וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרייזלר מקצצת סוכנויות

נמרוד הלפרן

14.5.2009 / 20:06

שבועיים אחרי פשיטת הרגל: יצרנית המכוניות קרייזלר סוגרת רבע מ-3,200 סוכנויות הרכב שלה בארה"ב

ענקית הרכב האמריקנית קרייזלר, אשר הגישה לפני שבועיים בקשה להגנה מפני נושיה במסגרת פשיטת הרגל החמישית בגודלה בתולדות ארה"ב, הודיעה על כוונתה לסגור קרוב ל-800 סוכנויות רכב - רבע מסוכנויות הרכב שלה בארה"ב. כך לפי מסמכים שהגישה החברה בבית המשפט ודיווחים היום (חמישי) על כך שסוכנויות קיבלו הודעות מקרייזלר בדבר ביטול ההסכמים עמם.

קרייזלר, אשר לה יש 3,200 סוכנויות רכב המעסיקות קרוב ל-140 אלף בני אדם, מתכננת לבטל את החוזים עם 789 סוכנים שמכירותיהם היו חלשות מדי, לפי מסמכים שהגישה החברה לבית המשפט לפשיטות רגל. יישום ההחלטה כפוף לאישור בית המשפט. החברה ציינה עוד כי מעט יותר ממחצית מסוכנויות הרכב אחראיות לכ-90% ממכירותיה בארה"ב. דוברת קרייזלר, קתי גרהאם, אישרה כי מכתבים נשלחו לכל סוכני הרכב של קרייזלר בארה"ב, בהם עודכנו לגבי כוונת החברה לבטל את החוזים עם חלקם. "כולם קיבלו מכתב", אמרה גרהאם לסוכנות הידיעות רויטרס.

קרייזלר אינה יצרנית המכוניות האמריקנית היחידה שמבטלת חוזים עם סוכנים. ג'נרל מוטורס, יצרנית המכוניות הגדולה בארה"ב, החלה השבוע להודיע ל-1,100 סוכנויות רכב כי אינה מתכוונת להאריך את החוזים עמם מעבר לספטמבר 2010.

קרייזלר, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה בארה"ב, הגישה ב-30 באפריל בקשה להגנה מפני נושיה (צ'פטר 11) לאחר שמגעים שניהל הממשל האמריקני עם נושיה לגבי מחיקת חלק מחובותיה נקלעו למבוי סתום. פשיטת הרגל של קרייזלר, אשר נוסדה בשנת 1925, היא פשיטת הרגל החמישית בגודלו בתולדות ארה"ב, מאחר שהחברה דיווחה כי שווי נכסיה מסתכם ב-39 מיליארד דולר וכי סך חובותיה מגיע ל-55 מיליארד דולר.

בעת הודעתה על פשיטת רגל ציינה קרייזלר כי הגיעה להסכם שותפות עם פיאט - יצרנית המכוניות הגדולה באיטליה - במסגרתו תקבל האחרונה נתח של 20% ממניות קרייזלר בשלב ראשון, ובהמשך תגדיל אותו ל-35% במידה שקרייזלר תעמוד במספר יעדים שנקבעו לה. במקביל, הודיע הממשל כי יספק סיוע נוסף לחברה בהיקף של 8 מיליארד דולר, למימון הפעילות השוטפת של החברה וכדי להבטיח שתוכל להשלים את תהליך הארגון מחדש במסגרת הליכי פשיטת הרגל.

בתמורה לסיוע הנוסף לקרייזלר - הנמצאת בבעלות קרן סרברוס - יקבל הממשל האמריקני 8% ממניות החברה לאחר השלמת תהליך הארגון מחדש, וממשלת קנדה תקבל נתח של 2% מהמניות. קרן ביטוח הבריאות של איגוד עובדי הרכב UAW תקבל 55% ממניות קרייזלר בתמורה לחבויות של 10.6 מיליארד דולר, אולם לא תהיה בעלת זכויות הצבעה.

דרכה של קרייזלר לפשיטת רגל נסללה לאחר שמגעים שניהלה בחודש שעבר עם נושיה נקלעו למבוי סתום, לאחר שכמחצית מהנושים של החברה סירבו ביום שלישי להצעת הממשל לוותר על חובות של קרייזלר בסך 6.9 מיליארד דולר, בתמורה לתשלום במזומן בסך 2.25 מיליארד דולר.

בשנת 1998 נרכשה קרייזלר על ידי יצרנית המכוניות הגרמנית דיימלר-בנץ בעסקה בשווי של 36 מיליארד דולר, אולם השותפות פורקה בשנת 2007, כאשר סרברוס רכשה את השליטה בקרייזלר בעסקה של 7 מיליארד דולר. בחורף שעבר הצליחה קרייזלר להימנע מפשיטת רגל לאחר שממשל בוש הסכים להעניק לחברה הלוואות בסך 4 מיליארד דולר. בחודש ינואר קיבלה זרוע המימון של החברה, קרייזלר פייננשל, הלוואה נוספת בסך 1.5 מיליארד דולר.

קרייזלר היתה יצרנית המכוניות השנייה בגודלה בארה"ב בשנים 1936-1949, אולם בהמשך נדחקה למקום השלישי. בשנת 2006 הודחה החברה מהמקום השלישי בשוק הרכב בארה"ב על ידי טויוטה היפנית. קרייזלר רשמה בשנה שעברה הפסד של 8 מיליארד דולר ומכירותיה נפלו ב-30%, כמעט כפליים מירידה של 18% במכירות שרשם מגזר הרכב כולו ב-2008. ברבעון הראשון של 2009 נפלו מכירות החברה ב-46% לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.

  • עוד באותו נושא:
  • קרייזלר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully