וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיאט מציגה: שלמונים לסדאם

היצרן האיטלקי נאלץ לשלם כפשרה 18 מיליון דולרים, בגין שוחד שניתן למשטרו של הרודן בשנים 2000 ו -2003

את התביעה הגישה הרשות לניירות ערך האמריקנית(SEC) ,לאחר שזו גילתה כי סובסידריות של פיאט ביניהן 'איווקו', CNH איטליה ו-CNH צרפת, העבירו סכומים העולים על חמישה מיליון דולרים לגורמים במשטרו של סדאם חוסיין, שנועדו במקור למטרות הומניות.

בשנת 1995, הקים האיחוד האירופי בשיתוף ממשל קלינטון, תכנית סיוע הומניטרית לאזרחי האומה העיראקית, לאחר שמנהיגי העולם החילו סנקציות בנושאי סחורה ורכישות. תחת הכותר "נפט בעבור מזון", אפשרו אומות העולם לחברות נפט עיראקיות לבצע עסקאות חליפין המזכות את המדינה במזון, או ציוד לשיקום תשתיות המים והצריכה.

כעת מתברר, כי שלושת החברות נעו במסווה של פעולות "חוקיות", הקרויות בפי הנתבעים "אספקת שירות לאחר רכישה". בפועל, במקום שהסכומים יועברו לתכנית ההומניטארית, שיחדו גורמים בפיאט את הממשל ו"קנו" מכרזים לספק עבור סדאם חוסיין מערכות הינע, תמסורת ומשאבות שונות.

דובר מטעם פיאט מסר לעתון 'הלונדון טיימס', כי החברה מודה בטעותה ועליה לשלם את המחיר. "ההסדר בין התובעים לפיאט, סוגר עבורנו פרק עגום בהיסטוריה, שכולנו מקווים להניח מאחורינו. מאז נודע לנו על התקרית המביכה, ביססנו מערכת בקרה המנטרת את כל פעולותיהן של החברות שלנו, ואנו מקווים שמקרים מסוג אלו לא יחזרו לעולם".

על פי דו"ח ארגון ה-SEC, פיאט הרוויחה מהסכם זה מעל 6 מיליון דולרים. מדוחות נוספים, מתגלה נספח המדבר על "העשייריה המפורסמת" (famous 10), המתייחס לעשרה אחוזים נוספים, אשר צורפו בלא ידיעת האיחוד לחוזים של חברות המשתתפות בתכנית ההומניטארית, כך על פי אתר החדשות של 'USA TODAY'. אותם עשרה אחוזים כאמור, מצאו את דרכם היישר לכיסם של אישים פוליטיים בממשל העיראקי. בנוסף, ביום שלישי האחרון, התווסף גם כתב תביעה פלילי אשר הוגש לבית משפט אמריקני כנגד פיאט וחברות המשנה שלה.

מיותר לציין, כי בתקופה שלאחר מלחמת המפרץ הראשונה, עיראק הייתה נתונה לשוק פרוע לחלוטין. דבר שאפשר לחברות שונות לרקוח לא מעט מזימות כלכליות לטובתן האישית מבלי כל תמורה לתושבי מדינת עיראק. בין השנים 2000-2001, יותר מ-2,000, חברות השתתפו ברכישות לא חוקיות בתחומיה, כולל דיימלר וולוו הנזכרות בחלק מכתבי התביעה שהוגשו בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully