וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה מצה"ל: ESP במכרז הליסינג

דניאל שמיל

30.12.2008 / 10:20

לטענת ארגוני בטיחות, צה"ל אינו דורש בקרת יציבות אלקטרונית במכרז הליסינג על אף ש-50% מהיבואנים מעניקים אותה

ארגוני בטיחות בדרכים פנו באחרונה לצה"ל בדרישה להוסיף מערכת בקרת יציבות למכרז הליסינג שצפוי להתפרסם בחצי השנה הקרובה. כפי שנחשף ב-TheMarker, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית המסייעת למנוע מצבים של אובדן שליטה על הרכב ותאונות דרכים, אינה נכללת בדרישות שמגדיר במכרז - ולא בטוח כי 10,000 המכוניות שיירכשו במסגרתו יצוידו במערכת כזו.

עמותת 'אור ירוק' שלחה שני מכתבים לצה"ל, האחד לרמטכ"ל גבי אשכנזי והשני לראש אגף הלוגיסטיקה האלוף דן ביטון, בדרישה להוסיף את המערכת לתנאים שקובע המכרז. במכתבים נטען כי "לרמת האבזור הבטיחותי של הצי הגדול של צה"ל תהא השפעה משמעותית על רמת הבטיחות בדרכים של קציני צה"ל ובני משפחותיהם, ועל יצירת תמהיל של כלי רכב בטיחותיים שינועו עוד שנים רבות על הכבישים במדינת ישראל. כך לדוגמה, בקרת יציבות אלקטרונית אינה נכללת במאפיינים הנדרשים על ידכם - ובבדיקה שערכנו נמצא כי לפחות 50% מיבואני הרכב מעניקים אותה בדגמי הבסיס המשווקים על ידם".

צה"ל שלח מכתב תגובה לפנייתה של 'אור ירוק', וטען כי "המכרז בהחלט כולל דרישות סף כמו שש כריות אוויר, מערכת ABS למניעה של נעילת גלגלים בבלימה, ומערכת ESP לבקרת יציבות". עם זאת, בצה"ל סייגו את הדברים ואמרו כי "אלה נדרשו כתנאי מחייב, כשקיים בישראל פוטנציאל של כלי רכב המתאים למתאר".

מבחר כלי רכב מתאימים אכן קיים בישראל, אך צה"ל לא הפך את מערכת בקרת היציבות לתנאי מחייב או אפילו ליתרון במכרז. לא ברור מה יהיה השיקלול הבטיחותי לעומת קריטריונים אחרים, כמו למשל צריכת דלק. שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', אמר בתגובה כי "אם צה"ל חורט על דגלו את ערך החיים, הוא לא יכול לנהוג במדיניות כפולה - יד אחת מקפידה על בטיחות והיד השנייה רוצה לחסוך".

מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל בוחן כיום אופציות בנושא כלי רכב למשרתי הקבע. במהלך התהליך נבחן המפרט הטכני של המכוניות אל מול דרישות הצבא והנחיות משרד התחבורה. טרם הוחלט על המפרט הטכני המלא הסופי של המכוניות שיירכשו". מכך ניתן להבין כי המכרז של צה"ל, שנדחה באחרונה, עדיין בר-שינוי. ייתכן שהלחץ הציבורי יועיל להכנסת מערכת בקרת יציבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully