וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיאטה חוגגת 20

16.2.2009 / 9:59

הרודסטר הפופולרי עצר בשיקגו לכבות 20 נרות. מאזדה מצדיעה בגאווה לשני עשורים גדושי הנאה ומבטיחה להמשיך במסורת

שורה ארוכה של אירועים דרמטיים התרחשו לפני 20 שנה; ג'ורג' בוש (האב) החליף את רייגן כנשיא ארה"ב, קבוצת הכדורסל של דטרויט פיסטונס זכתה באליפות הראשונה שלה, אלן פרוסט לכד את תואר הנהגים בפורמולה 1, וגם, נולד אחד הקונצנזוסים הבודדים בתעשיית הרכב (זולת דניקה פטריק) - מאזדה מיאטה MX5.

הדור השלישי למיאטה עבר לאחרונה אוברול זעום המותאם לחזות היצרנית ב-2009. פרט לכמה תוספות קלות בתחום הדינמי כהוספה של 1 כ"ס ל-166 קיימים (ארה"ב), תיבת הילוכים חדשה, או מערכת פליטה משודרגת - אפשר לתחום את העדכון לסעיף הדקורטיבי המיושם דרך שבכה חייכנית. נכון להיום, המיאטה מכרה מעל 900 אלף כלי רכב מסביב לגלובוס החל מיומה הראשון ב-9 לפברואר 1989. הדור הראשון (NA) מכר לבדו כ-400 אלף עד להחלפתו ב-1998 כשאחריו עוד כחצי מיליון מכירות מנפחות את קופת היצרנית.

יש האומרים שאת ההשראה למיאטה משכו היפנים דרך קולין צ'פמן, מייסד לוטוס, שבדיוק שנה קודם לכן החזיר נשמתו לבורא טרום תחילת הפרויקט ב-1983. צ'פמן היה אביה הרוחני של תנועת הרודסטר קלת המשקל ואפשר לומר בבטחה שגם לאחר 60 שנה, התעשייה לא פוסקת מללכת בדרכו, אפילו תחת המגבלות הנוקשות.

העבודה על ה-MX5 החלה ב-1986. בין חומות החברה שקדו החטיבות על הנוסחה הגורסת כי משקל קל+הרבה כוח+ הנעה אחורית = גרנדה הנאה. במשך שנתיים המוטיבציה דחקה בם לעלות על דרך הקסם עד אשר דפק חודש ספטמבר 1989 על דלתם, והמיאטה זכתה לתעודת זהות. פברואר הקריר לא התעכב, וה-MX5 מצאה עצמה בתערוכת שיקגו מול קהל רב שנשאר חסר אונים והתאהב בה מיידית. מכירותיה החלו במאי 1989 (שנתון 1990) כשהאמא יפן מצטרפת בספטמבר וכהרגלה מצמידה לה כינוי מקומי - מאזדה איונוס.

"ג'ינבה יטאי"

לא שאנחנו רוצים לספק לכם רעיון לקעקוע מקורי, חלילה. אבל אם כבר נכלאתם במושב המקועקעים, ברשותכם MX5 והחוויה האישית חסרה משהו - בקשו מהאומן להטביע את המשפט "jinba ittai" על עורכם. פירושו – "סוס ורוכב כאחד". המוטו הפראי ליווה את מאזדה כאשר מהותה של המיאטה החלה לצבור אנרגיה ותנופה רוחנית לקראת הייצור. ההנאה הליברלית המאפיינת את ה-MX5 השתרשה בכל מי שידו הייתה בדבר, וכל מי שישבנו התנסה בהתנהגותה השובבה.

לימים כסדרם, כונתה המיאטה "מכונית הספורט האידאלית של ארה"ב". מחירה היה נגיש, עיצובה צעיר וחצוף, וחשוב מכל - השמיים מילאו את חלל היושבים בכל נסיעה נטולת גשמים או צינה ברווזית. פני הדורות, כל השלושה, לא נגסו בתרכיז ההנדסי הפשוט הנשען על מרכב קליל - 940 ק"ג לערך, הנעה אחורית ועצמות עצה כפולות בשני הסרנים. אחרי 20 שנה, לא רק התקשורת מביעה את חיבתה אליה גם הפלגים המתחרים. יעידו על כך 178 התארים אותם מחזיקה היצרנית על המדף בזכותה.

הקלישאה כתורה

לאבולוציות מודרניות יש דרך לא נעימה להפשיט מהרעיון המקורי את כל פלאיו. סביר הוא הדבר שמיאטה 2009 לא תדמה בכל דבר לחלוצת הדור. מצד שני, אם קיים בימינו דגם שהצליח להיאחז במורשתו באותנטיות מקסימלית, הרי שה-MX5 מוביל את הקבוצה המצומצמת עד מאוד בהצלחה רבה.

הדור הראשון שהופיע ב-1989 עלה 13,800 דולרים עת שיווקו במאי. את הגלגלים מאחור הניעה יחידה בנזינית בנפח 1.6 ל' בשידוך לתיבת 5 הילוכים ידנית אשר פרטה על 116 כ"ס (120 בחלקים מסוימים) ו-13.5 קג"מ. המיאוץ למאה ארך 9 שניות, המהירות המרבית נגעה ב-195 קמ"ש ובסיוע מקדם גרר נמוך של 0.38 ומכסה קדמי עשוי אלומיניום התנהגותה אילפה דור שלם של נהגים למרותה.

ב-1994, המיאטה החליפה את מקור כוחה, ושיכנה מלפנים מנוע בנפח 1.8 ל' המנפק 128 כ"ס שהכבידו מעט וכיבדו משקל נטו של 990 ק"ג. שנה וחצי מאוחר יותר, המיאטה הוקפצה ל-133 כ"ס, התווסף דפרנציאל מוגבל החלקה (טורסן) בחבילת אבזור משודרגת, וכן זוכתה היא בבולמי 'בילשטיין' וספויילר קדמי ואחורי.

הדור השני (NB) שהפציע ב-1999 הפיץ סימני התבגרות והבשלה בלתי נמנעים. הפנסים מלפנים הפכו מקובעים, הפרופורציות השתנו והכוח שוב עודכן. הפעם 140 כ"ס חולצו מקרביה ומערכות היניקה והפליטה שודרגו כמו גם הביצועים; 0-100 לאחר 7.9 שניות, מהירותה עברה את מחסום 200 הקמ"ש וחגיגה כפולה חלפה על הדגם – משקל נקי של 1,000 קילוגרמים ו-10 שנים להולדתה שצוינו באדיבות מהדורה מוגבלת.

מסורת קשוחה

ב-2001 תוספת קלה של 2-3 כ"ס מצאו את מקומם ב-MX5 וכן חזות מעט שרירית יותר ותא נוסעים מהודר במעט. נוסף על כך, חלקים מאוד קוטביים בגלובוס (אוסטרליה, ארה"ב), זכו לגרסאות מוגדשות ששלחו 178 כ"ס לסרן האחורי ב-2003. בין השאר, שנה זו (גם) בישרה על חזרתה של המיאטה לישראל לאחר 5 שנות היעדרות בתוספת מסרסת של תיבת הילוכים אוטומטית. תרעומת קשה דחקה את היבואן להנחית אופציה ידנית מספר חודשים מאוחר מכך.

בשנת 2005, מאזדה החילה על ה-MX5 את הגלגול השלישי בחייה. הפעם הקוד התורן היה NC והמוצר שונה למכביר אם כי רתם את ההנאה לזמנים החדשים בקלות. אירופה קבלה את הדגם מגובה ב-160 כ"ס, תיבה הילוכים ידנית בת שישה יחסי העברה אשר מחולקים דרך מנוע בנפח 2.0 ל' 16 שסתומים MZR. ארה"ב צירפה מנועים מעט חזקים יותר עם 166 כ"ס ואופציות נוספות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ראיה רחבה

במקביל לכל השינויים, מאזדה הבינה כי נוצר צורך מתחייב לשפר את נוחות הנסיעה והאספקטים הבטיחותיים. ולכן בפעם הראשונה מזה 18 שנים, שינתה את נוסחת הסרנים ופיצלה את האופי ביניהם. מלפנים הונחו עצמות עצה כפולות ומאחור זרוע רב חיבורית שתרכך את תנועת השלדה על האספלט. מערכת בקרת יציבות ובקרת משיכה סגרו את המפרט בדרך לאולם המכירות.

ביולי 2006, חשף היצרן בבכורה עולמית MX5 מעוטרת בגג קשיח. גרסת הקופה קבריולה הציגה פיסה קשיחה לה שלושה חלקים שהונחה בסליק נסתר מאחרי העורף וקופלה תוך 12 שניות. 36 ק"ג למשקלה הכללי (1,095) הוספו אך הביצועים לא ספגו חבטה ראויה לציון כשהמהירות עדיין מספקת 215 קמ"ש ושיגור למאה ב-8.2 שניות. שלוש שנים מאוחר יותר, מתיחת הפנים האקטואלית הגיעה לפריס ובישרה אולי, על התחלת דרכו של דור הרביעי.

ההיסטוריה מלמדת, כך זה נראה,שהמיאטה לא תחרוג ממנהגה אלא אם כן יתרחש משהו יוצא דופן .כך עושה גם מתיחת הפנים עליה סיפרנו לכם ונחשפה לאחרונה בצרפת. 20 השנים הבאות יבגרו את ה-MX5, כך אנו מקווים, באדיקות מופתית למתכון המנצח שליווה אותה עד הלום. שיהיה במזל.

  • עוד באותו נושא:
  • מאזדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully