וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

GM: טרגדיה בהמשכים

18.2.2009 / 12:44

תאגיד הענק האמריקני חשף בפני הממשל את מרקם ההיתכנות העתידי - תוספת של 16 מיליארד דולר נחוצה, ומותגים בסכנה

המצב הפיננסי של ג'נרל מוטורס בכי רע, ורק בשלהי חודש דצמבר העניקה ממשלת ארה"ב הלוואות בסך של 13.4 מיליארד דולרים לתאגיד הכנוע. את הכספים כצפוי, תפרוס ג'נרל מוטורס על פני מספר שנים ובחלוקה על פי תכנית מתאר לכל יצרן משנה. אולם כעת עולה, כי הכספים אינם מספיקים ולא עומדים בקנה אחד עם ראיית החברה, והיא דורשת סיוע נלווה של 16.6 מיליארד דולרים ובסך הכל – 30 מיליארד דולרים בקרדיט הכללי. באותה נשימה נציין כי תוכנית דומה של קרייזלר דורשת גם כן 2 מיליארד דולר על ה-7 מיליארד שכבר אושרו לה.

גם החומר האנושי סובל מהמשבר ביצרן. הסטטוס המגביל מצמיד את ראשי הקונצרן לפינות, ומאלץ אותם לפעול בדרכים שלא היו מתקבלות לפני 10 ו-20 שנה בזמנים טובים יותר. משרות העובדים מקוצצות ללא אבחנה בתקופה זו ועל פי התחזיות, 47 אלף עובדים ישארו מחוץ למפעלי היצרן תוך 3 שנים. בעניינם של המתחמים, GM מקדימה להודיע כי תסגור עוד 14 מפעלי ייצור עד תום שנת 2012, וכמו כן תקצץ במספר הסוכנויות. כשנשאל נשיא GM ריק וואגונר איך הגיעו למצב האיום הזה, השיב כי מקור הצרות מתשלומי הפנסיה שהועברו לעובדים במשך 15 שנה ונאמדים בכ-103 מיליארד דולרים. זאת ועוד, התייחס במורת רוח לאופציה האחרונה הנוגעת לפשיטת רגל רשמית, ופסל אותה בשל העלות הגבוהה ומורכבתו של התהליך.

תחת התכנית החדשה ניתן למנות אספקטים חיוביים יותר ופחות. אך למען הסרת גורם ההפתעה, רק נציין כי סאאב, סאטורן, והאמר מצויות בערפל סבוך, והגרעון והחוסר במוצרים מסחריים רווחים, עדיין פוקדים את היצרן כמחלה מנוונת. מסיבה זו, גם הדגמים החדשים יתקשו למנף את האוברדראפט מעבר לגבולות המינוס המעיקים, ולכל היותר לתפקד כמקור הנשמה מלאכותי.

את גלגל ההצלה הנוסף, מחלצת GM מהממשל בתשלומים ובהתאם להכנסות עתידיות. סיוע מיידי יינתן בסך של 4.6 מילארד דולרים, ו-4.5 נוספים בעוד כשנתיים כדי לכסות גרעונות מצטברים, ובמידה וירשם רווח מייצור של 9.5 מיליון יחידות ב-2009, יזרים הממשל סכום נוסף של 7.5 מיליארד דולרים לקופת היצרן ו-11.5 בשנת 2010.

בצד השני של הקו

אבל יש גם בשורות מפס הייצור. פרט לדגמים הקטנים המשפחתיים של שברולט כגון הספארק, קרוז והוולט החשמלית. יצרניות הבית הציגו תכנית שאפתנית על מנת לצמצם את סלידת הקהל ממותגי הפרימיום שטרם הוגלו לאיים שוממים. קדילאק חשפה אשתקד קונספט למכונית קופה בגרסת ה-CTS הסאלונית, ושלל תמונות ריגול וטיזרים נשלחו קדימה בשנה האחרונה. נבירה מעמיקה יותר בתוך תוכניתה של GM, חושפת את ה-CTS קופה במלוא הדרה.

על פי התמונה הבודדה שהתמזגה לה בחשאי בין הדפים, ה-CTS דובקת במוצר הנוכחי, כך שלמעט השלתן של שתי דלתות ורמיזה עבה על מנועים חזקים יותר או מוכרים ומשביעים, אין כאן חידוש מהותי. שיווק מרכב הקופה צפוי להיות במהלך שנת 2010, כשגרסה הסדרתית למכונית הקונספט קונברג' שהוצגה בתערוכת דטרויט יהיה שנתיים לאחר מכן. עוד מ-GM ישנן רמיזות כי הגרסה בעלת הייחוס המסורתי של השברולט קמארו, Z/28, כבר מוכנה אך תצא לאוויר העולם רק כשהמצב הכלכלי יתבהר. רק שבשביל זה צריכה GM להישאר בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully