וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המשבר מכניס לפרופורציות

ירון אדרי

9.3.2009 / 15:01

המשבר הכלכלי גורם לשלל זעזועים שליליים בעולם הרכב. ירון אדרי מאמין שחלקם עשויים דווקא להועיל לנו

המשבר הכלכלי הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לענף הרכב הישראלי. טוב זה לא ממש נכון, בכל זאת זה גורר אחריו לא מעט דברים שליליים – לא קונים חדש, לא מוכרים משומש, וכל יום יכול להגיע מכתב הפיטורין. אלא שמכל ביש המזל, כרעי התרנגולת עליהן נמצא כעת ענף הרכב עשוי ליצור לנו הצרכנים עתיד טוב יותר.

הצמיחה המהירה של שוק הרכב בישראל, יצרה מצב מוזר. פתאום, לא קשה להיות הבעלים של מכונית יד ראשונה וזה לא משנה אם על עכוזה מתנוססת או לא מדבקה של איזו חברה. ראו היבואנים כי טוב, ושפע דגמים עשו דרכם אל אולמות התצוגה. שפע דגמים המתאימים בדיוק לטעמו של הצרכן הישראלי, וגם כאלה שפיתחו עבורו טעם חדש. גילו של צי הרכב הנע בכבישים הוצער, זיהום האוויר מכל אגזוז הופחת, הבטיחות עלתה וכמוהה הגאווה על חוסנה של הכלכלה (ועזבו לרגע את הפקק). וכך, גברה התחרות בין היבואנים, אך תג המחיר כמעט ולא הושפע מכך למרות שבשנים האחרונות חלה ירידה במס הקנייה. הרי אם יש ביקוש, בשביל מה צריך להוזיל. ולחשוב שגם ככה מחירו של רכב בישראל גבוה בעשרות אחוזים מתאומו הנמכר מעבר לים.

אנו הישראלים, תמיד נרצה יותר עבור הכסף שלנו ובתמורה, נשאף לשלם כמה שפחות. זה כמעט כמו האמריקנים רק שאצלם הדגש הוא הגודל - רכב רחב מידות, מנוע עתיר ליטרים ולא משנה שהטכנולוגיה אינה מהמתקדמות. ככה זה כשרכב הוא סוג של סמל סטטוס – יותר מקדם לתדמית, פחות לקדם אותנו מכאן לשם. אך שימו לב מה קרה להם שם מעבר לאוקיינוס. בשנות ה-70 גרם להם משבר הדלק להעדיף מנועים זללניים פחות, והתעשייה המקומית כמעט התמוטטה. והנה חוזר הניגון ומחירי הנפט הגבוהים של 2008, שוב גרמו למכה קשה בדמות ירידה ניכרת בביקוש לכלי רכב גדולים וסגירת מפעלים. וכעת, המשבר הכלכלי עלול להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של תעשיית הרכב האמריקנית.

עוד תהיה כאן צרכנות נבונה

הכי טוב והכי זול? יש כאן משום האירוניה כי כולנו, או בעצם רק חלקנו, יודעים שמוצר זול יהיה בדרך כלל פחות מאובזר ואיכותי. ובישראל כמו בישראל, תמיד ננסה להמציא את הגלגל מחדש. הרי גם האירופים רוצים את הטוב ביותר, וגם הם מחפשים מחירים טובים, אלא שאצלם הצרכנות נובעת ממניעים הגיוניים. הם לעולם לא יקנו רכב שלא יענה על דרישותיהם, או לחילופין, לא ירצו לקנות רכב שיציע יותר פתרונות מכמות הדרישות האישיות שלהם. במקום לחפש זול, הם מחפשים את מה שמתאים בול. ותראו את חוסנה של כלכלתם לעומת ארה"ב.

ניסיתם פעם לחשוב מדוע יש כל כך הרבה כלי רכב בעלי מרכב סטיישן ו-3 דלתות במערב אירופה? הרי שבכדי להסיע מקסימום שלושה ילדים, לא צריך רכב עם שבעה מושבים. גם לא צריך בגאז' שלרוב יהיה ריק מדברים. ואם בכל זאת צריכים שטח אחסון, מרכב הסטיישן מציע שימושיות פנטסטית למשפחה קטנה. רוצים עוד קצת? לשם זה המציאו באירופה את המיניוואן הקומפקטי. ואם במרבית הזמן הם נוסעים ברכב לבדם, ורק לעיתים מתארח מישהו במושב האחורי, אין סיבה אמיתית לרכישת רכב עם יותר מזוג דלתות. זה קל יותר, זול יותר, ולרוב גם יפה יותר. בנוסף לכך, הם מעדיפים במובהק תיבות הילוכים ידניות ומנועי דיזל לטובת צריכת הדלק המשופרת, אבל לא נהיה קטנוניים.

ולמה המשבר הנוכחי עשוי דווקא להועיל לנו? מצד אחד, מגרשי החניה של יבואני הרכב גדושים ואין דורש. זה כמובן מניב גל של הורדות מחירים, מבצעים חסרי תקדים וגמישות בהצעות המחיר לבעלי כושר מיקוח מפותח. מצד שני, בימים אלה בהם ממילא לא פותחים את הארנק בקלות, הצרכנים מנסים לארגן מחדש את צורכיהם מהמכונית החדשה וכן את סדר חשיבותם. אם לא באמת צריכים משפחתית, שוקלים רכישת סופר מיני, או אפילו מכונית מיני קטנה מסגנמט שהולך ותופס תאוצה.

אם מצב זה יהפוך לנורמה גם לאחר חלוף הסערה, הרי שהרווחנו צרכנות נכונה ונבונה. המשבר הכלכלי הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לענף הרכב הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully