וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה: בקרת יציבות חובה מ-2011

14.4.2009 / 19:04

החל מנובמבר 2011 האיחוד האירופי מחייב הימצאותה של בקרת יציבות בכלי רכב חדשים מדגם פרטי ומסחרי באירופה. בישראל כבר בשנה הבאה

בהחלטה שהתקבלה בחודש שעבר על ידי פרלמנט האיחוד האירופי, נקבעה התקנה המחייבת התקנת מערכת בקרת יציבות בכלי רכב פרטיים ומסחריים חדשים. התקנה תכנס לתקופה בנובמבר 2011 ומקץ שלוש שנים, ב-2014, לא יתקבלו חריגות ועל כל כלי הרכב לכלול בקרת יציבות. מדובר בעוד הליך במסגרת השינויים שמטיל האיחוד על תעשיית הרכב, כמו מדרגות ה-CO2 שנקבעו לא מזמן.

בקרת היציבות, היא מערכת אקטיבית המונעת סחרור המכונית בעת איבוד השליטה. היא פועלת בתנועה אחידה עם מערכת ה-ABS, וכן לצידן של שאר מערכות הבילום ובקרות המשיכה. ממחקרים שערכה ענקית האלקטרוניקה 'בוש', ממציאת המערכת, נמצא כי במידה והייתה מותקנת בכל המכוניות, ניתן היה למנוע כ-80 אחוזים מתאונות הדרכים הקטלניות שנגרמו כתוצאה מאיבוד שליטה. הרחק מאירופה, בארה"ב, ארגון ה-NHTSA פעל ב-2007 בצורה זו, ולפיו בכל כלי רכב במשקל כולל של 4.5 טון תותקן מערכת בקרת היציבות החל משנת 2012.

מלבד נוכחותה של בקרת היציבות, דורש האיחוד האירופי גם את הכללתן של מערכות משניות לשמירה על בטיחות הנוסעים והסביבה במכוניות כבדות - מיניוואנים, מיניבוסים וכדומה, שמשקלן הכללי עולה על 3.5 טון או לחילופין – מציעות שמונה מושבים. אלו יצטרכו לעמוד בכך ללא מרווח לדחיות. הדרישה כוללת בקרת בלימה, התרעת על סטייה מנתיב, ועוד מספר שדרוגים לצמצום צריכת הדלק ולהפחתת שיעור פליטת המזהמים לאוויר. תקנה זו טרם התקבלה, אולם עוברת כעת תיקונים אחרונים לפני כניסתה ב-2013.

את המגמה לכבוש את אמונם של הנהגים הפוחזים בכבישים, שאף להנחיל האיחוד האירופי ב-2001. מנהיגיו שמו לפניהם מטרה למזער את כמות ההרוגים בכבישים וזאת לאחר שמחקרים ומשאלים מצאו כי הנהגים חשים כקורבנות חסרי ישע אל מול תאונות הדרכים והכמות העצומה של הנפגעים; באותה שנה אגב, נרשמו למעלה מ-50 אלף הרוגים בכבישי אירופה, והיעד שהוצהר דאז היה קיצוץ של חמישים אחוזים עד 2010.

עוד בסוגיית תפעולה, נציין כי חשיבותה של המערכת כמצרך אינטגרלי פורטת על הטון הבטיחותי גם במקומות אחרים. ארגון ה-'Euro NCAP' האמון על מבחני הריסוק, החל השנה לשקלל את בקרת היציבות ומערכות הבטיחות האקטיביות כחלק ממתן הציון הכללי. התוצאות מעודדות ומראות שהיצרניות הפנימו את מהותן עבור שמירת הנוסעים מפני סכנות דרמטיות.

בישראל, נושא בקרת היציבות מנקז אליו תשומת לב חשובה לאור מצבנו העגום. ואולם למרות ההרגשה המפגרת משהו בתחום הבטיחות, ראוי לציין כי שנה לאחר שהמכונית הראשונה שצויידה ב-ESP בכל רמותיה (רנו מגאן 2006) נחתה כאן, חלה עלייה מתמדת בכמות המכוניות להן מערכת מסוג זו. ב-2007, רבע מהמכוניות בישראל כבר כוללות ESP וב-2010, משרד התחבורה דורש את קיומה בכל המכוניות בישראל לאחר דחיות מרובות - חלקן נוגעות לדילמת עלויות של היבואנים המקומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully