וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימודי התעבורה בתיכונים אינם יעילים

ירון אדרי

19.5.2009 / 15:15

פרויקט 'החינוך התעבורתי' בבתי הספר התיכוניים בסכנה אם לא יימצא לו מימון. סקר שנערך בנושא מצא כי הוא בכלל אינו יעיל

האם יבוטלו שיעורי התעבורה בבתי הספר התיכוניים? אם לא יעזור משרד החינוך במימונו, כנראה שכן. במסגרת הסדר שנחתם בין 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים' ומשרד החינוך, סוכם כי כל אחד מהצדדים יעביר 11 מיליון שקלים למימון פרויקט 'החינוך התעבורתי' בשנת הלימודים הנוכחית (תשס"ט). מדובר בפרויקט אותו יזמה הרשות הלאומית ובמימונה, אלא שהקיצוץ בתקציבה העמידו בסכנה אם לא ימצא לו מקור מימון נוסף. משרד החינוך נעתר לבקשה, והתחייב "באופן חד פעמי" להעביר את סכום הכסף לו התחייב.

שנת הלימודים הבאה גם היא עומדת על הפרק, אך הסכם לגביה טרם גובש בין הצדדים ונראה כי הפרויקט עומד בסכנת סגירה שתביא בין השאר גם לפיטורי מורים. מהרשות הלאומית נמסר לוואלה! רכב כי הסכימו להעמיד סכום כסף למימון הפרויקט, וזאת כנגד סכום זהה שיעביר משרד החינוך. המשרד לעומת זאת, אינו מוכן להעביר כספים למימון הפרויקט בשנה הבאה. "לגבי שנה"ל הבאה - תש"ע - הודיע המשרד בפירוש שאין בכוונתו לממן את הפעילות שהינה בתחום הפעילות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים", כך נמסר לוואלה! רכב ממשרד החינוך.

בעקבות זאת, פנה היום (שלישי) שר התחבורה ישראל כץ אל שר החינוך גדעון סער, במטרה שזה יורה על העברת המימון באופן מיידי. "כל קיצוץ בתקציב עלול לפגוע קשה במאבקנו החשוב כנגד תאונות הדרכים" אומר כץ.

'החינוך התעבורתי' אינו יעיל

המאבק בין הרשות הלאומית ומשרד החינוך מיותר, כך בהסתמך על סקר שערך מכון 'סמית' לבקשת מכון מופ"ת (מחקר ופיתוח תוכניות הכשרה למורים), אשר ביקש לבדוק את יעילות לימודי התעבורה בבתי הספר התיכוניים. הסקר כלל 300 בני נוער בגילאים 14 עד 18 מהמגזר היהודי, כשרק 23 אחוזים מהם בעלי רישיון נהיגה (אופנוע או רכב) או לומדים נהיגה.

ממצאי הסקר עולה כי בממוצע, רק כמחציתם של הנסקרים עוברים לימודי תעבורה בבית סיפרם. בחלוקה לגילאים, מדובר על 46 אחוזים בקרב נוער בגילאי 14 עד 16, ו-61 אחוזים בקרב בני 16 עד 18. אך כיצד משפיעה תוכנית הלימודים על מי ששותף לה? 64 אחוזים סבורים כי יש לה השפעה רבה, ואילו 32 אחוזים גורסים כי היא לא משפיעה כלל. מודעות גדולה יותר ישנה אצל בעלי רשיונות נהיגה, או כאלה הנמצאים בשלב לימודי הנהיגה.

אולם בהמשך, מעמיד הסקר את יעילות תוכניות הלימוד בסימן שאלה גדול. רק אחוז אחד מהנסקרים ציינו כי לימודי התעבורה הם הגורם המשפיע ביותר על נהיגתם. לעומת זאת, 33 אחוזים ציינו כי הגורם המשפיע ביותר הם החברים, 20 אחוזים הטילו זאת על אופיים, ועל 19 אחוזים משפיעים ההורים. ומה חלקם של מורי הנהיגה? 7 אחוזים בלבד.

עוד עולה מהסקר כי הפחד הגדול של בני הנוער הוא המפגש עם רשויות החוק. 56 אחוזים מפחדים להיתפס בעת ביצוע עבירה, ומולם 46 אחוזים מפחדים להיפגע בתאונה. נושא בוער בקרב צעירים הוא אלכוהול, וכאן נמצא כי 47 אחוזים מהנשאלים מקפידים כי הנהג לא ישתה, ואילו 48 אחוזים אינם מקפידים על כך באופן שוטף.

תגובה הרשות הלאומית: "תוצאות הסקר נלמדות על ידי הרשות. מנכ"ל הרשות יאיר דורי הנחה את חטיבת האוכלוסיות העוסקת בנושאי חינוך ותכניות התערבות בקהילה לכנס דיון מקצועי עם נציגי אגף זה"ב במשרד החינוך על מנת ללמוד את מסקנות הסקר ולהמליץ על נושאים לשיפור. הרשות רואה במערך החינוך ציר מרכזי ונדרש לשיפור תרבות הנהיגה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully