחרונים בתום תקופת הליסינג. מטרת הפיקדון הנו להבטיח כי השוכר ישלם את התחייבויותיו במידה וזה הפסיק לשלם את הכספים בהתאם לחוזה שנחתם. הבעיה היא כי החברה השוכרת, שמוגדרת כנושה רגיל ובלתי מובטח, עלולה לאבד את כספי הפיקדון שלא יושבו לה במקרה וחברת הליסינג קרסה ולא הובטח המשך השכרת הרכב שעשוי אף להימכר. יש לציין כי ייתכן שסוג נזק זה, אינו חל על אותן חברות שהשכילו בהסכמים אותם חתמו עם חברות הליסינג שלא לכלול סעיף של דמי פיקדון.

בכל הנוגע להקטנת החשיפה לנזקים, ניתוח המציאות המשפטית מלמדת כי לחברה שכבר מחויבת במסגרת הסכם ליסינג עם חברת ליסינג שנכנסה לקשיים כלכליים, יכולתה בהקשר זה מוגבלת ביותר משום שגורלה של חברת הליסינג מוטל על כף בית המשפט שיחליט לגבי עתידה. האם זו תיכנס להליכי הקפאה או כינוס, או שזו תפורק. הכול בהתאם לנסיבות העניין. יש לקוות כי הנאמן שמונה לחברה שנכנסה להקפאת הליכים או הכונס, יבטיח את המשך פעולתה במהרה תוך תיאום עם הבנקים ויתר הנושים, ויצליח למכור את החברה כעסק פעיל כך שזכויותיהן של החברות להן הושכרו רכבים לא יפגעו.

במידה וחברה עומדת כיום לקראת חתימה על חוזי ליסינג חדשים ו/או הארכת תוקף של חוזה חדש, עליה להבטיח בחוזה את קיומו של מנגנון שיגן עליה במקרה של קריסת חברת הליסינג. כך למשל, סעיף שבה החברה השוכרת תיקח על עצמה את האחריות להסדיר את נושא הביטוח ולכך יבוא ביטוי בהפחתה של מחיר השכרת הרכב. כך גם, פטור מתשלום פיקדון או לחילופין הפקדתו של הפיקדון בחשבון נאמנות לטובת החברה השוכרת אשר הכספים שנצברו בו ישולמו לחברת הליסינג אך ורק במקרה ובו לא תעמוד החברה השוכרת בתשלומים בגין תקופת השכירות. היה ותעמוד החברה בכל תשלומי השכירות, פיקדון זה יוחזר אליה מחשבון הנאמנות. פיתרון באמצעות הפקדת הכסף בחשבון נאמנות מבטיח כי במקרה של קריסת החברה כאמור, לא ניתן יהיה לגעת בכספי הפיקדון.


* הכותב הנו שותף במשרד עורכי הדין סטריקובסקי, גל, ברוך, פורת ושות' שעוסק בין היתר בכינוסים ופירוקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully