וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: מוסכים פיראטיים

ע"ד אינגריד הר אבן

1.2.2009 / 7:55

תופעת המוסכים הפיראטיים נמצאת בפריחה למרות הטיפול הרשלני ברכב. האם החיסכון מצדיק את התופעה?

במדינת קומבינטוריה (הידועה גם כישראל) ובעידוד פעיל של הרשויות, צומחים ופורחים להם באין מפריע עסקים מסוגים שונים אשר אין להם כל היתר או רשיון חוקי לפעילותם, מאף משרד ממשלתי, ובכל זאת הם חיים להם בניחותא ומתפרנסים – על חשבונם של העוסקים החוקיים, ושל הציבור בכללותו. הציבור אולי אינו ער מספיק לכך שעסק בלתי חוקי נותן אולי שירותים יותר זולים, אך שירותים אלו עולים ביוקר הן באיכות המוצר ובמקרה של מוסך, גם בבטיחות הרכב ובסופו של דבר בערך רכושנו ובשלמות גופנו.

עסק מסוג מוסך הנו אחד העסקים ה"פופולריים" (וגם הקלים) ביותר להפעלה על ידי עבריינים. כן רבותיי, אלו העוסקים ומעסיקים ללא רשיונות הם עבריינים לכל דבר ועניין, וצריך להוציא כבר מהראש את התפישה הסלחנית המלווה בקריצת עין כי הם בסך הכל יזמים חינניים אשר הגשימו את חלומו הסודי של כל אזרח –"לדפוק" את המדינה ואת הציבור (ושאלה אחרת לחלוטין הנה למה האזרחים כאן חשים כך).

הבעייתיות, הסכנות וההשלכות הציבוריות של התופעה*

תיקונים המתבצעים על ידי בעלי מלאכה שאינם מיומנים, אינם מקצועיים, ללא מכשור מתאים, ללא ידע מתאים והסמכה כדין מסכנים את בטיחות הנהג, הנוסעים ברכב ושאר המשתמשים בכביש, פוגעים בערך הרכב ומצבו ומהווים אחוז נכבד מהסיבות לכשל טכני הנחשב לגורם בעל חשיבות רבה בסיבות לתאונות דרכים. כדי לחסוך בעלויות התיקון ולהציע שירות זול ואטרקטיבי, ה"חאפרים" עושים לרוב שימוש בחלקים גנובים וכך גם מעודדים את תופעת גניבות הרכב הפוגעת בכלל הציבור ובכלכלה הישראלית. נציין גם את הפגיעה בנותני השירות החוקיים, המשלמים מסים ועומדים במטלות הרבות הנדרשות מעסקים חוקיים.

"...הפעלת מוסך ללא רשיון היא עבירה חמורה הכרוכה בסיכונים. להפעלת מוסך דרושים קיום תנאים הכרחיים ויסודיים של פיקוח על התיקונים על ידי מנהל מקצועי מוסמך, ואין די בכך שמי שמבצע את התיקון הוא מכונאי שקיבל הכשרה וסיווג מקצועי של מכונאי. להפעלת מוסך גם יש צורך בקיום תנאים נוספים הנוגעים להתאמת המקום ולהכשרתו לייעודו כמוסך, וכן תנאים נוספים של ציוד והכשרה מקצועית של העובדים. אם אין מתקיימים התנאים, אין לבצע עבודות תיקונים ברכב, למיניהם. ...לנוכח הסיכון שעלול להיווצר מתיקון בלתי אמין ומהימן..." (כבוד השופט עזרא קמא, בית משפט מחוזי ירושלים, דצמבר 2007).

עבירות נלוות והכרחיות

ניהול מוסך לא חוקי מגלם גם שורה של עבירות נוספות. להלן דוגמה: כנגד אחד, יוסף אלחן, הוגש כתב אישום בו יחסה לו התביעה שישה אישומים, לרבות: זיוף מסמכים הקשורים לרכב, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד. מדוע? כדי להעביר רכב טסט, נדרשים אישורים שונים. למשל, אישורי תקינות לצורך חידוש רשיון לרכב שמשנת יצורו חלפו 15 שנים, אישורי תיקון לרכב שנתגלו בו ליקויים במערכת הבלמים או במערכת ההיגוי ועוד.

אותו יוסף הואשם כי קיבל רכב לצורך חידוש הרשיון, כשבתמורה גבה מבעל הרכב 1,200 שקלים. באותו יום פנה למכון המבצע מבחני רישוי שנתיים לצורך בדיקת הרכב לאחר שנמצאו בו ליקויים במערכת ההיגוי. מיודענו תיקן את הרכב במוסך פיראטי, זייף אישור תקינות בכך שהטביע עליו חותמת מזוייפת ואף סיפק אסמכתא חתומה בחתימתו של בעל מוסך חוקי שמעולם לא ראה את הרכב, לפיה בוצע התיקון במוסך מורשה. הנאשם חזר עם האישור למכון הרישוי שם אושר חידוש רישיון הרכב.

מספר חודשים לאחר מכן, הגדיל לעשות הנאשם בכך שהתחיל לספק את שירותי הזיוף הללו לאחרים. הוא הנפיק כעשרה אישורים בצורה דומה ומסרם לידי בעל מוסך פיראטי אחר שעשה שימוש באישורים המזויפים בכך שהציגם לבוחנים במסגרת בקשה לחידוש רישיון רכב... (מדינת ישראל נגד אלחן, פברואר 2006, בית משפט השלום רמלה).

מה אומרים בתי המשפט?

לאחר פסקי דין רבים בהם התייחסו בתי המשפט באופן סלחני לעבריינים המפעילים מוסכים בלתי חוקיים אנו מביאים כאן, בסיפוק, פסק דין של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, אשר ראה בחומרה רבה הפעלת מוסך לא חוקי, ואף השית עונש סביר ומידתי אשר אמור להפוך את העבירה לבלתי משתלמת. טרם ניכנס לגוף העבירה וגזר הדין, מין הראוי כי נציין את העובדה העצובה ביותר, אשר למעשה משקפת את האבסורד בתופעה הפסולה הזאת בכללותה: העבריין במקרה זה אינו בן מיעוטים או עולה חדש המפעיל "חושה" המשמשת כמוסך בחצר ביתו, אלא קיבוץ – גוף עיסקי משפטי וחברתי האמור להיות מסודר ולפעול בחוקיות מושלמת. אמור. בקומבינטוריה שום דבר אינו פועל כפי שהוא אמור, כנראה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"מוסך" קיבוץ עלומים

במקרה זה, מעטה אי החוקיות על המוסך של קיבוץ עלומים היה "מושלם" ועטה את המוסך מכל עבר: מחד בניה ושימוש בלתי חוקיים בקרקע ומאידך, עיסוק ללא רשיון עסק. נוכל לשער השערה בלתי פרועה, כי אף אישורי משרד איכות הסביבה, משטרה, כיבוי אש, שלא לדבר על משרד התחבורה, לא היו למוסך זה ובספק רב גם אישורי הסמכות מקצועיות של העוסקים והמתקנים בו את רכבי הציבור. אבל מבנה, ציוד, ולקוחות היו גם היו לו. וכשיש את אלו, מי צריך היתרים ורישוי? כן רבותיי, כל אחד ואחד מכם שהיה לקוח של מוסך כזה, תרם את תרומתו הצנועה להגברת העבריינות והפיכתה לכדאית ומשתלמת.

קיבוץ עלומים הנ"ל, אשר לא למותר לציין כי שוכן כפי הנראה על קרקע מדינה ככל הקיבוצים, בנה מבנה - להזכירכם, ללא היתר ובשימוש חורג במקרקעין - של לא פחות מאשר 550 מ"ר אשר שימש כמוסך, וכאילו לא היה די בכך, הוסיף ובנה גם מבנה בגודל של כ-345 מ"ר אשר שימש כעסק של צביעת מכוניות.

בהשוואה לכל הללו, ככל הנראה העובדה כי הקיבוץ כלל לא טרח לבנות במבנים אלו ממד"ים הגם שמדובר באיזור הסובל מירי טילי קסאם – הינה "בטלה בשישים". מאחר וכבר סיכנו את בטיחות רכבי הלקוחות בתיקון רכביהם ללא רישיונות והיתרים, מהי עוד "הסתכנות" "פעוטה" בדמות קסאמים?

בית המשפט המחוזי נדרש לסוגיה במסגרת ערעור שהגיש הקיבוץ על הרשעתו בפלילים בערכאה הנמוכה ועל גזר הדין שהושת עליו. בית המשפט קמא גזר על הקיבוץ קנס של 200 אלף שקלים; חתימה על התחייבות להמנע מעבירות דומות כאשר הפרת ההתחייבות תגרור קנס נוסף של 100 אלף שקלים; צו להפסיק את השימוש החורג וכן להפסיק את השימוש ללא רישוי עסק במבנים נשוא כתב האישום. כמו כן הוזהר הקיבוץ כי אם עד למועד מסויים לא יהא בידו היתר כדין למבנים ולא יבוצע הצו הוא עלול להיות מואשם בעבירה של אי קיום צו שיפוטי. עם זאת, זכה הקיבוץ ליחס של בית הלל, ואת הקנס התאפשר לו לשלם ב-20(!) תשלומים, ואילו ביצוע הצו נדחה על מנת לאפשר לקיבוץ לקבל רשיון בדיעבד.

כאמור, הקיבוץ ערער על פסק הדין בטענות שונות, וביניהן טענה שככל הנראה רק נאשמים במדינת קומבינטוריה מרשים לעצמם לטעון: כי הוועדה המקומית לתכנון ולבניה הינה האחראית האמיתית לעבירות.

הערעור נדחה. בית המשפט המחוזי הדגיש, כי המדובר בעבירה אשר הניבה לעבריין רווח כספי ובמקרה כזו: "הצורך בענישה מחמירה תקף ביתר שאת. המטרה מאחורי ענישה מחמירה הינה להפוך את ביצוען של עבירות מעין אלו לעבירות לא כדאיות מבחינה כלכלית".

מה צריך לדעת בעל רכב הנכנס למוסך פיראטי?

• על פי החוק (תקנות התעבורה), האחריות על שימוש ברכב לא תקין הנה של הנהג ברכב. לכן הנהג אחראי לוודא כי נותני השירות לרכב, יספקו תיקונים באיכות גבוהה שתשמר את בטיחות הרכב לאחר התיקון.
• קיים סיכוי גבוה כי הרכב מתוקן באמצעות חלפים גנובים, פיראטיים או מזוייפים שאינם עומדים בדרישות לשמירת הבטיחות ברכב, כך שהנהגים שותפים לעבירה ותורמים בעצמם לעידוד גניבות רכב וסחר פלילי.

• אין אחריות של המוסך וספקי החלקים לרכב, כנדרש על פי החוק.

• המוסך אינו מפוקח ואין למי להתלונן, מלבד תביעה פרטית בבית המשפט שעלולה לקחת שנים.

לקוראים נציע שלא לצרוך שירותים מאף עוסק בלתי חוקי בכלל, ובפרט לא ממוסך בלתי חוקי – אתם הניזוקים היחידים מכך. הן בכובעכם כמשלמי מסים וכאזרחים שומרי חוק, והן בכובעכם כבעלי רכוש אשר ניזוק ללא תקנה כאשר הינו מטופל במקום חסר רשיונות כדין.

* ע"פ דיווחי יח' "אתגר" במשטרת ישראל, הנלחמת בגניבות הרכב.

הכותבת הינה היועצת המשפטית של איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.

  • עוד באותו נושא:
  • מוסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully