וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממירים אישומים ויוצאים בזול

עו"ד אורן בושרי

10.4.2009 / 10:12

עו"ד אורן בושרי מסביר: איך מגיעים לבית הדין לתעבורה עם אישום חמור ויוצאים עם עונש מופחת? התשובה: עומס תיקים

מסדרונות בתי הדין לתעבורה מלאים מתמיד. הגברת האכיפה המשטרתית והרחבת אמצעי האכיפה, שולחים נהגים רבים אל בתי המשפט כשנגדם נרשמים סעיפי אישום חמורים מאוד. אולם, במקרים רבים הנאשמים כלל לא עוברים את סף דלתות בית המשפט ולאחר דין ודברים קצר בין התביעה לסנגוריה, נקבעת פשרה ששולחת את אותם נהגים חזרה אל הכביש עם עונשים מופחתים.

נטיית המשפטנים ועורכי הדין במחלקת התביעה של משטרת התעבורה הינה לעיתים להחמיר עם עברייני התנועה לכאורה, תוך שהם פועלים לכלול במסגרת כתב האישום עבירות חמורות יחסית שהרשעה על פיהן כרוכה בענישה משמעותית ואף לעיתים במאסר, בעוד שבפועל מדובר בעבירות קלות יחסית.

בשל העומס המוטל על כתפי בתי המשפט ובכללם גם בתי המשפט לתעבורה, מעודדים השופטים את הצדדים להגיע להידברות בין התביעה לסניגור. במידה וזה האחרון מצליח לשכנע את התביעה כי האישום חמור מדי ולא משקף את העדויות בתיק, והתביעה מסכימה עימו, ניתן להסתפק בהרשעה באישום מופחת.

המציאות מלמדת, כי נהגים רבים, בעלי גישה פרגמאטית, שהחליטו לקצר את ההליך המשפטי ובאו בדין ודברים עם התביעה, מצאו את עצמם בסופו של הליך משפטי עם הרשעה מופחתת ועונשים קלים בהרבה מאלו שיועדו להם בסעיפי האישום הקשים. לפניכם שורה של עבירות חמורות שמומרות פעמים רבות לעבירות קלות יחסית:

עבירה של נהיגה בשכרות

עבירה של נהיגה בשכרות על פי סעיף 62(3) לפקודת התעבורה, המחייבת עונש פסילת מינימום לתקופה של שנתיים, יכולה להיות מומרת לעבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, בהתאם לתקנה 26(2) לתקנות התעבורה. עבירה זו מחייבת עונש פסילה לתקופה של 3 חודשים בלבד. תקנה 26(1) שעניינה נהג השרוי במצב העלול לסכן עוברי אורח עבירה, לא מחייבת פסילה כלל. המרה זו תתאפשר לדוגמה, במצב בו הנאשם שתה אלכוהול והעיד על כך בפני השוטרים אולם המשטרה איבדה את טופס הכיול של מכשיר הבדיקה, או את פלט הינשוף עצמו.

עבירה של נהיגה ברשלנות

ישנם אגפים במדור תביעות תעבורה במשטרת ישראל המוצאים לנכון להגיש אישום על תאונה של פגיעה מאחור, בשל אי שמירת מרחק ולהוסיף בו הפרה על הוראת חיקוק של נהיגה רשלנית או נהיגה בקלות ראש. נהיגה בקלות ראש, או נהיגה רשלנית, הוא אישום חמור יותר המבטא אדישות לתוצאות המעשה או פזיזות. עבירה זו המחייבת פסילה של 3 חודשים, יכולה להיות מומרת לנהיגה בחוסר זהירות, בהתאם לתקנה 21(ג) לתקנות התעבורה, שאיננה מחייבת פסילת מינימום כלשהי.

המציאות המשפטית מלמדת, כי לא פעם, במקרים בהם מוגש אישום על נהיגה רשלנית, יטה התובע במשפט להסכים להמיר האישום לנהיגה בחוזר זהירות, שהיא כאמור, אינה מחייבת פסילה מתוך הבנה שבית המשפט מרשיע על פי סעיף זה רק במקרים חמורים ולדוגמה, שהתאונה נגרמה בשל אי עצירה ומתן זכות קדימה.

עבירה של שימוש בסלולארי ללא דיבורית

עבירה של שימוש בסלוולארי ללא דיבורית, המחייבת תשלום קנס של 500 שקל ו-4 נקודת, יכולה להיות מומרת לעבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים, עבירה על תקנה 28(א). מצב זה מתאפשר במקרה בו המרשם (דו"ח) שערך השוטר, לוקה בחסר מבחינת הפרטים שבו לרבות הזיהוי, או אף אם הנאשם העמיד מנגד גרסה הגיונית הסותרת את טענת השוטר, כגון שהפעולה שנדמתה כשיחה באמצעות הטלפון הנייד, בפועל הייתה גירוד באוזן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אי-עצירה לפני מסילת ברזל

אי-עצירה לפני מסילת ברזל, על פי סעיף 65 לפקודת התעבורה הטומנת בחובה עונש מאסר, תוחלף לעבירה הקלה יותר, בהתאם לתקנה 56 לתקנות התעבורה. למשל, אם מזכר השוטר לוקה בפרטים לגבי זיהוי הרכב בו בעת שצלצול המחסום נשמע.
.

עבירה של התרת נהיגה ביודעין למי שאינו מורשה

עבירה של התרת נהיגה ביודעין למי שאינו מורשה, על פי סעיף 36ב(ג) לפקודת התעבורה, או התרת נהיגה לקטין שנחשבת עבירה חמורה במיוחד שעניינה מאסר בפועל, יכולה להיות מומרת להתרת נהיגה לבדה, בהתאם לסעיף 10(ב) לפקודת התעבורה. המרה זו תתאפשר במצב בו המתיר "לא ידע" במעמד מסירת הרכב כי מקבלו הוא קטין.

מהירות מופרזת

מהירות מופרזת שנרשמה באמצעות הממל"ז שנקב ב-134 קמ"ש במקום 90, תגרור הזמנה לבית משפט, שככל הנראה יטיל על הנאשם גם פסילה בפועל. על ציבור הנהגים לדעת, כי על פי פסיקת בית המשפט העליון שדן באמינות מכשיר המכשיר, השתרש נוהג הפחתת 5 קמ"ש מהמהירות הנקובה בדו"ח. בדוגמה המובאת, המשמעות היא שהמהירות תופחת ל-129 קמ"ש, מהירות שאיננה גוררת הזמנה לבית משפט, אלא תשלום דוח של 750 שקלים בלבד, בלי סכנת פסילה.

קוראים ונהגים יקרים, אין לראות במאמר זה משום עידוד לביצוע עבירות תנועה. העצה הטובה ביותר הינה לנהוג בזהירות מרבית וברוגע, תוך התחשבות בתנאי הדרך ובמשתמשים בה, ובתקווה כי לא תגיעו למצב בו עתידכם מוטל על הכף.


* הכותב הנו עו"ד מומחה לדיני תעבורה, ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully