וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצבים עוזבים את פורד

8.4.2009 / 11:40

שני מעצבי 'על' פרשו בשבוע האחרון ממותגי המשנה של פורד: וולוו נפרדה מסטיב מאטין, מאזדה אמרה שלום ללורנס ואן דן אקר

הקרע הכלכלי בתעשיית הרכב, "מכבד" את המשתתפים באוסף של גרורות ארוכות טווח: ראשי חטיבות נתבעים, מפעלים נסגרים, ממשלות מבטיחות בלי כיסוי, ומתברר שגם מעצבים לוקחים את הרגליים ותיק העבודות ונמלטים על נפשם. יש לציין שלקביעה הזו, סייג מאוד משמעותי כאשר דורשים בשלומם האמנותי, ומבררים מהי העילה המסתתרת מאחרי הנטישה הפתאומית החולשת על התעשיה.

מבין המתקשות והכורעות - פורד, נחשבת לפחות מושפעת מכולן. למעשה מדויק יותר לאבחן שעד כה שלא נשמעו משם קולות זעקה, או תחינות בפני הממשל לקבלת סיוע כספי למנף את חלציה מביצת המשבר הכלכלי. אולם שניים ממותגי המשנה שלה, וולוו ומאזדה, נאלצו לראות את ראשן מוצב על הגיליוטינה האמריקנית בחצי השנה האחרונה. זאת מאחר והשכילה אמא פורד לחשוב קצת קדימה, להקדים תרופה למכה ולקצץ היכן שניתן. נכון להיום, מאזדה תשאר תחת חסותה, אך בוולוו עוסקים בקדחתנות אחר רוכש אמיץ שיהיה מוכן לקחת אותה על גבו.

בו בעת, הודיעו השבוע שתי היצרניות – כל אחת בתורה ובהפרש מוסכם, על פרישת מעצב הבית הראשי של המותג. וולוו השוודית שחררה את סטיב מאטין הבריטי לבקשתו, ומאזדה היפנית נפרדה מלורנס ואן דן אקר ההולנדי בתום שותפות קצרה אך פורייה. זאת לאחר שבחודש אוגוסט האחרון נפרדה מאזדה גם מראש חטיבת העיצוב האמריקנית פרנץ פון הולצהאוזן.

סטיב מאטין – הסביבה קמה לתחייה

למרות פרק הזמן הקצר יחסית שבילה מאטין הבריטי בוולוו – בסך הכול 4 שנים, באמתחתו רקורד ארוך ומרשים. לפני שהצטרף לוולוו, הוביל את צוות המעצבים של דיימלר (מרצדס) במשך 17 שנים וברזומה העשיר שלו אפשר למצוא את חתימתו על ה-SLK, SL, מקלארן SLR וכן מייבאך. על מדף התארים העמוס קיימים גם לא מעט הוכחות לכך שאת חותמו הטביע בכל מקום בו נגע. בין היתר ב-1997 זיכה אותו מגזין 'אוטוקאר' הבריטי כמעצב השנה.

לאחר שעבר לוולוו, קיבל תמיכה מלאה מהחברה כאשר הושק בסיוע מעצביו הזוטרים המראה החדש ומהמתעכל בקלות של משפחת וולוו המעודכנת. הכול החל עם הגרסה הקומפקטית – C30, והמשיך עם החלפת כל משפחת ה-S וה-C הספורטיבית כשלאחרונה קיבל שבחים רבים על גרסת הפנאי-שטח XC-60 החדשה, והקונספט S60 שיוצג בגרסתו הבשלה בקרוב.

בין ציטוטיו הידועים, ניתן היה להתרשם כי עולם החי – בפרט אנשים, מהווים עבורו מקור השראה לכל עיצוביו. "מכונית היא אובייקט שנמצא כל הזמן בתנועה מתמדת. אפשר למצוא אותה בכל מיני סביבות בין אם עירוניות או חקלאיות. אתה יכול להיות בכל מקום בעולם ולראות את אחת ממכוניותיך חולפת מולך. אתה מפיץ את חלומותיך לכל העולם". מאטין מפנה את מקומו לפיטר הרבורי, שחוזר לוולוו אחרי פסק זמן בפורד ועיצב בעבר את ה-S40 וה-V40 וכן את ה-XC90.

לורנס ואן דן אקר - ללכת בתלם

שורשיו העיצוביים של לורנס ואן דן אקר ההולנדי, מקורם באיטליה. ב-1990 לאחר שסיים את לימודיו לתואר שני בהנדסה באוניברסיטת 'דלפט' שבהולנד, פנה לחברה איטלקית קטנה המתמחה בייצור ובעיצוב תאי נוסעים למכוניותיה של בוגאטי. שמונה שנים אחר כך, מצא את מושבו בחברת פורד האמריקנית כמתכנן כלי-רכב, עד אשר התמנה למעצבה הראשי של מכונית הפנאי פורד אסקייפ.

ב-2006, מונה ההולנדי על ידי פורד להיות מעצבה הראשי של מאזדה במקומו של מוריי קולאם הסקוטי, שאחיו הבכור כדרך אגב, מתפקד כמעצב בכיר ביגואר שעברה מפורד לבעלותה של טאטא ההודית. חרף השנתיים הקצרות שבילה במאזדה, ואן דן אקר הספיק לעצב רכבי קונספט לתערוכת פרנקפורט, ז'נבה ועוד. ידו הייתה גם בפיסולו של הפורד ברונקו, פורד 427 – מכונית הספורט סדאן החזקה מן העבר, ומספר מכוניות מבית מרקיורי. את מקומו יתפוס המעצב איקאו מדיאה, מי שהיה אחראי על המאזדה RX-8 ועיצב את המאזדה 2.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully