וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכננים לטייל בחג?

עו"ד אסף ורשה

6.4.2009 / 17:20

חופשת החג, מוציאה את המוני ישראל לטיולים בטבע. בכדי שאלה לא יסתיימו בבית המשפט, כדאי לדעת כמה דברים

חג הפסח המתקרב, ואיתו חול המועד, מוציא את כולנו לטיולים בחיק הטבע. את הכבישים ממלאים ההמונים, בדרך אל המדבריות והשטחים ההרריים של המדינה. רבים מהם ספונים בכלי רכב פרטיים שהושכרו מחברות הליסינג, ורבים אחרים ברכבי שטח כפולי הנעה. המציאות מלמדת כי לא פעם, הדרך לאתרי הטבע רצופה מהמורות, בורות ושאר מיני מכשולים שגורמים לרכב נזקים ועשויים אף במקרים מסוימים להשביתו.

חלק בלתי מבוטל מקציני הרכב, או מאלו שהתקשרו ישירות עם חברות הליסינג, אינם מודעים לעובדה שנזקים שנגרמו לרכב פרטי בעקבות נסיעות בשטח אינן מכוסות בחוזה השכירות והליסינג. לפיכך, יתכן ואותו נהג שנכנס לשטח עם רכב של חברת הליסינג וניזוק בשל כך, ימצא את עצמו בסוף אותו יום עם נזק שלא יתוקן במימון חברת הליסינג, וכן עם תביעה שתוגש כנגדו בשל הפרת ההסכם.

גם רבים מבעלי רכבי השטח היוצאים לטייל במדבריות ובשטחים הרריים עלולים להיתקל בסירובן של חברות הביטוח לפצותם, בעיקר אם היה זה אחרי יום גשום אשר גורם להיווצרות שכבות משמעותיות של בוץ שמביאות להקטנת יכולת העבירות של כלי הרכב. משכך, לא פעם נתקע רכב השטח בבוץ תוך שמי גשם חודרים אל מכלוליו וגורמים לו לנזקים. לא אחת לאחר שנגרם הנזק, טוענות חלק מחברות הביטוח כי העובדה שחדירת המים היא הגורם (נזקי הצפה וקורוזיה) ועל כן יש בכך משום לשמוט את האפשרות של המבוטח לקבל פיצוי. הנזקים שנגרמו אינם מכוסים בפוליסה, שכן לטענתן מדובר בנזק תוצאתי ולא תאונתי. כך גם במקרה בו נכנס נהג הרכב במתכוון אל תוך ערוץ נחל או מעבר מים תוך נהיגה לא זהירה, ובניגוד לחובת הזהירות המוטלת עליו כמבוטח.

סבירות לעבירות

יש להבחין בין מקרה למקרה, ובין רכבי שטח שמיועדים לנהיגה בשטח ובין כלי רכב פרטיים. בכל הנוגע לאחרונים, הרי שמצופה מהמבוטח שינהג באופן סביר ולא יכנס למקומות שבהם קיים סיכוי בסבירות גדולה כי לא יצא כלעומת שנכנס. על בעל הרכב לנהוג ברכבו בזהירות כאילו אין זה מבוטח, ומצופה ממנו כי ישאל עצמו האם היה מכניס את הרכב לשטח הבעייתי אם לא הייתה מבטחת שנושאת בחובת תשלום הנזק, במקרה בו הרכב יושבת. אם היה קורה המקרה בכביש עירוני כמו למשל במקרה של הצפה, הרי שעל פי הפסיקה בית המשפט מוצא פעולה זו כסבירה אולם דורש מהמבוטח כי יעריך קודם לכן את הסיכוי שיוכל לצלוח את המעבר בשלום. מוצע כי היכן שקיימת התלבטות, הרי שעדיף שלא להעמיד את הרכב בסיכון של אי מעבר וגרימת נזק שיכול ולא יכוסה על ידי המבטחת.

באשר לרכבי שטח, הרי שניתן להיכנס עמם לאותם איזורים אולם יש לנהוג בסבירות. לדוגמה, לנסוע רק בשבילים מוכרים של רשות שמורות הטבע, ולא באתרים בהם היו הצפות ואזהרות שלא להיכנס אליהם. במידה והמבוטח נסע בשבילים שמוכרים על ידי הרשות להגנת הטבע, הרי שבמידה ונגרם לו נזק יוכר הכיסוי ביתר קלות כי המקום הוכשר, נבדק ואושר לנסיעת כלי רכב כפולי הנעה.

במידה והרכב כבה תוך כדי כניסה למקווה מים, הרי שמצופה מהנהג שלא ינסה להניע את הרכב מייד לאחר מכן, פעולה אשר עשויה לגרום למערכת היניקה לשאוב מים אל תוך המנוע. נזק שנגרם בשל שאיבה שכזו עשוי להוות פתח לחברת הביטוח לטעון כי מדובר בנזק תוצאתי שאינו מכוסה על פי תנאי הפוליסה, שכן אין מדובר בנזק תאונתי אלא בנזק שניתן היה למנוע אותו לו המבוטח היה פועל באופן סביר.

בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, נטען כי ג'יפ נהג במסלול המשלב בתוכו מעבר במים. לאחר שעבר כמה מהם, באחד ממעברי המים נעצר הג'יפ ומנועו נדם לאחר שמים חדרו לתוכו וזה נגרר אל מחוץ למסלול על ידי ג'יפ אחר שעבר במקום. בסופו של דבר התברר שלרכב נגרם נזק בשיעור שגרם להשבתתו - חדירת המים מהנחל גרמה לנזקי הצפה וקורוזיה אשר אינם מכוסים בפוליסה. חרף העובדה כי 'הראל חברה לביטוח' טענה שמדובר בנזק תוצאתי ולא תאונתי, של אי פעולת המנוע וקורוזיה עקב חדירת מים לתוכו, הרי שהשופטת מיכל ברק נבו קבעה כי לא נמצא כל הסבר של ממש לטענה זו, לא בטיעוני הנתבעת ולא בדברי העדה מטעמה. כמובן, אין ללמוד מכך שניתן להיכנס עם הרכב לערוצי נחל מסוכנים ונקיקי סלע.

מכאן, שאת תכנון הטיולים לימי החג המתקרבים עשו בקפידה, והקפידו שלא להגיע למצב בו אתם מעמידים את רכביכם במבחן לא לו הוא יועד. ובכל מקרה, במידה ונגרם נזק, מוטב למבוטח אם יפעל לצלם את המקום בו נתקע הרכב לרבות את הסימון המעיד כי מדובר במסלול שבילים מאושר. חג שמח.


* הכותב הנו ד"ר ועו"ד מומחה לדיני נזיקין וביטוח

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully