וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות מופרזת

21.3.2009 / 12:34

משטרת התנועה הבריטית הייתה בטוחה שלכדה עבריין מהירות מטורף. אלא שבשלב ההוכחות, התבררו הפערים בין הדמיון למציאות

יחי ההבדל הקטן: במאמר שהתפרסם ב'דיילי מייל' הבריטי, מתגולל סיפורו של נהג בריטי בשם טקס אוריילי שיצא לסיבוב בלוטוס אליס S, ונתפס לכאורה על ידי גורמי האכיפה במהירות של 278.4 קמ"ש בדרך בה המהירות המותרת היא 90 קמ"ש בלבד. אולם, כאשר הגיעה העת ללעוס את הנתונים ולירוק עובדות, הוכיח כי מהירותה המרבית של האליס היא 204 קמ"ש ביוצאה משערי היצרנית, והחל במסע לטיהור שמו מן האשם.

המאורע התרחש ביולי האחרון בעת שריילי נסע על מקטע דרך כפרי ליד העיר דרביישיר באנגליה. שוטרי התנועה לכדו אותו באמצעות מכמונת לייזר המכונה 'Police Pilot', שבאפשרותה למדוד זמן ממוצע בין שתי נקודות שהמרחק ביניהן קבוע, או על ידי מעקב אחר המכונית הנוסעת. בדיעבד, טעות בחישוב של אחד השוטרים במדידת הזמן, הביאה לכך שהדו"ח שנרשם לריילי הראה כי חלף בקטע המסוים במהירות של 278.4 קמ"ש.

ריילי ערער על הדו"ח, והגיע לבית המשפט עם תיק הוכחות המפורר לחלוטין את הקביעה של השוטרים. להערכתו, המהירות הממוצעת בה נתפס הייתה 160 קמ"ש לכל היותר, ובסיוע מסמכים רשמיים מיצרנית הרכב הבריטית, הוכיח כי המיוחס לו על ידי הרשויות משולל כל תוקף. מנגד, התעקשה התביעה להציג עובדה אחת מאוד ברורה – המהירות המשוערת של ריילי הגיונית, אך מפני שמכשיר המדידה פעל כשורה, העובדות הן כי מהירותו הייתה גבוהה מכך. דהיינו, אין כל ביסוס לכך שהשוטרים באמת שגו בהגזמה ובכל מקרה יש לשפוט אותו.

היות והתביעה הבינה שתהום מבדילה בין הצדדים, אצה לבדוק דרך היצרנית באילו תרחישים מסוגלת הלוטוס אליס S להגיע למהירות המיוחסת. היצרנית מצידה, טענה כי האליס חסרה העוצמה לכך ללא מודיפיקציות משמעותיות, כלומר כל עוד היא איננה משופרת בכבדות, מדובר בנתון פרוע לחלוטין. אולם, כאשר ניגשו לבדוק אם המכונית שופרה, לא הצליחו לעשות זאת מכוון שריילי מכר אותה לאדם בגרמניה בסמוך למועד ביצוע העבירה ונוצר קושי בהתחקות אחר עברה.

בית המשפט, קיבל לבסוף את עמדת ההגנה שהמהירות בפועל הייתה נמוכה יותר, וגזר על ריילי, אב לשלושה, קנס של 5,000 לירות שטרלינג ושלל את רשיונו לתקופה של שנתיים מלאות בגין המהירות שנסע בה. עוד הוסיף השופט בהקראת גזר הדין, כי אלמלא עמד על טעות התביעה ומהירותו הייתה גבוהה מ-240 קמ"ש, היה נשלח למאסר מיידי. הואיל ועברו התעברותי חף מעבירות, ראה כי מדובר באדם בלתי מסוכן לציבור ולכן הקל עימו.

חרף הנאמר, בית המשפט היה קשוח יותר עת נתפס נהג אחר, טים בריידי בספטמבר 2007, במהירות הגבוהה ביותר שנלכדה על ידי מכמונת נייחת בבריטניה – 284 קמ"ש, בפורשה 911 טורבו. בריידי נשלח למאסר של עשרה שבועות לאחר שהודה במעשה ללא מענה ראוי. במקרה שלו, אפשר להניח שלא נזקקה התביעה לחפש הוכחות היצרנית כדי להעמידו לדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully