וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוהבים במכונית שלכם?

29.4.2009 / 8:27

הבריטים מרבים לרכוש מכוניות ומבזבזים עליהן את עיקר ההוצאה החודשית. ומה קורה אצלנו?

תחבורה ציבורית מפותחת וחלומות על אלטרנטיבה חשמלית וירוקה? הסימוכין בשטח מגלים אחרת. על פי מחקר שערך איגוד הרכב המלכותי של בריטניה (RAC), מספר המכוניות הנעות על כבישי הממלכה רשם זינוק של כ-30 אחוזים בעשר השנים האחרונות. אם לפני עשור נעו כל הכבישים כ-22.7 מיליון כלי-רכב, הרי שכעת מספרם עומד על 29.6 מיליון. לעומת זאת, צמחה האוכלוסייה בתקופה זו ב-4 אחוזים בלבד אל 60.4 מיליון בני אדם.

על פי המחקר, 70 אחוזים מהאוכלוסיה הבוגרת מחזיקים ברישיון נהיגה, וכשני שליש מהנסועה (גם זו היכולה להתבצע רגלית) נעשית על ידי שימוש ברכב הפרטי. עוד עולה כי ל-80 אחוז ממשקי הבית בעלות על מכונית אחת לפחות, וחצי מ-20 האחוזים באוכלוסיה הנמנים עם הפלח העני מחזיקים ברשותם מכונית פרטית לשימוש יום יומי.

סטיבן גלייסטר, דירקטור ה-RAC, טוען שזו הנורמה היום. "הבריטים אינם מכורים לכלי רכב פרטיים, הם פשוט תלויים בהם. ארבעה מתוך חמישה בני אדם הצהירו כי הפחתת השימוש במכונית תקשה על חייהם. זהו מיתוס לטעון שתחבורה ציבורית היא הפתרון האולטימטיבי". עוד לדבריו, התנאים בעולם התעסוקה כיום מחייבים את הגדלת טווח הנסיעה ולכן נערמים קשיים גם על אוכלוסיות עניות. "פעם הכול היה קרוב: העבודה, החינוך, המזון, המשפחה. אי אפשר להאשים את האזרחים שמכונית מקבלת עדיפות – זה עניין של נוחות".

איפה הבעיה?

למרות הגידול הכמותי בכלי הרכב, נראה כי הבריטים אינם מודעים לעלויות הכרוכות באחזקתה של מכונית פרטית. 14 אחוזים ממשקי הבית מוציאים יותר כסף על תחבורה מאשר כל הוצאה אחרת, בעוד שכמות הנסועה עומדת על 5,000 מיילים (כ-8,000 ק"מ) שנתיים בממוצע בלבד. נסיעות למרחק שלא עולה על ק"מ אחד מהוות כ-8 אחוזים מכך, 3-5 ק"מ כ-78 אחוזים, וכ-80 אחוזים מכמות הנסועה לוקחים את המשתמשים לטווח של 8 ק"מ או יותר.

ומה בכל זאת מוכנים הבריטים לעשות על מנת לשנות את המצב? 45 אחוזים מהם אומרים שהם מוכנים לשקול להפחית את השימוש במכונית, אך מעדיפים שלא. אפשר כמובן להיעזר ב'קאר-פול' (נסיעות משותפות), אלא שגם ניסויים אלו הניבו ירידה של 12 אחוזים לא משמעותיים בכמות המכוניות על הכביש, כך שגם פליטת המזהמים איננה צונחת בצורה מספקת.

גם בישראל, למרות הצניחה בזירת מכירות כלי הרכב, עדיין מעדיפים להשתמש במכונית הפרטית ככלי התחבורה העיקרי. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בסוף שנת 2007 נעו על כבישי ישראל כ-2.3 מיליון כלי רכב, מתוכם כ-1.8 מיליון כלי רכב פרטיים. אלה התחלקו על פני 7.2 מיליון תושבים בישראל באותה תקופה שמהם, 3.2 מיליון בעלי רשיון נהיגה לכלי רכב והם נסעו בממוצע 16,500 ק"מ בשנה. חישוב פשוט מראה שמצבנו טוב מזה של הבריטים, וזאת למרות שבישראל התחבורה הציבורית והחלופית מפגרת בדורות אחרי זו הבריטית. האם אנחנו אוהבים פחות את המכונית שלנו, או שמא מחיריה הגבוהים לעומת ההכנסה הממוצעת הנמוכה נותנים כאן את הטון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully