וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל בוחן בארה"ב יורשים לסופה

מאת אסף בר-שי

9.8.2001 / 19:05

חשיפה: צוות ישראלי משתתף במבחנים שעורך הצבא האמריקני, למרצדס G-קלאס והאמר H2 החדש. סיכויים נמוכים לבחירה בסופה משופרת, דיפנדר או רודיאו דיזל. ההכרעה: בתוך כשנה


מומחים טכניים של צה"ל ומשרד הביטחון משתתפים בימים אלה במבחנים שעורך צבא ארה"ב לבחינת הH2-, הדור החדש של ההאמר, והמרצדס G-קלאס. שני רכבי השטח נבחנים כעת בידי הכוחות המזוינים של ארה"ב, כמחליפים להאמר הקיים. צה"ל ממתין להחלטת האמריקנים, וילך כנראה בעקבותיהם.
דובר משרד הביטחון, שלמה דרור, אישר את הידיעה. המבחנים יימשכו כמה חודשים, וכוללים בחינת מבצעית וטכנית של הכלים. שני הכלים, שמוצעים גם בגירסאות אזרחיות, נבחנים כעת בגירסאות ייעודיות לכוחות צבאיים, ללא אביזרי נוחות, עם פגושים מחוזקים, ושינויים נוספים. הפגושים המחוזקים, למשל, מאפשרים לכלי אחר לדחוף כלי שנתקע.
המרצדס G הוא רכב-שטח ותיק, שהוצג ב- 1979 ומיוצר מאז בשיתוף עם חברת שטייר-פוך האוסטרית, שמתמחה בכלי-שטח ייעודיים. הוא נולד כרכב שטח צבאי, ומאוחר יותר החל ייצורו גם בגירסה אזרחית. ה-G המוצע במבחר רב של מנועי בנזין ודיזל, ובשלוש גרסאות מרכב (קצר, ארוך וקצר פתוח), הוא רכב השטח היחיד המצויד בשלוש נעילות דיפרנציאל (קדמית, מרכזית ואחורית), מה שמבטיח לו כושר עבירות גבוה ביותר. הG- מיוצר כיום באירופה בלבד, אבל מרצדס תייצר אותו בארה"ב אם יירכש על-ידי משרד ההגנה האמריקני. מרצדס כבר מייצרת בארה"ב רכבי שטח, את ה-M קלאס.
ההאמר 2H הוא גרסה מתקדמת וקומפקטית יותר מההאמר הענק. עיקר הפיתוח שלו מההאמר המקורי מיועד להפוך אותו ליותר הגיוני ואזרחי ממנו. מידות מעט קטנות יותר ועיצוב מעוגל יותר עושים את העבודה, אך עדיין הוא צפוי להיות אחד מרכבי-השטח הטובים בעולם. כמו בהאמר המקורי, גם כאן מדובר בעצמות עצה כפולות ונפרדות ובקפיצים ארוכי מהלך. ההנעה, כמובן, כפולה וקבועה וכעת יכולים לנסוע בגרסה הרגילה 5 נוסעים ולא 4 כמו בקודם.


הבדיקה של משרד הביטחון נעשית במסגרת הכוונה של צה"ל להחליף את הג'יפ סופה הישראלי. דרישה הכרחית במכרז הזה היא שרכב-השטח יצויד במנוע דיזל. יתרונותיו: הסולר איננו נפיץ, במקרה של ירי או זריקת בקבוק תבערה, הוא זמין יותר בצה"ל והוצאות האחזקה שלו זולות יותר. החלטה צפויה בתוף כשנה.
אם לא ייבחר אחד מהכלים שנבחנים כעת בארה"ב, יקיים משרד הביטחון מכרז עצמאי לבחירת מחליף הסופה. באופן טבעי טרם הוגשו בקשות להשתתפות במכרז, אך אפשר כבר למפות את רשימת המועמדים. תעשיות רכב נצרת עשויה להציג גירסת דיזל של הסופה, שתשודרג ותתבסס על הרנגלר. חברת המזרח, יבואנית לנד-רובר צפויה להציע גירסה ייעודית של הדיפנדר, עם מיזוג אוויר מלא, מערכת חשמל משודרגת ושיפורים נוספים. ציגו ג'יפ מתאים, כמחליף לסופה, צה"ל יעדיף, כמובן, לרכוש אותו. מתמודד נוסף במקרה של מכרז עשוי להיות הרודיאו של איסוזו, בגירסת דיזל. הרודיאו,
שבקרוב יתחיל ייבוא סדיר שלו לשוק האזרחי, מיוצר בארה"ב וכך אפשר יהיה לרכוש אותו בכספי הסיוע הביטחוני האמריקני. כרגע מיוצר הרודיאו דיזל רק ביפן, ועם הגה ימני. כדי למכור לצה"ל את הרודיאו דיזל, יהיה צורך להסב את הרודיאו בנזין שמיוצר בארה"ב, לדיזל.

בתמונה הגדולה: ג'יפ סופה במדי צה"ל
בתמונות הקטנות (מימין לשמאל): האמר H2, לנד-רובר דיפנדר ומרצדס G

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully