וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיאט בדרך לפיסגה?

דפנה מאור

7.5.2009 / 12:09

בתוך זמן קצר יכולה פיאט להיות אחת משלוש יצרניות הרכב הגדולות בעולם. ולחשוב שהיא כמעט ופשטה את הרגל לא מזמן

תוך חודשים ספורים, אפילו שבועות, נהפכה 'פיאט אוטו' - חטיבת הרכב של קונצרן פיאט האיטלקי - למתמודדת על התואר אחת משלושת יצרניות המכוניות הגדולות ביותר בעולם. מחברה פושטת רגל לפני כמה שנים נהפכה פיאט, שפועלת בעיקר בפלח הקומפקטיות החסכוניות, לצד חטיבות הספורט והיוקרה אלפא רומאו, פרארי ומזראטי, לאביר המושיע של תעשיית המכוניות העולמית. פיאט חתמה על הסכם לרכוש את נכסי קרייזלר פושטת הרגל, והיא במגעים לרכוש את GM אירופה - המייצרת את אופל, סאאב, ווקסהול וקדילאק אירופה.

כמה מכשולים עלולים להימצא בדרכה של פיאט ליהפך לענקית עולמית. האחד, החשש כי לא תהיה סינרגיה בין היצרנית האיטלקית, המוצרים שלה והתרבות העסקית שלה, לבין אלו של קרייזלר האמריקנית. קשה למצוא שתי חברות גדולות שונות כל כך באופיין בספקטרום של ענף הרכב. אמנם השוני הזה הוא גם היתרון. רכישת קרייזלר תיתן לפיאט דריסת רגל ענקית ויקרת ערך באמריקה, שאין לה בכלל כרגע. אולם רכישה של קרייזלר - חברה שהצטיינה בעשור האחרון בעיקר בשריפת מזומנים אגדית וייצור דגמים נחותים עלולה להפיל עימה את פיאט בהמשך הדרך, אם היא לא תשכיל לבצע מהלך הבראה מהיר ועמוק בקרייזלר.

בנוסף, רכישתה של אופל עלולה לעלות לפיאט בהבטחות יקרות לשמר משרות ולשמור מפעלים פתוחים בתמורה לאישור של ממשלת גרמניה לרכישה. עוד חסרון ברכישה הוא ש-GM אירופה חופפת במידה רבה לפיאט באירופה, אולם המותגים שלה חלשים יותר, המפעלים שלה באירופה מפסידים, ומיטב המנועים שלה מיוצרים על ידי... פיאט. יתרונותיה של רכישה זו מועטים מחסרונותיה.

בסך הכל, נדמה כרגע, כי פיאט מנסה לנגוס ביותר ממה שהיא יכולה לבלוע, גם אם תווית המחיר של הנכסים פושטי הרגל נראית אטרקטיבית כרגע.

בעיה נוספת שיש לפיאט, היא שאיפתה להפריד את עסקי הרכב שלה משאר הקונצרן, מתוך מחשבה שבכך תוכל לחשוף ערך רב עבור בעלי המניות. לכאורה יש למהלך כזה היגיון, אולם חישובים שערכו אנליסטים מראים כי שווי סכום חלקיה של 'פיאט אוטו', בנפרד מעסקי הייצור האחרים שלה, בתוספת החובות שלה שמגיעים ל-8 מיליארד אירו, מגיע ל-5 מיליארד אירו בלבד. לסרגי'ו מרצ'יונה אם כך, נמצא אתגר מונומנטלי - גדול מהרבה משל קרלוס גוהן מנכ"ל רנו-ניסאן, ואפילו מזה של לי איקוקה, המנכ"ל שהחזיר לחיים את קרייזלר עצמה בשנות ה-80'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully