וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה באמת עולה להחזיק רכב?

דניאל שמיל

19.1.2009 / 7:02

THEMARKER ומכון חשב בדקו כמה באמת עולה להחזיק מכונית חדשה, משומשת או קטנוע, ומהי הבחירה הטובה ביותר למנהל צי רכב

הוצאות התחבורה עברו תהפוכות בשנה האחרונה: מחירי הדלק זינקו ולאחר מכן צנחו, מחירי התחבורה הציבורית עלו וחברות הליסינג העלו את המחירים בעשרות אחוזים.

כל אלה מצריכים מחשבה מחודשת על הדרך לנוע ממקום למקום. מכון חשב, המתמחה בתחשיבי עלויות אחזקה לרכב, בדק עבורנו את העלויות של מכונית פרטית חדשה ומשומשת, וקטנוע עם מנוע בנפח 125 סמ"ק. העלויות חושבו לפי נסועה (קילומטראז') של 15 אלף ק"מ בשנה, מעט פחות מן הנסועה השנתית הממוצעת בישראל (16,500 ק"מ).

מכונית חדשה

למכונית חדשה שמחירה 111 אלף שקל, הוצאות האחזקה השנתיות יהיו כ-29 אלף שקל.

איך הסכום מתחלק? 12 אלף שקל הוא מחיר הפחת - אובדן הערך של המכונית לקראת מכירתה כמשומשת. על דלק תשלמו כ-7,000 שקל בשנה (לפי צריכה של 10.6 ק"מ לליטר). הוצאות נוספות הן הביטוח - 5,500 שקל; והרישוי - 1,500 שקל. על הוצאות נוספות כמו חלפים, תיקונים וצמיגים תשלמו כ-3,000 שקל בשנה.

מכונית משומשת

אם עיקר ההוצאה על רכב חדש היא אובדן ערך, אולי כדאי לרכוש רכב משומש, שכבר ספג חלק גדול מהפחת שלו. ואולם לפי נתוני חשב, עלות האחזקה של רכב משומש היא כ-27.5 בשנה, לא הרבה פחות מההוצאות שתשלמו על מכונית חדשה.

איך הסכום מתחלק? הפחת של רכב משומש בן שלוש שנים שמחירו 74 אלף שקל הוא 9,500 שקל בשנה. בהתאם, גם הביטוח נמוך יותר - 4,600 שקל בשנה. אך ההפרשים האלה מתקזזים בשל ההוצאות יותר על חלפים, תיקונים וצמיגים - כ-5,700 שקל בשנה, והוצאות גבוהות יותר על דלק - 7,600 שקל - בשל צריכת דלק גבוהה יותר.

קטנוע 125 סמ"ק

קטנועים נוסעים מעט פחות ממכוניות, והתחשיב התבסס על נסועה שנתית של 8,000 ק"מ. האחזקה השנתית של כלי כזה היא כ-11 אלף שקל בשנה.

איך הסכום מתחלק? מחירו של קטנוע 125 סמ"ק חדש הוא 15,530 שקל, והפחת הוא 1,800 שקל בשנה. הקטנוע חסכוני יותר בדלק, ועליו תשלמו 1,900 שקל בשנה. עלות התיקונים והחלפים קטנה גם היא - כ-900 שקל בשנה. ההוצאה שבה יקר הקטנוע יותר מהמכונית היא הביטוח - 6,300 שקל בשנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הקילומטרים הנוספים

אם תסעו יותר מאשר הקילומטראז' שחושב בבדיקה, ישתנו גם ההוצאות. לפי נתוני חשב עולה כי אם תיסעו יותר מ-15 אלף ק"מ בשנה במכונית חדשה, מחירו של ק"מ נוסף יהיה 70 אגורות; במכונית משומשת עלותו של ק"מ נוסף תהיה 91 אגורות; ועלותו של ק"מ נוסף בקטנוע (יותר מ-8,000 ק"מ) תהיה 36 אגורות.

שלא במפתיע, קטנוע הוא כלי הרכב הזול ביותר לתחזוקה. לקטנוע חסרונות, כמובן, ובראשן הבטיחות, מה עוד שבנפח מנוע של 125 סמ"ק אין זה כלי מתאים לנסיעות בין עירוניות. ואולם אם בחרתם לרכוש מכונית, מכונית משומשת אינה זולה בהרבה לאחזקה ממכונית חדשה. הפחת והביטוח אמנם נמוכים יותר, אך עלויות האחזקה והדלק גבוהות יותר. עם זאת, יש לזכור שהסיבה לרכישת מכונית משומשת אינה התחזוקה, אלא מחיר הרכישה הנוח בהרבה.

צי רכב

ניצן גולדברג, מנהל כספים ומדריך פיננסי, מסביר שכדי לקיים צי רכב בליסינג חייב להתקיים מודל שממנו ירוויחו גם העובד וגם המעסיק. מודל כזה מתקיים כאשר עלות הליסינג קטנה יותר מעלות אחזקת הרכב שמשלם העובד, ופחותה מהוצאות השכר שעליהן מוותר העובד עם המעבר למכונית.

לפי החישובים שערך גולדברג, ב-2009 תשתנה כדאיות הליסינג למעסיקים. באשר לעובד, למרות העלייה בשווי, שימוש רכב בליסינג הוא עדיין משתלם וחוסך לעובד אלפי שקלים בשנה. גולדברג חישב זאת לפי ויתור שכר של 3,000 שקל לעובד בעבור המכונית. אם העובד נוסע רק 10,000 ק"מ בשנה (לעומת 30 אלף ק"מ, ממוצע הליסינג כיום), הוא יחסוך 9,250 שקל בשנה לפי ערכי 2009 (מחירי הדלק והוצאות נוספות). החיסכון הזה יצטמק ככל ששווי השימוש יעלה, אך הכדאיות תגבר ככל שהנסועה השנתית עולה.

עובד שנוסע 20 אלף ק"מ בשנה יחסוך 16,400 שקל על הוצאות רכב. בעבר, כאשר הוצאות הליסינג היו נמוכות יותר מ-3,630 שקל (עלות ויתור השכר של העובד) גם המעסיקים נהנו ממודל הליסינג. ואולם עם עליית מחירי הליסינג, המגמה תשתנה בחדות. אם עלות הליסינג של מאזדה 3 תהיה 3,099 שקל בחודש ב-2009, ולכך נוסיף דלק בעלות של 5 שקלים לליטר, נגלה שהמעסיק מפסיד 595 שקל בחודש כאשר המכוניות נוסעות 15 אלף ק"מ בשנה.

גם העובדים יכולים ליהנות מהפסקת הליסינג אם הנסועה שלהם נמוכה. עלותו של רכב חדש בבעלות העובד היא 2,500 שקל בחודש, לפי נסועה של 15 אלף ק"מ בשנה, פחות מוויתור השכר כיום. המשמעות היא שרכב ליסינג משתלם לעובד רק אם הנסועה השנתית גבוהה מ-20 אלף ק"מ בשנה.

סוף עידן הרכב הצמוד

במקרים רבים, לעובדים עדיין משתלם לוותר על שכר תמורת רכב צמוד, למרות העלייה בשווי השימוש. ככל שהנסועה עולה, כך נהפך רעיון הרכב הצמוד למשתלם יותר. הנתונים המעניינים יותר הם שלמעסיק מכונית בליסינג אינה משתלמת עוד. המשמעות היא שעם עליית מחירי הליסינג והצורך של חברות רבות להפגין התייעלות וקיצוצים, נראה צמצום בצי הרכב של החברות וחזרה למודל של בעלות פרטית של העובדים.

רכבי חברה ישמשו רק לאנשי שירות, מכירות ומנהלים בכירים, ואז יצטרכו מנהלי החברה להכריע בין רכישה ישירה של מכוניות לבין ליסינג. כך, נראה שעידן הרכב בצמוד לכל עובד מתקרב לסיומו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully