וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחבורה ציבורית יעילה? חיפה תחילה

אבי בר-אלי

5.3.2009 / 10:36

אגד ודן יתמודדו על מכרז ה'מטרונית' בחיפה בהיקף מיליארד שקל. שוב נדחה פרויקט הרכבת הקלה של תל אביב

4 קבוצות יתמודדו על הפעלת ה'מטרונית' בחיפה במכרז שהיקפו מוערך במיליארד שקל - קבוצה הכוללת את אגד תעבורה, חברת תשתית ואגד אחזקות, קבוצה הכוללת את חברת התחבורה הציבורית מטרופולין, חברת מאיר וחברת הורן את ליבוביץ, קבוצה משותפת לשתי חברות התחבורה הציבורית הפרטיות קונקס (ואוליה-תחבורה) ונתיב אקספרס וחברת האוטובוסים דן, שניגשה לבדה.

4 הקבוצות הגישו את מועמדותן לשלב המיון המוקדם (P.Q) בפרויקט, המוערך בעלות הקמה של 250 מיליון שקל ובעלות תפעול של עד 750 מיליון שקל. מדובר בהקמה, אחזקה והפעלה של קו B.R.T (אוטובוסים רבי-קיבולת) למשך 12-6 שנים, בו יסעו כ-100 אוטובוסים ('מטרוניות') בנתיבים ייעודיים.

ה'מטרוניות' יופעלו ב-3 קווי שרות, באורך כולל של כ-40 קילומטר. הקו הראשון יופעל מאזור צפון הקריות (סמוך למחנה כורדני) דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. הקו השני יופעל מקרית אתא למסוף בת גלים דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה. הקו השלישי יופעל מקרית ים וקרית-חיים להדר בחיפה.

הזכיין שייבחר במכרז יידרש להפעיל שני סוגי 'מטרוניות'. אחת בעלת הנעת דיזל והשנייה היברידית. ה'מטרוניות' ההיברדיות יופעלו במסגרת ניסוי, ואם יעמדו בדרישות יורחב השימוש בהן בכל הקווים. הפעלת ה'מטרונית' מתוכננת במהלך שנת 2011.

שר התחבורה, שאול מופז, ציין כי מטרופולין חיפה הוא הראשון בארץ שבו תופעל מערכת תחבורה ציבורית במתכונת Bus Rapid Transit אשר תהנה מזכויות דרך בלעדיות בכבישים והעדפות ברמזורים לאורך כל מסלולי הקווים.

שוב נדחה פרויקט הרכבת הקלה בת"א

מועד הסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב נדחה בפעם השלישית לאמצע חודש אפריל - כך סוכם השבוע בין אגף החשב הכללי באוצר לבין זכיינית הפרויקט, קבוצת MTS. זאת, לאחר ש-MTS לא העמידה את הסכם המימון עד סוף חודש ינואר. עוד סוכם כי תוקף הערבות שניתנה למדינה, בסך 120 מיליון שקל, תוארך עד ה-30 ביוני 2009.

הדחייה הנוספת במועד הסגירה הפיננסית באה על רקע הקשיים המהותיים לגיוס האשראי לפרויקט, בעקבות המשבר הפיננסי המחריף ואי ההסכמות בין הצדדים באשר לחלוקת הסיכונים בביצוע הפרויקט.

הסכם הזיכיון בין MTS למדינה לביצוע פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה נחתם ב-28 במאי 2007, ולפי לוח הזמנים המקורי, אמור היה הליך הסגירה הפיננסית להסתיים בחלוף שנה בדיוק - אז אמורות היו העבודות להתחיל ולהימשך כחמש שנים.

בעקבות החרפת משבר הסאבפריים, ביקשו הבנקים הזרים לדחות את מועד הסגירה הפיננסית. המדינה נעתרה לבקשה תמורת ריווח לוחות הזמנים למסירת שטחי העבודה לזכיינית, וכן ויתור MTS על תביעות עתידיות בגין איחורים אלה. מועד הסגירה הפיננסית של הפרויקט נדחה בארבעה חודשים, עד סוף חודש ספטמבר, ומתאריך זה אמור היה להתחיל מניין שנות ביצוע הפרויקט והפעלתו (32 שנה).

עם זאת, גם במועד זה לא הצליחה MTS והבנקים להגיע לכדי סיכום, ומועד הסגירה הפיננסית נדחה בשנית ל-28 בינואר 2009. בין הצדדים סוכם, כי MTS תגדיל את הערבות שהפקידה למימוש הזיכיון ב-20%, ולוח הזמנים החדש כלל אבן דרך בה אמורים הצדדים להגיע לכדי סיכום עקרוני במרבית הסוגיות, שבמחלוקת עד סוף חודש נובמבר. ואולם מועד זה חלף בלא הסדר עקרונות מגובש.

כפי שפורסם ב-TheMarker, הפרויקט נקלע לקשיים מהותיים על רקע נסיגת שלושת הבנקים הזרים: RBS הבריטי, ושני הבנקים הגרמנים KFW ו-Bayern LB מהובלת גיוס האשראי, והחלטתם לפעול לפיזורו בין מספר רב יותר של גופים מממנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully