וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשלנותו של סוכן

עו"ד ערן יעקבוביץ'

13.3.2009 / 13:23

על סוכן הביטוח שלנו לייצגנו מול החברה המבטחת. אך אל לנו לסמוך עליו בעיניים עצומות, טעות קטנה שלו ותשכחו מפיצויים

סיכוני היום יום, מאלצים אותנו לבטח את רכושנו וגופנו מפני כל חולה רעה המאיימת לפגוע בנו וביקירנו. לא פעם אנו מעדיפים לשלם פרמיה יקרה יותר תמורת הביטחון שמקנה לנו סוכן הביטוח, המייצג אותנו מול חברות הביטוח. המחשבה כי בכך ישמרו האינטרסים שלנו, גורמת לנו לבטוח, לעיתים באופן עיוור, בסוכן הביטוח ולא להפעיל שיקול דעת בכל הקשור לחוזה עליו אנו חותמים. אמנם בדרך כלל סוכני הביטוח ממלאים את תפקידם נאמנה, אך לא מעטים המקרים בהם פועל סוכן הביטוח באופן רשלני ומביא את המבוטח לכדי התדיינות ארוכה ומתישה עם חברת הביטוח בבית המשפט.

'חוק חוזה הביטוח', רואה בסוכן כשלוחו של המבטח לעניין המשא ומתן לחתימה על חוזה הביטוח. הסוכן משמש כנציגה של חברת הביטוח ולכן, כל אינפורמציה שמסר לו המבוטח כאילו הובאה לידיעת חברת הביטוח. משמעות הדבר היא כי חברת הביטוח איננה יכולה לטעון כי המבוטח מסתיר ממנה מידע, ובכך לדחות תביעה בשל מידע שנמסר לסוכן.

כאן המקום להבהיר כי לא מספיק למסור את כל המידע לסוכן הביטוח ולענות תשובות מלאות וכנות, אלא, עלינו כמבוטחים מוטלת החובה לוודא כי הסוכן אכן רושם את התשובות המלאות בטרם החתימה על ההצעה. אל לנו לתת בסוכן אמון באופן עיוור, ויש לזכור כי זה נמצא בשוק תחרותי ולא פעם מושמטים נתונים מדף ההצעה בין אם בכוונה ובין אם לאו.

פורסם מקרה בו פנה מבוטח לחברת 'מנורה' באמצעות סוכן הביטוח, על מנת שזו תבטח אותו בביטוח חיים ואובדן כושר עבודה. הסוכן היעיל שרצה להקל על עצמו את תהליך הפקת הפוליסה, החתים את המבוטח גם על סעיף שהופך את השליחות הקבועה בחוק באופן שלעניין אותה ההצעה הוא נחשב כשלוחו של המבוטח, ובכך גרם למבוטח לאבד את היתרון שהחוק נותן לו. במצב רגיל, הסוכן משמש כשליחה של חברת הביטוח בכל הקשור להעברת האינפורמציה לחברת הביטוח. בית המשפט רואה בסוכן ובחברת הביטוח כגוף אחד כך שטענה של חברת הביטוח ש"איננה ידעה" אינה יוכלה לעמוד לה.

זמן קצר לאחר מועד החתימה על המסמכים, נפגע המבוטח בתאונת דרכים ושותק בארבעת גפיו. הוא פנה לחברת הביטוח לממש את הפוליסה ולתדהמתו נענה כי מעולם לא הסכימו לתנאי ההצעה כפי שביקש המבוטח. לו לא היה חותם על מינוי הסוכן כשלוח, היתה קמה לו האפשרות לטעון שידיעת הסוכן והסכמתו הינה כידיעת והסכמת החברה (שהוא שלוחה) ובכך לקבוע כי במועד התאונה הייתה למבוטח פוליסה ברת תוקף.

עצות ברזל להתקשרות עם סוכני ביטוח

1. בדוק כי לסוכן יש רישיון לעסוק בתיווך ביטוח לסוג הביטוח אותו הוא מציע לכם לרכוש. אם אין לו את הרישיון המתאים, לא מתאפשר לתבוע את פוליסת האחריות המקצועית של הסוכן. במידה ובית המשפט ימצא כי הסוכן התרשל ולא חברת הביטוח, לא מן הנמנע כי יתקשה לעמוד בתשלום שיטיל עליו בית המשפט ובכך הליך הגביה יתארך אם בכלל.

2. וודא שכל מה שנאמר בשיחה עם הסוכן גם נרשם במלואו, לקחת העתק מההצעה לביטוח וכמובן לשמור על כל התכתבות עם הסוכן.

3. כל אימת שהסוכן מציע להעביר את הביטוח למבטחת אחרת, יש לוודא שלא מבטלים את הביטוח הקיים עד שמקבלים אישור בכתב מהמבטח החדש שהפוליסה החדשה בתוקף. בביטוחי חיים ובריאות, במידה וחל שינוי במצב הרפואי, עדיף שלא להעביר את הכיסוי ממבטחת למבטחת וזאת על מנת למנוע טענות בדבר מחלות קיימות ואי גילוי מצב רפואי או העלמה של מידע לגבי מחלה קודמת. לא אחת חייבו בתי המשפט את סוכן הביטוח לשלם פיצויים למבוטח שסמך על סוכן הביטוח שלו, והחליף את פוליסת ביטוח החיים והבריאות "הישנה" שלו בפוליסה חדשה "וטובה יותר" שהציע לו הסוכן, רק שבזמן המעבר איבד המבוטח את כל הוותק שצבר בביטוח "הישן", ועם ניסיונו להפעיל את הביטוח "החדש והטוב" נתקל בטענות בדבר מחלות קודמות שלא היו מתעוררות לו היה נשאר עם הביטוח "הישן".

4. לקחת קבלה עבור כל תשלום שניתן לסוכן, למנוע מקרה בו הוא לא יעביר את הפרמיה לחברת הביטוח וחברת הביטוח תאלץ לבטל את הפוליסה. רבים המקרים בהם סוכנים מעבירים את דמי הביטוח המיועדים לפוליסה מסויימת על ביטוח אחר, מצב בו הפוליסה יכולה להתבטל בגין אי תשלום או חמור מכך, שלא להכנס לתוקף בכלל.

5. השתדל לרכז את תיק הביטוח אצל אותה מבטחת. כך תהיה לך היכולת לדרוש יותר, וכוח המיקוח שלך אל מול הסוכן והמבטחת יהא גדול יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully