וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק: נהגים צעירים מסוכנים

15.2.2009 / 16:11

מחקר שערכה 'אור ירוק' מצא כי נהגים בגילאי 17-24 גורמים לרבע מתאונות הדרכים. כרגיל, את האשם תולים במהירות

מחקר שנערך על ידי עמותת 'אור ירוק', ביקש לבדוק מה היתה מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות בשנת 2008. מתוך הממצאים עולה, כי בעוד גילאי 17-24 מונים רק 16 אחוזים מכמות הנהגים בכבישים, מעורבותם בתאונות קשות וקטלניות עומדת על 22-24 אחוזים. 43 אחוזים מהתאונות הקשות מתרחשות במעטה החשכה, ובפרט בסופי השבוע עת הצעירים יוצאים לבלות. ושוכחים את ההיגיון בבית.

על פי ממצאי המחקר, עולה כי מהירות מופרזת גורמת לעיקר התאונות. אולם, בעמותה לא מציינים אם מדובר על מהירות הגבוהה ביחס לחוק או כזו שאינה תואמת את תנאי הדרך. נוסף על כך, לא צויין האם היו גורמים תורמים לתאונה כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אי שימוש בחגורת בטיחות וכדומה. עוד מהמחקר עולה כי ההסתברות לתאונה בשעות אחר הצהריים המאוחרות או בלילה גבוהה פי 10, וכמו כן, השפעות חברתיות נותרו גורם מכריע - לא רק שכרות מובילה לתאונות, אלא גם מספר בני העשרה שברכב.

בהתפלגות למינים, מגלה המחקר כי בנות נוהגות בצורה בטוחה יותר ומגלות אחריות יתרה על הכביש. בהתאם לזאת, מגלות הן תגובה חיובית יותר בשנתיים הראשונות לנהיגה מאשר המין השני, כלומר מעורבות פחות בתאונות דרכים. ובהסתמך על שלושת החודשים הראשונים בהם חייב הנהג החדש לנהוג עם מלווה, ניכר כי הן מטמיעות בצורה טובה יותר את שנאמר להם על ידי בעלי הנסיון, כשלעומתן בקרב המין השני נרשמת עלייה משמעותית במידת המעורבות בתאונות דרכים עם סיום שלושת חודשי הליווי המחוייבים.

מנכ"ל עמותת 'אור ירוק' שמואל אבואב, מייחס את התופעה לא רק אלינו. "לצערנו, כמו שקורה במרבית המדינות בעולם, גם בישראל הנהגים הצעירים מעורבים בתאונות רבות מדי". אבואב יחד עם העמותה, קורא להאריך את תקופת הליווי במסגרת הרשיון נהיגה מדורג, כך שהנהג החדש יצבור מיומנות בנהיגה בשעות היום והלילה. עוד מבקשים בעמותה כי תיערך סוג של ביקורת, באמצעותה ניתן יהיה לעקוב אחר נהגים שאכן עברו את תקופת הליווי כראוי.

הפתרון בדעות הקדומות?

הסטיגמה הגורסת כי צעירים משתוללים איננה מחדשת דבר - היא גם לא בהכרח כל כך חד משמעית - שצריך להטיל את מרב האחריות דווקא עליהם ולהצביע על גורם אחד בלבד המביא לעליה בכמות התאונות. בנוסף, סכנות בכביש לא חסרות מן הסתם (כלומר סעיפי אשמה) אולם גם הפעם, לא מובנת לנו ההתעקשות המעמידה את המהירות כפקטור מרכזי - יש מה לשפר, יש היכן לבדוק, ויש מה לעשות.

אך צריך לבחור בדרך הנבונה על מנת להעביר את המסר. לדברי 'אור ירוק', הסכנה האמתית היא בתום תקופת המלווה אז נרשמת עלייה במספר התאונות. האם זה אומר כי תקופת הליווי איננה תורמת מאומה? הרי זה ברור כי נהגים צעירים יסדירו את התנהגותם ליד מבוגר על פי ההגבלות. ובכלל, מי קבע כי אותו הורה אחראי הוא נהג מצויין שאכן מקנה ערכי נהיגה נכונים. מכאן, שיחד עם אותו רשיון נהיגה מדורג, יש לדאוג כי הנהגים ירכשו ערכי נהיגה נכונים אותם ילמדו לא מנהגים מנוסים, אלא מקצוענים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully