וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתם שואלים, אנחנו עונים- תיבת הפניות

22.1.2009 / 16:39

רכבו של דוד ניזוק מרשלנות, אבשלום שואל על נעילת דיפרנציאל, מאיר מתלבט בין מכונית קטנה וחסכונית לגדולה ושימושית ועוד

כבכל שבוע, גם הפעם תיבת הפניות אלינו התמלאה במכתבים רבים מכם שכוללים שאלות, עצות, הצעות וכדומה ולהלן תשובותינו למספר פניות. אם שלחתם מכתב ולא קיבלתם תשובה עליו השבוע, היאזרו בסבלנות. אנו מבטיחים לנסות לענות לכל הפונים כמיטב יכולותינו.

ובהמשך לכך, במידה ויש לכם שאלות בנושאים משפטיים וביטוחיים, אתם מתלבטים ברכישת כלי רכב, זקוקים לעצה, עזרה או סיוע במקרים שקרו לכם, ראיתם מפגע בדרך או שאתם מבקשים להביע מחאה על נושא תחבורתי ומוטורי כל שהו, אנא עשו זאת וכיתבו אלינו באמצעות אפשרות ה"כתבו אלינו" שמימין, או בעזרת הקישור המצורף.

נסעתי ברכב בכביש עירוני ובדרך החלקתי עם האוטו ממים שהיו על הכביש כתוצאה מכך שהיה פיצוץ של צינור השקיה. רכבי ניזוק בגלל שנכנסתי בכמה עצים ובגדר. הנזק של רכבי מוערך ב-10,000 שקל. תבעתי את העירייה והיא מתנערת מאחריות. מה אני אמור לעשות? דוד מזרחי.

מהנסיבות המתוארות במכתבך, עליך לפנות במכתב לגורם שאחראי על ההשקיה במקום ולדרוש ממנו כי יפצה אותך עבור נזקיך שנגרמו על פניו ברשלנותו. יש לזכור, כי השטח נמצא באחריות של רשות מקומית כזו או אחרת ולפיכך ניתן לנקוט כנגדה בהליך משפטי ולהגיש תביעה נזיקית הנסמכת על דוח השמאי ושאר האסמכתאות המוכיחות את נזקיך. קרוב לוודאי כי במידה והגורם שהתרשל הינו קבלן מטעמה, הרי שזו תפנה התביעה אליו. כך או כך, שניהם ככל הנראה מבוטחים בפוליסת ביטוח המכסה את אחריותם.

המציאות מלמדת, כי במקרים רבים טוענת העירייה כי המפגע בכביש, מקורו בפעולה שביצעה החברה הקבלנית ומשכך - האחריות חלה על האחרונה. בחינת פני הפסיקה מלמדת כי בית המשפט חילק לא פעם את האחריות בין הגורמים השונים על סמך הנתונים שלפניו, וקבע כי אין הניזוק צריך להיפגע ממערכת היחסים של בין רשות לקבלן או בין רשות אחת לאחרת.

בית המשפט אף קבע לא פעם כי על העירייה שהזמינה את העבודה מהחברה הקבלנית, חלה החובה לפקח כך שהעבודה תבוצע כהלכה. לסיכום, בעת שהרשות המקומית מתנערת מאחריותה ללא סיבה מוצדקת הרי שבהחלט יש מקום להגיש כנגדה תביעה נזיקית.

התשובה נתנה באמצעות ד"ר אסף ורשה - עו"ד מומחה לדיני ביטוח ונזיקין

שמעתי שנעילת הדיפרנציאל בטויוטה לאנד-קרוזר מתבצעת ע"י מערכת ה-ABS , כמו שאני יודע פעולת נעילת הדיפרנציאל בעצם מבטלת את פעולתו הרציפה ולכן הוא "ננעל" ומחלק כוח. רציתי לדעת איך בדיוק מתבטלת פעולה זו ע"י מערכת ה-ABS. אבשלום.

בדורות החדשים של רכבי שטח ופנאי, נעשה וויתור על הדיפרנציאלים מוגבלי ההחלקה וכן על מרבית נעילות הדיפרנציאלים משיקולים שונים, לרבות מחיר והעובדה שמעטים מהכלים שנמכרים מסביב לעולם באמת "רואים" שטח. לכן, גילו שניתן לקבל תוצאה קרובה מאוד למקור המכאני על ידי שימוש בבלמים.

למעשה, אותה "נעילת דיפרנציאל" מתבצעת בעזרת בקרת המשיכה של הרכב. זו מקבלת נתונים אודות מהירות הסיבוב של כל גלגל ברכב מחישני ה-ABS. אם זו מזהה כי אחד הגלגלים בציר מסוים או שמהירות סיבוב הגלגלים למשל בציר הקדמי גבוהה מזה האחורי, היא "יודעת" שישנה כאן החלקה ואיבוד אחיזה. במקרה זה, היא מפעילה את הבלמים על הגלגל המסתחרר או על הגלגלים המסתחררים בציר כדי לבלום את סיבובם ואו כדי להתאים את מהירות סיבובם לגלגלים שאינם מסתחררים (הצמיגים בעלי האחיזה).

כאשר הגלגל המסתחרר נבלם, הכוח עובר ישירות אל הגלגל המקביל וכך, על ידי רצף של התאמות, בלימות ושחרור של הבלמים על הגלגלים המסתחררים, מתקבלת תנועה בשטח טכני, קרוב ככל הניתן למה שהייתה מציעה נעילת דיפרנציאל.

האם למשפחה (5 נפשות) כדאי לרכוש מכונית קטנה ו"חסכונית" ביחס 114 או רכב משפחתי "מנהלים" ביחס 1/10 (יחס ק"מ לליטר. ק.ל) כאשר שניהם עוברים 15,000 ק"מ בשנה, מה גם שרכב קטן עולה לפעמים יותר מהרכב ה"מנהלים" ראו דוגמא 206/406 שנת 2004. מאיר

שיקול הרכישה אמור להיות מורכב ממכלול הצרכים שלך מהרכב. לטעמנו, כדאי לרכוש את הרכב שקודם כל יענה על צרכיך מבחינת מספר הנוסעים. יתכן מאוד, שלמרות שהמכונית הקטנה תהיה חסכונית יותר בצריכת הדלק, אך תא הנוסעים שלה יהיה קטן מדי עבור חמישה נוסעים וסביר להניח שתא המטען שלה לא יספק ולכן היא נכשלת בייעודה המרכזי. לאחר מכן, בדוק את האפשרויות העומדות לרשותך ונסה לבחור את המכונית החסכונית ביותר מבניהן. לגבי הפרשי המחירים, זה מבחן נקודתי לגבי מכוניות ספציפיות. במקרה זה, ה-206 נהנית מביקוש טוב יותר כמשומשת ואילו ה-406 סובלת ממיעוט ביקוש לכן הפרש המחירים.

אני מחפש מיניואן חדש שיענה על הדרישות הללו: מרווח, איכותי, בטיחותי, אמין וחסכוני בדלק. המליצו לי לבדוק את הפולקסוואגן טוראן החדש, בגרסת הדיזל. נראה כי הרכב מתאים מבחינת מחיר וקריטריונים. האם תוכלו לחזק אותי בדרכי לקניה? שמואל.

בהחלט נוכל. הטוראן החדש שנבחן אצלנו בעבר בהחלט השאיר רושם טוב מאוד. הוא מרווח, נעים, שימושי, בטיחותי ובגרסת הדיזל גם חסכוני למדי. בכל מקרה, נמליץ לך לגשת לאחד ממרכזי התצוגה, להתרשם ממנו בעצמך ואף לבצע בו נסיעת מבחן.

זה לא חדש שהקורלה החדשה עם הגיר הרובוטי היא קטסטרופה. קראתי שטיוטה שוקלת להביא לארץ קורולה עם תיבת הילוכים אוטומטית רגילה (מנוע 1800?) אשמח לקבל יותר פרטים על האוטו הנ"ל. שאלה נוספת, האם הדגם הזה יישאר בקבוצה 2 לחברות הליסינג? תודה!

הקורולה האוטומטית כבר אינה שמועה. היא הגיעה באופן רשמי לישראל ובמקום התיבה הרובוטית השנויה במחלוקת, הותקנה תיבה אוטומטית עם 4 הילוכים והמנוע נותר כשהיה 1.6 ל' בנזין עם 124 כ"ס. הגרסה הרובוטית תמשיך להימכר במחיר של 111 אלף שקל ובקבוצת רישוי 2, אך האוטומטית תהיה יקרה יותר ומחירה אמור לעמוד על כ-126 אלף שקל, משמע היא תתייצב בקבוצת רישוי 3.

שלום אני מעוניינת לרכוש לביתי נהגת חדשה וצעירה רכב קטן עד 60,000 שקל בערך ואני מתלבטת בין סיריון מליסינג או יונדאי גטס. אשמח גם להבהרה בנושא תצרוכת דלק הגבוהה של הגטס. האם יש לכם הסתייגות מרכישה מחברות ליסינג. השכרה? תודה. ליאת אבני.

ליאת, נתחיל דווקא משאלתך האחרונה. אין לנו הסתייגות מרכישת רכב מליסינג, אך עלייך יהיה לבדוק את הרכב הנרכש בשבע עיניים. לא פעם נתפסו חברות הליסינג בקלקלתן כאשר אלה לא מבצעות כראוי או בכלל טיפולים בכלי הרכב וחלק מהן אף נוקטות בשיטת תחזוקת שבר – רק כאשר יש תקלה חמורה, מטפלים ברכב וגם זה במהירות ולא בהכרח באיכות הראויה.

במקרה של רכישה מחברות השכרה, דווקא יש לנו לא מעט הסתייגויות. ברוב המקרים, מדובר בכלי רכב שעברו חיים קשים מאוד בידי מאות נהגים שונים וכאלה שזכו ליחס טוב עוד פחות במוסכים. כמו כן, מדובר בכלי רכב עם מינימום אבזור בטיחותי או מפנק ולמרות החוק לגילוי נאות על עברו של הרכב, עדיין מדובר ברכישה שאנו ממליצים להימנע ממנה, ולא משנה עד כמה זול יהיה מחירו.

לגבי בחירת המכונית, שתי המתמודדות שהעלית לא נחשבות לטובות ביותר שניתן למצוא, גם אם אלה מיד פרטית ולא מחברת ליסינג. במקרה של הסיריון הישנה, מדובר במכונית מאוד לא נעימה, לא בטיחותית ומאוד מאוד זולה בתחושה. הגטס טובה יותר, אך בשנתונים הראושנים שלה עם מנוע ה-1.35 ליטר, ישנן לא מעט תלונות אודות צריכת דלק גבוהה בהרבה מהצהרת היצרן. במקום שתי אלה, נמליץ לך לחפש טויוטה יאריס המתאימה לתקציבך ורצוי מאוד מיד פרטית. זו תהיה טובה משמעותית מהשתיים האחרות, היא אמינה מאוד, בטיחותית (4 כוכבים במבחני ריסוק) וגם מבוקשת מאוד כמשומשת.

שלום, רציתי לרכוש את הסקודה רומסטר. מה טיב הרכב ואם יש לו שוק?. שמעון.

רומסטר של סקודה הוא רכב משפחתי יעיל מאוד, מהנה לנהיגה ושימושי ביותר. מבחן מלא תוכל למצוא בקישור המצורף. הוא מגיע בשתי גרסאות עיקריות: מנוע 1.6 ליטר בנזין עם תיבת 6 הילוכים אוטומטית, וגרסת טורבו דיזל ותיבת הילוכים ידנית. לגבי שוק המכירה כמשומש, עדיין אין בידנו נתונים אודות מידת הביקוש לו, אך כדאי לציין כי מאות יחידות ממנו נמכרו בשנה האחרונה.

אנחנו מחפשים רכב סטיישן עם אופציה ל-7 מקומות. התקציב שלנו מתאים ל-307 SW מודל 2006 או 2007 (מליסינג). חברים רבים "הזהירו" אותנו לא להתקרב לצרפתיות כי הן חיות במוסך. האם זהו רכב לא אמין? האם כדאי למתוח את התקציב בצורה משמעותית וללכת על מאזדה 5? אורי.

אורי, ככלל אצבע, אפשר לומר שכלי רכב ממוצא יפני אמינים יותר מאלה האירופים בכלל והצרפתיים בפרט. אולם, ה-307SW היא לטעמנו מכונית טובה מאוד בהיבט המשפחתי והשימושי. היא איכותית מאוד, נעימה מאוד לנסיעה, מרווחת, מציעה תא מטען גדול וזוג מושבים (קטנים ומעט צפופים) מאחור כשצריך. מצד אחד, לא הייתי מתעלם מאזהרות חבריכם, אך כן הייתי בודק לעומק עם מוסכים שמטפלים בכלי רכב מסוג זה כדי שיוכלו לשפוך אור ככל הניתן על הצפוי בתחום האמינות והשירות.

מנגד, גם מאזדה 5 הנה מכונית משפחתית יעילה מאוד. גם היא מציעה זוג מושבים נוסף מאחור ואלה שימושיים מעט יותר מבפיג'ו, אך המושב האמצעי יתקשה להכיל שלושה נוסעים, אלא אם הם ילדים. אם רכישת ה-307SW תגרום לך לא לישון בשקט מחשש האמינות, לך על המאזדה. שתי המכוניות בסופו של דבר יתנו לך תמורה טובה לכסף וההבדל בניהן יהיה נעוץ בעיקר בטעם האישי.

רציתי לדעת איזה רכב היברידי עדיף? אם אפשר לפרט אשמח. תודה מראש. תומר.

תומר, בישראל נמכרים מספר כלי רכב היברידיים, אך אנו מניחים שאתה שואל לגבי הונדה סיוויק וטויוטה פריוס היבריד. שתיהן טובות מאוד ושתיהן מצליחות להפחית משמעותית את צריכת הדלק, אם רק נוהגים בהן נכון. כמו כן, יתכן שכבר בשנה הקרובה תגיע עלינו הפריוס החדשה, שאמור להיות חסכונית בהרבה מזו הנוכחית וגם הונדה צפויים להשיק בישראל השנה את האינסייט החדשה. אם אין לך סבלנות, נמליץ לך להעדיף את הפריוס של טויוטה, משום שהיא היחידה מהשתיים שיכולה באמת לנסוע על כוח החשמל בלבד למרחק מסויים.

יצא לי להחמיא על האתר הנפלא ובכל זאת אעשה זאת שוב! אתר מעולה וכתבים אף יותר! אני מעוניין לקנות אוטו בייבוא אישי, עכשיו אני מעוניין ברכב משנת 2007, אשמח לדעת אם אוכל לייבא כזה ואף שנה יותר נמוכה? או רק שנה אחורה מהשנה הנוכחית (2008)? תמיר

תודה תמיר על המחמאות. אנו בהחלט משתדלים. בנושא היבוא האישי, נקבע כי אדם יכול להביא רכב באופן אישי אם גילו לא עולה על שנתיים כלומר, אם לא חלפו ממועד ייצורו 24 חודשים, או עד גיל 4 שנים אם האדם הוא תושב חוזר. מעבר לכך, ניתן ליבא רכב לישראל רק אם גילו עולה על 30 שנה (רכב אספנות). מצורף קישור למדריך היבוא של רשות המסים. בדוק שם את כל התנאים הרלוונטיים עבורך.

שלום רב שמי אסף ואני מעוניין לדעת איזו מכונית עדיף לקחת או מה יותר טוב – מאזדה6 2,300 סמ"ק או הונדה אקורד 2,400 סמ"ק? אסף.

שתי המכוניות שבחרת, נחשבות לטובות מאוד. גרסת הפרימיום של מאזדה וגם הגרסה הבכירה של האקורד הוצעו ברמה זו עם מפרט אבזור עשיר מאוד שקסם מאוד יחד עם יכולות מנוע גבוהות יותר. ממבחנים שנערכו בעבר, ישנו דמיון רב בין מאפייני השתיים, דמיון שהוכרע בעיקר על ידי העדפות אישיות. מכאן, שאפשר לומר שלא משנה איזו מהשתיים תבחר, זו לא תהיה טעות. אנחנו בכל מקרה העדפנו מעט יותר את האקורד 2.4 ליטר ובאיחוד את גרסת הטייפ S הספורטיבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully