וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיאט 500 זוכה למנגנון 'עצור וסע'

9.2.2009 / 9:43

האיטלקיה הקטנה תיעזר במערכת 'עצור וסע' חכמה על מנת להפחית מהוצאות הדלק ולחסוך מהסביבה CO2

במשך שנתיים, בערך מאז הופעתה הציבורית הראשונה, פיאט 500 ערמה הרבה מאוד תחכומים אקטואליים. כלומר לצד העיצוב שמחזיר אותנו 52 שנה אחורנית, המיני צלחה את המחסום המסחרי ללא קושי מהותי ובליוויה של התפתחות טכנולוגית רלוונטית. באמצע הדרך, נזכרו שם בפיאט שבעוונותיה לפני הרבה שנים, הייתה גם סיבה מוספת לחיבת הקהל ולכן שחררו גם את גרסת האבארת' הבוערת כשבקרוב מאוד תחבור אליה גם גרסת הקבריולה.

אך לא יצרנית כפיאט, שאת מחייתה ביססה על נגישות לכל נהג, תישכח לעדכן גם את אבני היסוד. החל משנה זו, פיאט 500 לא רק נוסעת ועוצרת - היא גם חוסכת ומרחמת עלינו ועל הכדור. גישתה לכך נעשית באמצעות מנגנון 'עצור וסע'. מערך זה מתפקד כיישות עצמאית ובינתית (אם כי סלקטיבית בלחיצת כפתור), המזהה רגעים בהם המכונית קופאת על מקומה בין אם בפקקים או רמזורים מתישים, ומשבית את יחידת ההנעה.

המנגנון דואג לכיבוי המנוע באופן אוטומטי ומהיר, ללא סיבוב מתג ההתנעה, ומאפשר את ניעורו לחיים כאשר דוושת המצמד נלחצת שוב. במקביל אליו, חיישנים מווסתים את החלוקה האנרגטית של המכונית, ומכוונים לכך שמערכות החימום, ההצתה והחשמל, יפעלו במינימום ההכרחי ובניצול משאבים חסכוני.

אולם, עם כל האופטימיות שבכך, ישנן גם מגבלות תפעוליות; למשל, כאשר מופעל מפשיר האדים האחורי, המנוע טרם הגיע לטמפרטורת עבודה, המצבר דל בכוחו או שהמגבים מופעלים בעוצמה מלאה. בנוסף, במידה ודוושת המצמד לא נלחצה מעל ל-3 דקות, נדרש סיבוב המתג בכדי להתניע מחדש. בדומה לכך ניתוק חגורת הבטיחות או פתיחת הדלת, מביא לתוצאה דומה המחייבת שימוש במפתח.

בשלב זה, רק הדגם הקטן בהיצע לו מנוע בנפח 1.2 ל' המנפק 69 כ"ס, מגיע בתוספת המערכת. הנתונים מספרים על הפחתה בצריכת הבנזין בשיעור של 12 אחוזים בנסיעה עירונית (17.5 ק"מ לליטר), ושיפור של גרמים בודדים בפליטת ה-CO2 העומד על 113 גק"מ.

מי שמעוניין לעקוב אחר ההתפתחויות תחת מכסה המנוע, יוכל לשבת בבית אל מול מסך המחשב ולנתח את הנתונים. גרסה זו מכילה גם את ממשק Blue And Me'' הקומוניקטיבית האוגרת אינפורמציה, מנטרת את אופן נהיגתו של הנהג, ומאפשרת באמצעות תוכנת Eco-Drive, לשתף משתמשים אחרים ברשת המשוועים לחסוך היכן שניתן.

בהתחשב במצוקת הבהלה מגיר ידני בישראל, וכמובן מחיר שיווקה הלא מאוד סימפטי של הפיאט 500, סביר להניח שרק באירופה הארנק ישאר בכיס זמן רב יותר, והסביבה תזכה ליחס משופר.

  • עוד באותו נושא:
  • פיאט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully