וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעון שיקול

אבי בר-אלי

12.12.2008 / 13:34

ממחקר שערכה חברת החשמל עולה: רק שליטה מלאה במועדי הטעינה תאפשר למדינה לחסוך השקעות של מיליארדי שקלים

בעוד חזון המכונית החשמלית של שי אגסי ו'בטר פלייס' קורם עור וגידים עולה השאלה המתבקשת: מנין יסופק החשמל הדרוש לתשתית טעינת המכוניות? סקר היתכנות לפרויקט המכונית החשמלית שביצעה חברת החשמל בהזמנת 'בטר פלייס' לפי דרישת משרד התשתיות, מעלה כי אם הביקושים לטעינת הרכב לא ינוהלו פיזית, המדינה תיאלץ להקים לא פחות משש עד שמונה תחנות כוח חדשות כדי לספק את הביקושים לחשמל. מהסקר עולה כי רק שליטה פיזית על מועדי טעינת כלל כלי הרכב, לפי אומדן מרחק הנסיעה הצפוי להם ומיקומם, יאפשר לענות על הביקושים לחשמל בלא צורך בהגדלת כושר ייצור החשמל.

הדו"ח שהכינה חברת החשמל בחן את השפעות המיזם בשלושה תרחישים שונים. התרחיש הראשון מדמה טעינה לא מנוהלת והתנהגות צרכנית אקראית. תרחיש זה יביא לטעינה בשני פרקי זמן עיקריים: עם הגעת כלי הרכב למקום עבודת בעליו בבוקר, ועם הגעת כלי הרכב למקום מגורי בעליו.

התרחיש השני דימה תנאי שוק שבהם קיימת טעינה לא מנוהלת, אך התנהגות צרכנית רציונלית. לפי תרחיש זה, אין גוף מרכזי השולט על תזמון הטעינה, אך קיים מנגנון תעריפי צריכת חשמל דיפרנציאלי­ שמתייקר בשעות ביקושי שיא. התרחיש השלישי שנבחן מדמה טעינה מנוהלת המביאה בחשבון את מצב המצבר, מרחק הנסיעה הצפוי של הרכב עד לנקודת הטעינה הבאה ואת מצב מערכת החשמל הלוקלית והארצית.

מהסקר עולה כי בתרחיש הראשון יידרשו עד 2020 תוספת של 2,345 מגה-ואט: שבע יחידות ייצור חדשות במחזור משולב (מחז"מ) של 356 מגה ואט כל אחת וכן טורבינת גז של 155 מגה ואט. בתרחיש השני תידרש הקמה של 1,770 מגה-ואט: ארבע יחידות מחז"מ ושתי טורבינות גז. רק בתרחיש השלישי לא תידרש הקמת תשתיות כלשהן להגדלת כושר הייצור.

במקטע ההולכה וההשנאה, יחייב התרחיש הראשון הקמת תחנת מיתוג חדשה, 10 תחנות משנה ותוספת של 18 שנאים בתחנות משנה קיימות. התרחיש השני יחייב הקמת תחנת מיתוג חדשה, שבע תחנות משנה חדשות ותוספת של 13 שנאים בתחנות משנה קיימות. בתרחיש השלישי לא תידרש הקמת תשתיות חדשות כלשהן.

בתחום החלוקה, יחויבו כל התרחישים תוספת תשתיות של שנאי חלוקה וכבלי מתח גבוה ונמוך. ואולם כמויות התשתיות בתרחיש השלישי נמוכות משמעותית מאלה של התרחיש הראשון והשני. כך למשל, לפי התרחיש הראשון יידרשו ב-2020 כ-2,158 ק"מ של כבלי מתח גבוה לעומת 1,581 ק"מ שידרשו בתרחיש השני ו-287 ק"מ בלבד שידרשו בתרחיש השלישי בשנה זו.

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר בתגובה לממצאים כי יש חשיבות רבה בפרויקט הרכב החשמלי לאיכות החיים של תושבי ישראל ולהפחתת תלותה של ישראל בדלקים מאובנים. השר אמר כי בקרוב תושלם עבודת מטה במשרד שתקדם את שינויי החקיקה הנדרשים בחוק משק החשמל ותבטיח כי טעינת כלי רכב חשמליים תיעשה בצורה בטוחה, מבוקרת ומנוהלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully