וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם צפצוף יכול להיחשב כתאונה

ד"ר עו"ד אסף ורשה

22.2.2009 / 9:06

השתמשת בצופר וכתצואה מכך רוכב האופניים נפל ונחבל? מדובר בתאונת דרכים לכל דבר ועניין. שלא יצפצפו עליכם

נהגי ישראל מאוד אוהבים את מתג הצופר ברכב, וסביר להניח כי אינם מודעים לעובדה הבאה - במידה ומכונית או כל כלי רכב אחר גורמת לבהלה של רוכב אופניים עקב שימוש בצופר, וכתוצאה מכך מאבד רוכב האופניים את השליטה, נופל ונפצע, הרי שמדובר בתאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד), וזאת גם אם לא היה מגע פיזי בינו ובין המכונית. במקרה כזה, רוכב האופניים שנפצע זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח שביטחה בפוליסת ביטוח חובה את "הרכב המבהיל", זאת כמובן אך ורק בגין נזק הגוף שנגרם לו ובכפוף לכך כי רוכב האופניים יוכיח שהנפילה אירעה כתוצאה מהבהלה.

במידה והתיק יגיע לבית המשפט, יבחנו השופטים את טענות הצדדים לצורך קביעה האם הבהלה של רוכב האופניים בשל הצפצוף, היא זו שגרמה לו ליפול, ולא כל דבר אחר כגון כתם שמן, חוסר תשומת לב או אף שלולית שגרמה לרוכב לאבד את השליטה באופניו. תיק תביעה בנושא זה נידון בבית משפט השלום בתל אביב, ובו נקבע על ידי כבוד השופט אבי פורג כי "פעולתו של התובע, נהג אופניים שנקלע למצוקה כתוצאה מבהלה, בבלימת אופניו היא סבירה ואפילו מתבקשת. אשר על כן, אני סבור שהנזק שנגרם לתובע הוא בתחום הסיכון שיצר השימוש ברכב של הנתבעת 1 וקיים קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין השימוש ברכב הנתבעת 1 לנפילת התובע מאופניו והנזק שנגרם לו. סוף דבר - שוכנעתי, כי נפילתו של התובע מאופניו, שבעקבותיה נגרמה הנכות הרפואית, אכן נגרמה כתוצאה מהבהלה שאחזה בו עקב הופעת רכב הנתבעת 1 ולפיכך, אף שלא היה מגע בין כלי הרכב לאופניים, מדובר בתאונת דרכים".

לא פעם, יסתמך בית המשפט על עדויות של גורמים חיצוניים שיכולים להעיד על נסיבות התאונה ולפיכך, קיימת חשיבות עליונה לבקש את פרטיהם על מנת שיוכלו לסייע לרוכב לממש את זכאותו לקבל פיצוי הוגן עבור נזקיו הפיזיים. במידה ויימצא כי רוכב האופניים אכן נבהל מפעולת הצפצוף של נהג הרכב ובשל כך נפל ונחבל, הרי שמדובר בסיכון שנהג הרכב היה צריך לצפות מראש ולפיכך תחול עליו האחריות לקרות התאונה.

במקרים בהם רוכב האופניים לא הספיק לרשום את פרטי "הרכב המבהיל", ניתן לפנות לתאגיד קרנית ולטעון כי מדובר בעצם בתאונת פגע וברח, כמובן תוך המצאת אסמכתאות ועדויות שמעידות על קיומה של התאונה ובכללן מסמכים רפואיים מיום האירוע שמציינים כי הטיפול נבע כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים. כך גם יש משקל רב להמצאת פרטיהם של עדי ראייה ישירים, אשר אינם בני משפחה, המהווים ראייה מהימנה ואיכותית. מעבר לכך, יש להקפיד כי פרטי האירוע יובאו בפני המשטרה במלואם וכפי שנמסרו לשאר הגורמים להם דווחה התאונה.


* הכותב הוא ד"ר ועו"ד המומחה בדיני ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully