וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות טוב מבלי לסנוור

חוקרים במכון לחקר התאורה בארה"ב פיתחו אלומות תאורה חדשניות המונעות סינוור על ידי הסטת זווית זריקת האור

לעתים האשמה היא בנו, ולפעמים גם אין ברירה. דחיפה קלה של מנוף תפעול אורות החזית, מתגבר את הדרך באור מוסף וחזק. הסיבה כמובן היא דלות התאורה בכבישים מאוד חשוכים כשהסכנה הגדולה מקורה בנתיבים דו-כיוונים. באופן ישיר, זה יכול להפוך למכה כואבת של סנוור כשעיניי המסונוור מאבדות אחיזה במציאות בשל עוצמת התאורה החובטת בפנים.

ברם, מעולם לא נעשה נסיון לצמצם את התופעה, בעיקר מפני שכמות תאונות הדרכים הנרשמת סטטיסטית לחובתה של תופעה זו היא קטנה מאוד עד בלתי-קיימת. למעשה, עד היום נתקלנו רק במערכת של מרצדס הנועדה למנוע מצב של סינוור, וגם זו תיכנס לשימוש רק במהלך השנה ובמכונית שאינה נגישה לרוב הציבור. חוקרים במכון לחקר התאורה בארה"ב (LRC) הבינו שהשלכות אלומות האור עוד עלולות לחזור כמו בומרנג לפרצופנו, ובעיקר לנוכח העלייה ברכישת חבילות תאורה לא מקוריות (קסנון וכדומה).

במשך שנתיים, אספו החוקרים חומר ממספר מוסדות בטיחותיים דוגמת ה-NHTSA שגם דאג למימון המחקר, וכמו כן בדקו פיזית מאות כלי רכב. התוצאות ביארו את סדר הדברים דהיום, וגילו שיש סיבה עניינית לכך שלקוחות מעדיפים את ה"אור הגבוה", או אף לשדרג את חבילת התאורה בריכבם. בשני שלישים מכלי הרכב הנבדקים היתה התאורה לקויה.

הארה מחקרית

מתוך המחקר עולה כי יעילות אור הדרך של יחידות התאורה המקוריות נשמרת, כל עוד המהירות אינה עוברת את מחסום 80 הקמ"ש וכך הנהג לא מספיק לבלום ברגע שזיהה סכנה. נתון נוסף מדבר על איכות חיישני התאורה המודרניים, הנכללים כחלק אינטגרלי ממפרטי האבזור של כלי הרכב החדישים שעל פי הממצאים גם הם רחוקים מלהשביע רצון ואף גורעים לעתים מאיכות הראיה הכללית. הפתרון שלנו טמון באותו "אור גבוה" שכאמור מסנוור בחוזקה עד לסוג של כאב, ומפחית מרמת הבטיחות. כמו כן, גילו החוקרים כי ככל שגיל הנהג נוסק (50 ומעלה), כך יכולת התאוששות העין אורכת זמן רב יותר ומגדילה הסיכוי לתאונה.

מכיוון שכך, הלכו החוקרים ופיתחו טכנולוגיה משלהם תוך התבססות על חיישנים דינמיים והסטת זווית הקרנת האור. הטכניקה כונתה על פיהם 'Prime Beam' - אלומה עיקרית – המאפשרת שימוש ב"אורות גבוהים" ללא החשש לסינוור השכנים לכביש. הרעיון המרכזי הוא גריעת לוחות הרפלקטורים מהיחידה והשמת חליפיים, והזזת קרן האור המסנוורת על ידי חיישנים אקטיביים. התוצאה היא הפחתה משמעותית ברמת הסינוור אך עלייה באיכות התאורה למשתמש.

בשלב זה, הנוסחא נראית כפתרון אפקטיבי דיו לסוגיה הדי איזוטרית – כך לפחות החשיבות המיוחסת לה בקרב הגורמים הקובעים. אך אין ספק שהצוות החוקר עוד ישמיע את דבריו במהלך השנים הקרובות, ויקרב אותנו צעד נוסף לקראת נסיעה בטוחה וקצת פחות היסטרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully