וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש פיצוי עבור כאב וסבל?

עו"ד יראון פסטינגר

22.1.2009 / 12:08

ב-1976 נקבעו שני סכומים לפיצויי נפגעי תאונות דרכים, אך מאז נשחק המטבע ואלה נותרו בעינם. עו"ד יראון פסטינגר מסביר

אחת ממטרות דיני הנזיקין היא מטרת הפיצוי. זהו הרצון להשיב את המצב לקדמותו והעמדת הנפגע באותו מצב בו היה נתון בטרם קרות הנזק. הפיצוי אינו בא להעניש את המזיק, ואין הוא בא לתת ביטוי לרגשי הזדהות או סימפטיה והבנה לניזוק אלא לפצות על הנזק שנגרם לו.

בין היתר, זכאי הניזוק, במקרה בו יוכיח שנגרם לו נזק שעליו יש לפצותו, לפיצוי בגין כאב וסבל, שכן הוא נכלל בהגדרת המושג נזק, כפי שמופיעה בפקודת הנזיקין ("נזק - אבדן חיים, אבדן נכס, נוחות, רווחה גופנית או שם טוב, או חיסור מהם").

קיימת חלוקה בין נזק "ממוני" לנזק "שאינו ממוני"

ראשי הנזק הממוניים קלים לכימות בדרך כלל. בסיס ההגדרה של נזק ממון כפי שמופיעה בפקודת הנזיקין - "הפסד או הוצאה ממשיים הניתנים לשומה בכסף ואפשר למסור עליהם פרטים", מה שמאפשר הוכחה עובדתית של הנזק וחישוב כמותי שלו. דוגמאות לנזק ממון הינן הפסד השתכרות, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, וכו'.

לעומת זאת, הליך האומדן של הנזקים אשר אינם ממוניים קשה ביותר ומסובך להמחשה וממילא, בהגדרה, הדבר נתון להערכתו של בית המשפט. מדובר בפיצויי שתלוי לחלוטין בשיקול דעתו של השופט, ערכיו והמטען האישי שמביא עימו למלאכת השפיטה.

ערך הכסף נשחק אך הפיצוי נותר כשהיה

במקרים של תאונות דרכים, הקל המחוקק על מלאכת בתי המשפט בקובעו נוסחה לפיצוי המבוססת על שיעור הנכות הרפואית ומספר ימי האשפוז, עם תקרת פיצוי מקסימלית. ההנחה הכללית היא, כי ככל שרבים ימי האשפוז, וככל שגדלים אחוזי הנכות, גדל גם הכאב והסבל. מכאן שנעדרת התחשבות בכאב ובסבל האישי של הניזוק.

בשנת 1976 נחקק חוק הפלת"ד בו נקבע פיצוי בגובה של כ-16,000 שקל עבור 10 אחוזי נכות וסכום מקסימלי של כ-150,000 שקל. חרף העובדה כי ערך הכסף נשחק באופן משמעותי מאז מועד חיקוק החוק – טרם שונו התקנות.

יש לציין כי בשנת 2003 יזם פורום הנזיקין ברשות הכותב, הצעת חוק פרטית בה הוצע לשלש את סכום הפיצוי הנקוב בחוק הפלת"ד עבור כאב וסבל. ההצעה שהוגשה באמצעות הרב יצחק כהן עברה קריאה טרומית פה אחד והועברה לעיבוד במשרד המשפטים, אך נתקעה במסדרונות הבירוקרטיה.

בכל מקרה שאיננו תאונת דרכים, אין גבול עליון לפיצוי. הערכה זו נעשית על בסיס אינדיווידואלי של כל מקרה ומקרה. שיקולים שישקול בית המשפט עת הוא בא לפסוק פיצוי בגין כאב וסבל כוללים את גילו של הנפגע, חומרת הפגיעה שלו (אחוזי הנכות שקבעו רופאים), כיעור (כגון צלקות וסימנים) הנובע מהפגיעה, סיכויי ההחלמה שלו או ההחמרה בעתיד, הטיפולים הרפואיים שנאלץ לעבור בשל הפגיעה, תקופות אשפוז שעבר ושצפויות לו, האפשרות להקים משפחה בהתחשב בפגיעה, לשמש הורה וליהנות מהחיים במומו.


* הכותב הנו עו"ד מומחה לדיני נזיקין וחבר הוועד המרכזי בלשכת עורכי הדין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully