וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עדכונים מהמסלול

ירון אדרי

1.5.2009 / 13:36

פורמולה 1: מציינים 15 שנה למותו של סנה; WTCC: בפעם הראשונה מגיעים למרוקו; מוטו GP: כולם נגד רוסי; A1GP: המירוץ נגד שפעת החזירים

פורמולה 1: יום השנה למותו של איירטון סנה

ב-1 למאי 1994, נהרג נהג הפורמולה 1 הברזילאי איירטון סנה בגרנד פרי של סאן מרינו במסלול אימולה, בהיותו בן 34 בלבד. היה זה בסוף שבוע קשה בו נהרג נהג נוסף - רולנד רצנברג האוסטרי, ונפצעו אחרים כמו רובנס באריקלו, בכיר הנהגים כיום. טרם המירוץ הביע סנה את דעתו על השינויים שהכניס אז ה-FIA, אשר השפיעו לרעה על רמת הבטיחות של המכוניות. יש האומרים כי סנה אף שקל פרישה אם הדבר לא ישתנה. למילתו של אלוף העולם שלוש פעמים היה משקל בקרב מנהלי הסבב, אך אף אחד לא חשב שבמותו הוא יביא את השינוי.

סנה נחשב לאחד מטובי הנהגים עד היום, ומותו סלל את הדרך להצלחתו של מיכאל שומאכר הצעיר. אך לא רק בנהיגה התעלה הברזילאי, אלא גם באישיותו. ב-1992 הדהים את העולם כשעצר את מכוניתו בצד המסלול בכדי לעזור לאריק קומס הבלגי שהיה מעורב בתאונה בה עלתה מכוניתו באש. אצילות שכזו לא נראתה מאז על מסלולי המירוץ. גם מחוץ למסלול פעל הברזילאי רבות, בעיקר במדינתו מוכת העוני שם תרם מיליוני דולרים.

15 שנים בדיוק לאחר מותו, יחלו החודש צילומי סרט הקולנוע הביוגרפי על קריירת הפורמולה 1 של סנה והעשור האחרון לחייו. על הסרט אמונה חברת ההפקה הבריטית 'וורקינג טייטלס', אשר חתומה על לא מעט סרטי דרמה מצליחים. העבודות על הסרט החלו לאחר אישורה ותמיכתה של משפחת סנה והנהלת הפורמולה 1.

פורמולה 1: לא מה שהיכרתם

אם חשבתם שהשינויים שעברו על הפורמולה 1 השנה מרחיקי לכת, חכו לשנה הבאה. בזמן שניפנפנו מעל המנגל, ב-FIA עסקו באישור תקנות חדשות ובראשן הגבלת התקציב כחלק מהמאמץ המתמשך לקיצוץ בעלויות. לאחר שיחות שערך נשיא ההתאחדות מקס מוזלי עם הקבוצות, הוחלט כי התקציב יוגבל בעונה הבאה ל-40 מיליון פאונד, עשרה מיליון יותר מההצעה הקודמת. קבוצה שתתחייב להישאר בגבולות התקציב, תהנה להטבות כמו מנוע ללא הגבלת סל"ד (מוגבל ל-18 אלף כיום), כנפיים קדמיות ואחוריות מתכווננות, וכן אפשרות לקיים מבחנים ללא הגבלה מחוץ לעונה. עוד נשקלת האפשרות להכפיל את הספק מערכת ה-KERS מ-80 ל-160 כ"ס.

40 מיליון הפאונדים יהיה התקציב המקסימלי לקבוצה בשנה, מה-1 לינואר ועד ה-31 לדצמבר, ולא יכלול את משכורות הנהגים, קידום נהגים צעירים, קנסות ועוד. בעונה הבאה בלבד, גם תקציב המנועים לא יוכנס לחישוב וזאת במטרה לעזור לקבוצות החדשות שעתידות להצטרף. את הפיקוח תעשה וועדה שתוקם במיוחד, ובה ישבו יו"ר ושני מפקחים.

פרט להפחתת העלויות, ההטבות אותן מבטיחים ה-FIA לקבוצות הקטנות אמורות לצמצם את הפער מהקבוצות העשירות. אולם כבר העונה אנו עדים למהפך של ממש במאזן הכוחות, והתלונות על התקציב לא אחרו לבוא. כנגד האפשרות שעל המסלול תהיינה מכוניות הבנויות לפי שני תקנונים שונים יוצאים אנשי מפתח רבים, אפילו כאלה שאמורים להרוויח מהמצב. כך למשל פרנק וויליאימס שקבוצתו נמצאת בגרעון ענק, ומרטין וויטמארש ממקלארן שגורס כי איגוד הקבוצות חייב לדון בכך. אלא שאחדות ה-FOTA נמצאת בסכנה בעקבות פרשת הדיפיוזרים ונראה כי ל-FIA דווקא טוב לערער את מעמדו וכוחו.

פורמולה 1: עוד שינויים ל-2010

עוד אושרה ב-FIA השבוע התקנה לפיה לא ניתן יהיה לתדלק במהלך מירוץ בעונה הבאה. הטענה לכך היא חסכון בהטסת ציוד תדלוק רב, וכמו כן לגרום ליצרניות לתכנן מנועים קלים וחסכוניים יותר. כפי שאנו רואים בכל מקצה דירוג, לכמות הדלק במכונית השפעה ישירה על זמני ההקפה, וככל שהמנוע יצרוך פחות, כך תוכל המכונית לשאת כמות דלק פחותה. עוד אושר כי משקל המינימום של המכונית יעמוד על 620 ק"ג במקום 605 כיום.

תקנה נוספת שהוכנסה אוסרת השימוש בשמיכות חימום לצמיגי המכוניות. לא ידוע אם הסיבה לכך היא חסכון בחשמל, אך מה שבטוח שעל פניו אין כאן שום יתרון ונראה כי יש לתת על כך את הדעת היות ומדובר על נושא בטיחותי. צמיג קר לוקה באחיזתו, ועלוללסכן את הנהגים בעיקר בעת זינוק או יציאה פזיזה מהפיטס.

הסעיף האחרון אותו אישרה ה-FIA מדבר על מספר המכוניות המותר על הגריד. נכון לעונה זו, מתיר התקנון השתתפותן של 24 מכוניות, כלומר 12 קבוצות. לקראת העונה הבאה עולה מספר הקבוצות ל-13 (26 מכוניות) ונכון לרגע זה ישנן ארבע מועמדות חדשות להצטרף. אם אף קבוצה לא תפרוש העונה, רק שלוש מהן תצטרפנה בעונה הבאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

פורמולה 1: הברון הנדיב אקלסטון

אם בעבר היו דרישותיו של ברני אקלסטון גבוהות, הרי שהמציאות (ואולי גם גיל 78) שינתה אותו. אחרי ה-FIA, גם בעל הבית של הסבב מציג חבילת הטבות לקבוצות, בעיקר לאלה שרוצות להצטרף. 10 מיליון דולר מענק שנתי מציע הבריטי לכל קבוצה חדשה, כמו גם מימון הוצאות ההטסה עבור שתי מכוניות ו-10 טון ציוד בכל מירוץ. למירוצים מחוץ לאירופה, תקבל כל קבוצה 20 כרטיסי טיסה במחלקת תיירות (קמצן).

אלא שלא לחינם יוצא אקלסטון בהצהרות. בשנת 2007 תם חוזה הקבוצות עם הפורמולה 1, כך שאף אחת מהן למעשה לא מחוייבת לסבב. אקלסטון למרות כל נסיונותיו, עדיין לא הצליח להביא להחתמתן, כך שתאורטית יכול ה-FOTA בכל רגע נתון להכריז על פרישה והקמת סבב מתחרה. איומים כאלו היו בעבר בשל קשיחותו של אקלסטון, ולכן הקבוצות לא ששות להתחייב לחמש שנים נוספות כפי שהוא דורש.

עכשיו, עם הצטרפותן של קבוצות צעירות אותן מנסה אקלסטון לקנות בנזיד עדשים, הוא יכול לחזור ולעשות שריר. בראיון שנתן ל'פיינשל טיימס' הוא מאיים שלא יעביר לקבוצות את הכסף המגיע להן מזכויות השידור, כשלמעשה חלק מהמחלוקת הוא רצון הקבוצות לקבל יותר מ-47 האחוזים אותם הן מקבלות היום. "גם חצי מזה הן לא תיראנה" הוא אומר, מנסה להדחיק את העובדה כי הוא נמצא בעמדת נחיתות. עונת 2010 עומדת בסימן שאלה עבור ב.מ.וו, וויליאמס, טויוטה ורנו, וגם מרצדס המספקת מנועים לשלוש קבוצות שוקלת צעדיה. אך מעניינת האנלוגיה שעושה אקלסטון למצב. "זה כמו הישראלים והפלסטינים. הם רוצים להשיג הסכם אבל לא מוכנים לחתום עליו". מעניין.

ולא כאן תמו התלונות, ואקלסטון תוהה מדוע הסבב בראשו הוא עומד לא אטרקטיבי וזוהר כמו הכדורגל למשל. ל'אל מונדו' הספרדי הוא אומר "בפורמולה 1 אין לנו מסי וגם לא בקהאם", ויוצא נגד הנהגים "האידיוטים" שאינם עושים דבר בכדי להכניס קצת זוהר לספורט. נוסף על כך רוצה הבריטי לראות ייצוג של קבוצות אוכלוסיה נוספות, "הכי טוב אישה שחורה יהודייה". אנו נציע לו את דניקה פטריק שאמנם אינה שחורה ואינה יהודייה, אך זוהר לא חסר לה.

מוטו GP: רוסי רוצה נצחון

ולנטינו רוסי אמנם סיים על הפודיום בשני המירוצים הראשונים העונה של המוטו GP, אולם בשניהם היה זה רק על המדרגה השנייה. אלוף העולם יודע שגם אם יהפוך הדבר לנורמה, זה לא יספיק לו בכדי לשמור על תוארו. המתחרה העיקרי המאיים עליו הוא קייסי סטונר (דוקאטי), שגנב ממנו את התואר ב-2007.

גם אלוף 2006 ניקי היידן, מכוון גבוה ומקווה לראות שיפור בדוקאטי שלו לקראת המירוץ בספרד ביום ראשון הקרוב (שידור חי בערוץ 5 לייב). בן קבוצתו של סטונר השיג רק 4 נקודות העונה, אולם הוא מלא מוטיבציה למרות שבאימוני טרום העונה לא האיר לו מסלול חרז פנים. לא תפלאו לשמוע בוודאי כי גם לוריס קפירוסי (סוזוקי) מסמן את המירוץ כמשהו חיובי, וכמוהו סטה ג'יברנאו הוותיק.

אך לא רק מבחוץ חש רוסי איום, אלא גם מבית. בן קבוצתו חורחה לורנצו שניצח את המירוץ האחרון ביפן, רומז כי לא ייעשה הנחות ובעיקר כשמדובר הפעם במירוץ הביתי שלו. לורנצו מוביל את טבלת האליפות עם 41 נקודות, יתרון של נקודה על פני רוסי ושלוש מסטונר.

WTCC: כובשים את מרוקו

סבב ה-WTCC מגיע בפעם הראשונה למרוקו, למירוץ ברחובות מרקש. על פניו נראה כי תוואי המסלול אינו מציב קושי רב על הנהגים, וברובו מכיל ישורות. מכאן, שעדיפות תינתן למהירות המרבית של המכוניות, ופחות ליכולת הטכנית של הנהגים.

בעוד שהקרב הגדול הוא בין מובילות הטבלה סיאט וב.מ.וו, גם שתי הקבוצות הנוספות רוצות להשיג נצחון ראשון. בשברולט רוצים לראות את הקרוז מככבת ולו בגלל שזה יעשה טוב למכירות "המכונית העולמית" של ג'נרל מוטורס. בלאדה לעומת זאת, לא מצפים לגדולות אבל בהחלט לא רוצים לבייש. דגם ה-110 אמנם יוחלף בעוד חודשיים, אך זה לא מונע מהקבוצה הרוסית לשפר את המנוע שלו. זה, יחד עם העובדה כי לאף אחד מהנהגים אין נסיון במסלול החדש, מצמצמים עבורה את הפער מהמתחרים. עד למירוץ של יום ראשון (שידור חי ביורוספורט), יזכו הנהגים לשעה וחצי בלבד של אימונים ועוד מקצה דירוג.

מוביל טבלת הנהגים הוא אלוף 2008 איבן מולר יחד עם ריקארד ריידל (סיאט) לשניהם 30 נקודות. אוגוסטו פארפוס הוא הנהג המוביל של ב.מ.וו הממוקם שלישי ולו 20 נקודות. סיאט מובילה את טבלת היצרניות עם 67 נקודות ואחריה ב.מ.וו לה 49 נקודות. לשברולט 20 נקודות וללאדה שתיים פחות.

A1GP: שפעת החזירים במירוץ

סבב ה-A1GP אמור היה להגיע אל מקסיקו לסיבוב האחרון לעונה ב-24 למאי, אך כנראה שזה לא יקרה בעקבות התפרצות שפעת החזירים. בהודעה שהוציא יו"ר הסבב טוני טיקסירה, נאמר כי צעד זה מגיע לאחר חשיבה עמודה ורק לאחר ההלעת הכוננות על ידי ארגון הבריאות העולמי. בשלב זה לא נראה כי יוכרז על מירוץ אחר, וייתכן שהליגה תגיע לסיומה לאחר 7 מירוצים בלבד לאחר שהשבר הכלכלי הביא לביטול כמה מהם.

אולם לא רק המירוצים במקסיקו נמצאים בסימן שאלה. גורמים רשמיים שונים בכל העולם קוראים לצמצם את השהייה של אנשים רבים בצוותא, ובעיקר באירועי ספורט אליהם מגיעים עשרות אלפי צופים, שם הסיכוי גבוה להמצאותם של נושאי הנגיף בינהם. בפורמולה 1 למשל מרגיעים לקראת הגרנד פרי של ספרד בשבוע הבא, וכך גם בסבבי מירוצים אחרים. כרגע ככל הנראה, לא עומד על הפרק ביטולם של מירוצים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully