וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציפור המהירה בעולם

30.3.2009 / 11:30

עם הרוח בגבו ומדבר נוואדה ברקע, שבר נהג מירוצים בריטי את שיא המהירות היבשתי. 202 קמ"ש ללא מנוע

ריצ'רד ג'נקינס, מהנדס בריטי וחובב מירוצים, בסך הכל רצה לשבור שיא מהירות. אבל רכב מנועי ראוי הוא השקעה מאוד גדולה, וגם המהירות קצת יותר גבוהה מזו אליה הוא רגיל. אז הוא רתם עצמו לדאון יבשתי אותו הוא מכנה 'גרין בירד' (ציפור ירוקה), כשעל המטרה ציפור אחרת – 'ברווז הפלדה', איתו קבע ב-1999 בוב שומאכר (אין קירבה) 185.6 קמ"ש.

מתכנני ה'גרינברד' טוענים שהמכונית היא סוג של סירת מירוץ מתקדמת. מעל 10 שנים שקדו על פיתוחה והיא החמישית מתוך שורה של כלי רכב אותם עיצב הברנש האמיץ כמעט בעצמו לאורך השנים. על סגנונה אומר הצוות, כי המבנה השלוח נלקח מעולם התעופה, תוך הבנה שכל ייעודה הוא לשבור את שיא המהירות ותו לא. קורת האמצע למשל לה צורה של רקטה, מקנה לה מהירות גבוהה עד פי 5 מעוצמת הרוח הדוחפת אותה.

אולם מי שינסה לעלות איתה על הכביש הסלול, עלול להסתכן בהמראה ספונטנית לאוויר בשל חוסר ההתאמה. יחד עם כך, בציפור הירוקה הוכנסו לשימוש גם כנפיים קטנות המצמידות אותה לקרקע – בדומה למשל לפורמולה 1. כך שלמרות הדמיון, מכלוליה מאפשרים לנהג לתמרן בצורה שגרתית ובמקביל להמנע מהסתכנות לא רצויה בהתקרבות למהירות השיא או בלימתה.

עוד מגלים לנו, כי במקום להצטייד במפרש המתנופף ברוח, הוטמעה כנף מובנית ומוצקה. היא שוקלת בצוותא עם הרכב כ-600 ק"ג – אותם היא כמעט ואינה מרגישה בעוכריה בעט השיוט המדברי. כשיצא איתה ג'נקינס לטסטים הראשוניים במדבר נוואדה האמריקני, נתקל בקשיים קלים ביכולת הניהוג, אך התגבר עליהם אט אט, עד אשר צימק את פערי השיאים לקמ"שים בודדים. כשהגיעה עת המבחן, הציפור הירוקה עטה קדימה וקבעה שיא חדש של 202.1 קמ"ש, כמעט 20 קמ"ש יותר מהשיא הקודם.

עתה כשהשיא המדברי בידיו, מפנה ג'נקינס את מבטו למקום אחר לחלוטין ולשיא נוסף – לאגמי הקרח הקפואים והארוכים הנמצאים במונטנה ארה"ב, שם עומד השיא על 135 קמ"ש מקפיאים. האם יצליח? בינתיים נראה כי הוא לא סתם עושה רוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully