וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמולה 1: וויליאמס ו-FOTA בדרך למשבר

ירון אדרי

29.5.2009 / 15:26

פורמולה 1: הברוגז יגמר היום. אולי; WRC: לואב הפסיד לעצמו; פייקס פיק: גרונהולם בדרך לפסגה; דקאר: פולקסווגן מתחזקת; נאסקאר: מי התגרש ממי?

פורמולה 1: FIA ו-FOTA בדרך לפשרה. אולי

היום (שישי), דקה לפני חצות, יפוג המועד האחרון בו יכולות הקבוצות להגיש את מועמדותן לסבב בעונה הבאה. במטרה לסיים את הניתוק בין הצדדים, השבוע האחרון הניב לא מעט פגישות בקרב הצדדים – ה-FOTA, ה-FIA וברני אקלסטון. בתום הגרנד פרי של מונקו בראשון האחרון, כתבו הקבוצות מכתב למקס מוזלי בו הם מציגים סוג של פשרה מבחינתם בתמורה לוויתור על הגבלת התקציב וכפל התקנות. כעת, משפרות הקבוצות את הצעתם במטרה להביא לסיום הפרשה.

ב-FOTA רוצים לעזור לקבוצות החדשות, כמעט בכל דרך אפשרית שתאפשר להם לחסוך בשנתם הראשונה החל מאספקת חלפים ועד מידע טכנולוגי מקצועי. ה-FIA יגבילו את התקציב 2010 ל-100 מיליון יורו, ו-45 מיליון ב-2011. עוד בתחילת השבוע הסכימו הקבוצות לחתום על חוזה ההתחייבות עם הסבב שהסתיים עוד ב-2007, ובתמורה תוותר ה-FIA על מרבית שינויי התקנות שתוכננו לעונה הבאה.

המאמצים הקדחתניים משני הצדדים מלמדים על דבר אחד, כולם רוצים לעשות סוף לסיפור. ב-FIA בכל מקרה, לא מתכוונים להאריך את הדדליין, וקבוצות שלא תעשנה זאת, תאלצנה לשלם קנס בגין הרשמה מאוחרת. אולי סוג נוסף של משבר ביחסים?

פורמולה 1: וויליאמס ו-FOTA בדרך למשבר

כחלק ממאבקן ב-FIA, החליטו הקבוצות פה אחד שלא להגיש את מועמדותן לעונה הבאה בכדי ליצור לחץ על מוזלי. אלא שביום שני האחרון, שברה וויליאמס את האמברגו והפכה לקבוצה המכהנת הראשונה לעשות זאת. ב-FOTA לא ראו זאת בעין יפה, והחליטו להשהותה מהאיגוד. ראשי הקבוצה מיהרו לצאת בהצהרות כי אין בצעד זה כל פעולה פוליטית נגד האיגוד, והם עדיין תומכים בצעדיו. "אנחנו לא מנסים לגרום לפיצול" אמר ל'דיילי טלגרף' מנכ"ל וויליאמס אדם פאר.

הגרעון הכלכלי בו נמצאת הקבוצה, ומנגד מכוניתה שמגלה תחרותיות חיובית, לא מאפשרת לבעל הבית פרנק וויליאמס לוותר בקלות למרות שבירת האחדות והסנקציות המאיימות עליו. השנים האחרונות בגדו בו, ופרט לפודיום פה ושם לא הצליחה הקבוצה לשחזר את ימי הזוהר שלה. הגבלת התקציב עבורה היא יותר מחמצן לנשימה.

עוד במסגרת דאגותיה של הקבוצה, נמצא הנהג המוביל שלה ניקו רוזברג. בסוף העונה מסתיים החוזה שלו, וקבוצות אחרות כבר פוזלות לכיוונו. השם החם כרגע הוא מקלארן, ונראה כי וויליאמס יתקשו במצבם הנוכחי לשמור על הכשרון הצעיר.

פורמולה 1: מי כבר חתם

בנוסף על וויליאמס, את טופסי המועמדות הגישו כבר קבוצות קאמפוס ו-USGP (שכונתה עד כה USF1, אך נאלצה לוותר על הסיומת בגלל אקלסטון) וקבוצת קאמפוס. קבוצה נוספת שתעשה זאת היום היא פרודרייב, בראשותו של דיוויד ריצ'ארדס. הקבוצה תתחרה תחת שם הסדנה בשנתיים הקרובות תוך שיתוף פעולה עם מקלארן שיכלול כנראה אספקת מנועים, וב-2012 תשנה שמה לאסטון מרטין הנמצאת גם היא בבעלות ריצ'ארדס. קבוצה חדשה נוספת שתגיש את הטפסים היום היא 'לייטספיד'.

פורמולה 1: רנו פורשת, אבל יש מושיע

האם רנו תפרוש בתום העונה? סיכויים גדולים שכן. אלא שנראה כי סיפור הונדה חוזר, והרוכש הפוטנציאלי הוא לא אחר ממנהלה פלאביו בריאטורה כפי שמדווחות סוכנויות הידיעות בעולם. פרישתה של רנו עומדת על הפרק עוד מתחילת העונה עם הודעתה של הספונסרית הראשית ING על הפסקת המימון. ככל הנראה, תמשיך רנו בסבב כספקית מנועים בלבד.

אם אכן זה מה שיקרה, צפויות לבריאטורה לא מעט בעיות בעיקר במצבת הנהגים. הוא אינו מרוצה מתיפקודו של נלסיניו פיקה, והנהג המוביל בקבוצה פרננדו אלונסו כבר רואה עצמו במדים האדומים של פרארי. האם זה אומר שהייקי קובליינן (מקלארן) יחזור כמספר אחת?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

פורמולה 1: מירוצים בסכנה

אחרי שמסלול הוקנהיים הגרמני מצא (בערך) את המימון הדרוש בכדי לארח את הסבב בשנה הבאה, אנו מגלים כי סימני שאלה צצים גם מכיוונים אחרים. סוכנות הידיעות 'רויטרס' מדווחת כי מסלול פוג'י שביפן, הנמצא בבעלות טויוטה, מוותר על אירוח הסבב בשנה הבאה מטעמים כלכליים. האלטרנטיבה נמצאת במסלול סוזוקה כמובן, אולם זה נמצא בבעלותה של הונדה שנמצאת בתקופה לא פחות רעה מטויוטה. האם בכך עושה טויוטה את צעדיה הראשונים החוצה מהסבב? נהגה טימו גלוק חושש שכן.

סכנה נוספת מגיעה מכיוון הונגריה. השנה אמורה המדינה המזרח אירופית לחתום על הארכת החוזה המסתיים ב-תום 2011, אולם הממשל המקומי עדיין לא החליט כי ברצונו לעשות זאת. גם כאן אשם המשבר הכלכלי, והנפילה הגדולה בערכו של המטבע המקומי.

השנה לא מארחת צרפת מהסבב, ופרויקט המסלול החדש בסמוך לפריז עומד בסימן שאלה גדול. לטובת העניין מתייצב ראש הממשלה פרנסואה פילון של'רדיו אירופה' אומר "לא יתכן שצרפת לא תארח מירוצי גרנד פרי". פילון נולד בלה מאן, וחיבתו לספורט המוטורי מובנת ועל כן הוא פועל להחזרת הסבב "מוקדם ככל האפשר". שמעת ביבי?

גם מכיוון צפון אמריקה נשמעים מאמצים גדולים. מסלול אינדיאנפוליס שמאז 2007 לא מארח את הסבב, שואף להחזירו למרות שעיקר המאמצים שם כרגע נוגעים לליגות המקומיות. קנדה שגם היא אינה ברשימת המארחות העונה, שואפת לעשות זאת כבר ב-2010 אך זה יהיה אך ורק אם אקלסטון יסכים להפחית את הסכום אותו הוא דורש, או לחילופין ישמש כשותף לממשל המקומי.

פורמולה 1: מאסה רוצה להיות עם הגדולים

בשבוע הבא יגיע סבב הפורמולה 1 לטורקיה, ואין דבר שרוצה פליפה מאסה (פרארי) יותר מנצחון. הברזילאי ניצח כאן בשלוש השנים האחרונות, ונצחון נוסף יכניס אותו לרשימה מצומצמת של נהגים שהשיגו ארבעה נצחונות רצופים באותו מסלול. הרשימה כוללת את מיכאל שומאכר, גרהם היל, ג'ים קלארק וחואן מנואל פנחיו.

בהנחה שפרארי התגברה על הבעיות של עצמה, עדיין עליה להתמודד מול בראון. ג'נסון באטון ירצה עוד נצחון, וכך גם הוא יעבור שומאכר, הפעם כנהג עם פתיחת העונה הטובה ביותר – שישה נצחונות בשבעה מירוצים.

WRC: לואב יכול להאשים רק את עצמו

אחרי שניצח את 5 המירוצים הראשונים לעונה, נאלץ סבסטיאן לואב (סיטרואן) להביט ביארי מאטי לטבלה (פורד) לוקח ממנו את 10 הנקודות. לואב, לא רק שסיים לראשונה העונה שלא במקום הראשון, הוא אף לא עלה לפודיום. הצרפתי נאלץ להתבונן מהמקום הרביעי בלטבלה ובן קבוצתו הירבונן, משפריצים שמפניה יחד עם פטר סולברג בסיטרואן קסארה בת 3.

אלא שגם על הנצחון של לטבלה חתום לואב. הצרפתי שבתום היום הראשון איבד בכוונה זמן יקר בכדי שלא לזנק ביום שלאחר מכן ראשון, נאלץ להתמודד עם האבק הרב שסרב להתפזר. לא רק שזה האט אותו, הוא גם נאלץ להתמודד עם תקר בגלגל שגזל ממנו דקה יקרה מפז. אולם, לאחר החלפת הגלגל החל לואב לנסוע לפני שהנווט שלו דניאל אלנה חגר את רתמות המירוץ, מה שגרר עונש בן שתי דקות. יחד עם האבק, נאלץ לואב לסיים רביעי כאמור.

פייקס פיק: גרונהולם רוצה לכבוש את הפסגה

פסגת ההר האמריקני פייקס פיק, קורצת ללא מעט נהגי מירוץ. אורכו של הטיפוס כ-20 ק"מ, והיעד הוא לרדת מרף 10 הדקות. מי שרוצה לכבוש את פסגתו הוא לא אחר ממרקוס גרונהולם, שינסה לעשות זאת בחודש יולי הקרוב. רכב המירוץ יהיה פורד פיאסטה המתחרה באליפות אירופה בראלי קרוס, המונעת באמצעות מנוע 2.0 ל' שהספקו יכול להאמיר ליותר מ-800 כ"ס.

לא מזמן אמר גרונהולם כי גם מירוץ הדקאר קורץ לו, ונראה כי אחרי שתי אליפויות עולם ב-WRC, הוא מחפש אתגרים קצת יותר קיצוניים.

דקאר: פולקסווגן מתחזקת לקראת 2010

קבוצת פולקסווגן הציגה עליונות מוחלטת במירוץ הדקאר האחרון, בעיקר אחרי כשלונה הצורם של המיצובישי רייסינג לנסר. ולמרות הנצחון של ג'ינייה דה ווילייס, אכזבה הייתה אחרי התאונה והפרישה של הנהג המוביל בקבוצה קרלוס סיינז. הספרדי ינסה מזלו שוב בינואר 2010 (בין ה-1 ל-17 בחודש), אולם הפעם צפוייה לו התנגדות לא קלה מבית.

לשורות פולקסווגן הצטרף נאסר אל עטייה. נהג הראלי מקטאר היה היחיד למעשה שנתן פייט במירוץ האחרון לסיינז, עת נהג בקבוצת ב.מ.וו. אל עטייה הוביל את המירוץ, עד אשר נפסל על ידי השופטים לאחר שבחר לפסוח על מספר נקודות ציון בגלל תקלה טכנית. דה ווילייס ימשיך לנהוג בפולקסווגן, וכך גם מארק מילר (סיים שני בדקאר 2009).

נאסקאר: ארנהרדט ג'וניור מתגרש

הנהג הפופולרי ביותר בסבב הנאסקאר, דייל ארנהרדט ג'וניור (שברולט), לא מציג יכולת משכנעת בשנתיים האחרונות מאז החליף קבוצה. מתוך 48 מירוצים, הוא ניצח רק באחד וכעת מפטר הבעלים של קבוצתו ריק הנדריק את מנהל הצוות טוני אורי. לשניים, בני משפחה, ניסיון רב ולא מעט נצחונות אותם הם לא הצליחו לשחזר בשנתיים האחרונות. ג'וניור במקום ה-19 בטבלת האליפות, 203 נקודות פחות מהממוקם 12 מארק מרטין (שברולט), ו-497 נקודות פחות ממוביל הטבלה ג'ף גורדון (שברולט). חשוב לציין כי בשלבים האחרונים לעונה, רק 12 המקומות הראשונים מזכים את הנהגים באופציה לאליפות.

הדרמה בנאסקאר לא מסתיימת כאן. רובי גורדון (טויוטה), נהג הדקאר להזכירכם, סיים שלישי את המירוץ האחרון בלווה אולם במכוניתו נמצאה סטייה מהתקנות בציר האחורי. תוצאותו של גורדון נפסלה וכמו כן הופחות לו 50 נקודות בטבלת האליפות. לא שזה יפריע לו, גם כך הוא במקום ה-34, הרחק מהמובילים.

את אליפות הנאסקאר מוביל ג'ף גורדון עם 1,722 נקודות, ואחריו טוני סטיוארט (שברולט, 1,678 נקודות) וקורט בוש (דודג', 1,607 נקודות). המירוץ הבא, ה-13 לעונה, יערך ביום ראשון הקרוב בדובר. מדובר במסלול אובאלי שהיקפו מייל אחד, אותו יקיפו הנהגים 400 פעם (כ-645 ק"מ).

* שידור ישיר ב-ESPN, יום ראשון החל מהשעה 21:00

עוד בימים הקרובים

מוטו GP: שידור ישיר לדירוג מירוץ מוג'לו (איטליה) ב-5 לייב, יום שבת החל מהשעה 14:55. שידור ישיר של המירוץ ביום ראשון החל מהשעה 15:00

WTCC: שידור ישיר של מירוץ ולנסיה (ספרד) ביורוספורט, יום ראשון החל מהשעה 13:45

IRL: שידור לא ישיר של מירוץ מילווקי ב-ESPN, יום שני החל מהשעה 19:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully