וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולאריס XP: לרכב בלי להתאמץ, כמעט

ירון אדרי

7.6.2009 / 15:17

סדרת ה-XP של פולריס מביאה את הגה הכוח גם לעולם הטרקטורונים. יצאנו למבחן תובעני וחזרנו בלי שרירים תפוסים

עד העשור האחרון, עיתונאי הרכב הרבו להתלונן על הגאי הכוח בעלי התגבור ההידראולי שהעבירו אינפורמציה בצורה מאוד חלקית לידיו של הנהג. איפה שהוא בדרך, נפלה התקשורת קורבן לנוחות וקלות התפעול. כידוע, את שיש בחלקך אתה מעריך רק אחרי שזה אינו נמצא, וכך מצאנו עצמנו מתגעגעים להגאים הידראוליים מעורפלים לאחר ביסוס מעמדם של ההגאים החשמליים האילמים.

והנה, התופעה המחשמלת עושה דרכה גם לעולם הטרקטורונים, בהובלתה של פולריס האמריקנית. סדרת ה-XP של דגם הספורטסמן המוערך מקבלת את מערכת ה-EPS - תגבור היגוי אלקטרוני, הכוללת מערכת שיכוך דינאמית העוזרת למנוע את "מכות הכידון" המוכרות בכל מפגש עם אבן או בור.

הטעימה הקצרה שקיבלנו השבוע מ'ד.ל.ב מוטוספורט' היבואנית לישראל בעת השקת הכלי החדש של פולריס, הייתה רחוקה מלהספיק לנו. אז בסוף השבוע לקחנו את ה-XP 850, הגרסה הבכירה בסדרה, למבחן שיאפשר לרדת לסוף דעתו של הפולריס החדש ולהכריע האם התגבור החשמלי עושה לעולם הטרקטורונים את מה שעשה לעולם הרכב.

כוח המחץ

כבר בשעה 9 בבוקר ביום שבת, מצאנו עצמנו בקיבוץ מלכיה הנושק לגבול עם לבנון. בתוכנית - 100 ק"מ של תנאי שטח מגוונים ברמות קושי שונות בהובלת מועדון 'פולריס טורינג טים' והסוכן המקומי. אלה לבטח יאפשרו לנו להכיר את סדרת ה-XP בצורה מעמיקה יותר.

לדברי היצרנית, הדגם החדש עבר שינוי מקיף לעומת מקבילו – ספורטסמן טורינג - וקובע סטנדרט חדש בעולם השטח. שתי יחידות כוח חדשות מאכלסות את משפחת ה-XP – ה-550 סמ"ק החד בוכנתי שמפיק 40 כ"ס, ו-850 סמ"ק דו בוכנתי לו 70 כ"ס.

בתכנון המנועים נלקחה בחשבון גם הנדסת האנוש, ומהנדסי פולריס הצליחו לסובבם ב-90 מעלות על צירם. התקנתם לאורך המרכב ולא רוחבו כבעבר, הופכת את כל מה שנמצא מתחת לעכוז הרוכב לצר יותר, ומאפשר לוותר על פישוק הרגליים הרחב לו הורגלנו בכלים בעלי מנועים דו בוכנתיים.

עוד ברשימת השינויים מערכת מתלים חדשה, הכוללת זרועות A כפולות מקדימה עם מהלך של 23 ס"מ, ו-26 ס"מ מאחור. כיול המתלים שופר על מנת לאפשר להם לספוג ביעילות את הבורות והטרשים שמתחת וה-XP אכן עושה זאת מצויין. לטובת העבירות, מרווח הגחון הוא 30.5 ס"מ והרדיאטור (שנפחו גדל ב-20 אחוזים ליעול מערכת קירור המנוע) הוגבה ב-12 ס"מ כדי להקטין את סיכויי ההיפגעות שלו.

כוח הזרוע

במהלך ההשקה הרשמית של הכלים, התאפשר לנו לנהוג בהם לפרק זמן קצר ומאוד לא ממצה, אך הרשמים הראשונים היו כי הטרקטורון הפך נוח וקל יותר לתפעול ועושה רושם כי רכיבה לאורכם של קילומטרים רבים יעייפו פחות את הרוכב. ואכן, בתום עשרות הקילומטרים שעברנו במבחן הפרטי שלנו בסוף השבוע, בהחלט ניתן לספר כי מדובר על גישה חדשה בעולם ה-ATV.

התגבור החשמלי לכידון הופך את הפעלתו לקלה ושימוש בכוח אינו דרוש כאן כלל. אך לא בכך מצוי היתרון הגדול, כי אם במערכת השיכוך. אם התרגלתם לספוג בגופכם כל קפל או סלע בו פוגשים הגלגלים הקדמיים, הרי שכעת יש מי שעושה זאת עבורכם. רק במקרים חריגים הכוללים כניסה מהירה מדי לבורות, תורגש תזוזה קלה בכידון.

גם את סעיף הבטיחות לא מזניחה פולריס, ומשלבת בין ההיגוי החשמלי ובין מערכת בקרת הירידה במדרון ADC. הפעלתה מאפשרת ירידה איטית ובטוחה, ומערכת השיכוך מצליחה לשמור על הכיוון מבלי שהיגוי ה-XP יושפע מאותם בורות ואבנים. כאן בהחלט ניתן לומר כי המערכת עובדת "בלי ידיים".

אולם, היתרון הגדול הוא גם החסרון. התשלום עבור הכידון החשמלי מתבטא בחוסר תחושה בידיים אודות הקורה של למטה, בערך כמו במכונית שמצוידת בתגבור חשמלי להגה. הכידון כאן מרגיש קל מידי, ולעיתים נראה כי הוא לא מבצע מיידית את שרוצה הרוכב – התחושה היא שיש השהיה קלה בין הפניית הכידון לביצוע הפניה בפועל.

בנוסף לכך, בעת האצה ובעיקר בדגם ה-850 בעקבות כיווץ המתלים מאחור תחת הכוח, ישנו קושי מסויים להשאירו ממורכז, מה שמחייב את הרוכב להיות זהיר ומתון יותר בהאצות. מכאן, שדווקא המנוע הקטן שבהיצע (550 סמ"ק) הרגיש כמתאים יותר לחבילת ה'שלדה-מתלים'. הוא מאיץ לא פחות טוב מאחיו הגדול, המהירות הסופית דומה (100 קמ"ש לעומת 110 קמ"ש) ושניהם נשמעים בריאים בייחוד בסל"ד גבוה. המשמעות של כך היא שהמנוע הגדול יתאים בעיקר למי שמתכנן לעשות שימוש תכוף יותר בוו הגרירה האינטגרלי.

כוחו של הרגל

סדרת ה-XP רושמת שיפור כמעט בכל תחום ביחס לגרסאות הרגילות של פולריס והופכת את חווית הנסיעה בשטח לפחות תובענית מבעבר, בעיקר למי שמשתמש בטרקטורון לצורכי עבודה או טיולים ארוכי טווח. אם בעבר סיימנו 100 קילומטרים בשטח עם שרירי ידיים וכתפיים תפוסים, או טענות מכיוון המפשעה בעקבות הפישוק, הרי שכעת לא נשמעה כל תלונה מרכיבי האנטומיה בגוף.

כמו התהליך שעבר עולם המכוניות במרוצת השנים, השידרוגים מקלים באופן ניכר את חיי המשתמש, אך זאת בתמורה לניתוק מסוים בין האדם למכונה. מי שמחפש רכיבה ספורטיבית, מוטב שישאר עם הכלים ללא התגבור שגם יאפשרו לכם לטייל בזוג, משום שאלה החדשים לא מוצעים עם אופציית מושב כפול.


מחירו של ה-XP 850 עומד על 82 אלף שקלים ו-72 אלף שקלים נדרשים עבור האח הקטן, ה-XP 550 אשר מהווה חבילה מוצלחת וכלכלית יותר לטעמנו. האם יש למתחרים מה לחשוש? את זה נדע רק אחרי שנבצע מבחן השוואתי בקבוצה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
  • עוד באותו נושא:
  • פולאריס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully