וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאאב חוזרת לעצמאות

21.2.2009 / 9:50

היצרן השוודי משתחרר מכבליה המביכים של ג'נרל מוטורס ומניח עתידו בידי הנהלה שאפתנית. עידן חדש?

הרבה אחרי שג'נרל מוטורס וסאאב תפרושנה כל אחת לדרכה, כולנו נזכר בצער כיצד האמריקנים שלפו מהכובע עוד תכנית מקורית להצלת המצב, ובמקומה - רוקנו את המותג מתוכנו, הקפיאו הליכים וריסקו חלומות. כל מה שנותר בשלב זה, הוא לאסוף את השברים ולצאת לדרך חדשה. אולם כדי לעמוד בכך, תצטרך היא בראש ובראשונה להתמודד עם מציאות חדשה שדילגה קדימה והותירה אותה מאחור כנועה וחסרת מחץ. אמש (שישי), אישר בית המשפט בשוודיה רה-ארגון מסיבי ולמעשה משחרר את סאאב לחתור להתחדשות. כעת המשימה נדושה ככל שתהיה, היא החזרת עטרה ליושנה.

לכאורה, תכנית מאוד ברורה ופשוטה. בין גבולות מדינתה, סאאב תפעל להקמתו של גוף עצמאי וחזק שיוכל למלא את מושב בעל הבית בהצלחה. אלא שההפרדות מג'נרל מוטורס גוררת פיקוח פיננסי המנטר את כל הוצאות החברה בהתאם לרמת הרווחיות. מאידך, מעבר היידים מעתיק חלק ממפעליה של סאאב מארה"ב לארץ המוצא. ועל פי הוגי ההיתכנות, כנראה שלכך תתלווה גם הלוואה מהירה מהממשל המקומי בסך מילארד דולרים, על מנת למנף את המותג בשנית.

המימון המיועד יסייע ליצרן להשיק לפחות שלושה דגמים חדשים השנה: סאאב 9-3X אותה חשפנו כאן לאחרונה, 9-4X בקבוצת הפנאי-כביש, ואף אולי 9-5 חדשה לחלוטין, שכל דחייה נוספת שלה סותמת את הגולל על החייאתה לאלתר. יחד עם כך, לנוכח מעורבותה של ג'נרל מוטרוס בפיתוחיהן, מובטח קשר משני ברמתו שלא יתפוגג במהרה.

מיותר לציין, כי התוצאה תאשרר או תפסול את המשך התכנית. אשתקד ספגה ג'נרל מוטורס ירידה של 25.5 אחוזים בחטיבה השוודית ומכרה פחות מ 94 אלף מכוניות בכל העולם. גורמים ביצרן השוודי מודעים לעובדה כי שנת 2009 תהיה קשה יותר, אך לא מתכוונים לוותר על עצמאותם לאחר 20 שנות בעלות אמריקנית.

מעבר לאפקט התחרותי בין היצרנים, חשיבותה של סאאב כגוף טכנולוגי מפתח ומוביל תמיד היוותה את אבני היסוד של החברה והתעשייה. בין המצאותיה הקרדינליות מנועי מטוסים, מגבי אלומות, פגושים סופגי אנרגיה וכמובן – מנועי 16 שסתומים מוגדשי טורבו. הנישואין אמנם מסתיימים בקול צורם, אבל תקווה בליבם של חובבי המותג המוצק, כי הגירושין יביאו לפרק סוליסטי מוצלח בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully