וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תערוכה בצל המשבר הכלכלי

9.3.2009 / 9:19

מרבית יצרניות הרכב ניסו לשדר "עסקים כרגיל", אך אווירת המשבר ריחפה באוויר ושינתה את מהות התערוכה

קובי ליאני

צילום ועריכה: קובי ליאני

תערוכת ז'נבה, המתקיימת אחת לשנה בחודש מרץ בעיר השוויצרית, נחשבת לקרם של תערוכות הרכב. מדי שנה, כמעט כל יצרניות הרכב שפקדו את המקום, נהגו להסתיר מתחת לכיסויים הלבנים שלל מכוניות תצוגה (קונספט) מרהיבות שהראו למה הן מסוגלות ומצביעות על העתיד הצפוי מאותן יצרניות.

אולם, בתערוכת ז'נבה 2009, מספרן של אותן מכוניות תצוגה היה זעום וחלקן הגדול כבר נחשף בתערוכות ובהזדמנויות קודמות. האם זה אומר כי הארנקים המרוקנים מעמידים את עתידן של יצרניות הרכב לוט בערפל? התשובה הכמעט מתבקשת היא, כן.

היצרנית הבולטת לאכזב הייתה לא אחרת מאשר ב.מ.וו הגדולה. על כך שקופת המזומנים שלה מצטמקת כבר שמענו וכך גם על הגרורות שהגיעו גם למפעלי מיני עם פיטורים המוניים, ולכן גם הבמה הבווארית בתערוכה הייתה מהצנועות ביותר שנראו במקום. ב.מ.וו בסתפקה בחשיפה של מכונית קונספט יחידה (ה-GT) כשמסביבה מכוניות החברה תחת השם תחבורה יעילה.

מרצדס, שכנתה של ב.מ.וו, נראתה לעומתה זוהרת במלוא עוזה עם במה מכובדת ומפוארת כבכל שנה שהייתה תפאורה נאה לחשיפה האירופית של ה-E קלאס החדשה והחשובה כולל גרסת הקופה בחשיפה עולמית.

אחותן מגרמניה, פולקסווגן, דאגה גם כן לחשיפה צבעונית ונאותה לפולו החדשה, אחת מהמכוניות החשובות ביותר במותג פולקסווגן. כמו כן, דאגו היושבים בחלונות הגבוהים לתצוגות מרשימות או מכובדות לכל הפחות לשאר מותגי הקונצרן כמו סקודה (חשיפת הייטי), אודי (A4 אולרואד, TTRS, A5 קבריו ועוד), סיאט (אקסאו סטיישן ומתיחות פנים לדגמים האחרים), למבורגיני (מורצ'ילאגו SV), בנטלי וכו'.

אם בתערוכות קודמות הייתה זו המגמה הירוקה שהובילה את כל יצרניות הרכב, הרי שבתערוכת ז'נבה השנה, את מקומן של מכוניות התצוגה שנעדרו, מילאו מכוניות קונבנציונאליות. מכוניות "רגילות" מן השורה שפונות ישירות ובמוהבק אל צרכני הרכב - אליכם. וכך, במרבית הביתנים חזינו בגרסאות מחודשות למכוניות קיימות, בהשקות של מכוניות עממיות חדשות והרחבות משפחתיות לדגמים הקיימים. מחד, זה אולי פוגע מעט בחלומות של חובבי הרכב, אך כאשר קופת המזומנים של יצרניות הרכב מתרוקנות, הן נאלצות להצמיד טוב טוב את הגלגלים לקרקע ולהציג כלי רכב שיכולים לשפר במעט את תזרימי המזומנים.

ומה כל זה אומר לגבי העתיד? "המצב קשה יותר ממה שניתן לשער ויקח זמן עד שנשתקם מזה. לכן אנחנו צריכים להתחיל לחשוב בדרכים חדשות ויצירתיות יותר בפניה ללקוח ובהיצע הדגמים שלנו" אמר לנו אחד מנציגי GM שנכח בביתן חסר החיים של החברה. זהו אמנם המקרה הפרטי של היצרנית האמריקנית הגדולה, אך הוא אינו שונה בהרבה ממה שקורה בחדרי חדרים בקרב שאר יצרניות הרכב באשר הן.

הקושי הכלכלי צפוי להוביל אותנו לקיפאון בייצור ובחדשנות של יצרניות הרכב, כמעט כפי שקרה בשנות מלחמת העולם השניה ובמספר השנים שלאחריה, רק שהפעם במלחמה זו (עדיין) לא מעורבים קליעים וחומרי נפץ, אלא סלי מטבעות משתנים, מניות שקורסות ובעיקר צרכנים שלא ממהרים להיפרד מהמעט המצוי בכיסו. לנו לא נותר אלא לקוות לשיפור במשבר העולמי ולקוות שהפיתוח המואץ של התעשיה המוטורית לא יעצר, אבל את זאת נדע רק בחודשים הבאים ובתערוכת הרכב הגדולה באה שתתקיים בפרנקפורט גרמניה. לפניה אגב, תערוכות חשובות אחרות (טוקיו למשל) כנראה יתבטלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully