וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: חם בלוטראקי יוון

ירון אדרי

12.6.2009 / 8:18

לה מאן: מירוץ 24 השעות של 2009 יוצא לדרך; פורמולה 1: הקבוצות פורשות או לא?; WRC: חם בלוטראקי יוון; מוטו GP: מי רוצה לעצור את לורנצו?

לה מאן: רגע לפני הזינוק

מירוץ 24 השעות המסורתי של לה-מאן יוזנק בצהרי יום שבת בפעם ה-77 מאז נחנך בשנת 1923. אות הזינוק ינתן על ידי נשיא פרארי לוקה די-מונטזמולו, שיוציא לדרך 55 מכוניות כשהיריבות העיקרית היא בין אודי לפיג'ו. בשמונה מתשע השנים האחרונות ניצחה כאן אודי, כאשר בשלוש השנים האחרונות היא עושה זאת עם מכונית הדיזל R10. מזה שנתיים שפיג'ו מנסה לערער את מעמדה עם מכונית דיזל משלה – 908, אולם ללא הצלחה. השנה מציגה אודי מכונית דיזל חדשה לגמרי, R15, שלבטח תקשה על הצרפתים את המלאכה אף יותר.

בפיג'ו יודעים שחוסר הצלחה נוסף יסגור כנראה את פרויקט לה מאן השאפתני, שלבטח גוזל מזומנים רבים בתקופה בה הקופה צנומה. וכשיש מטרה, כנראה שכל האמצעים כשרים והשבוע הגישה הקבוצה הצרפתית מחאה למארגנת המירוץ ACO כנגד ה-R15, לפיה המעטפת האווירודינמית שלה נוגדת את התקנות. ב-ACO לא קיבלו את המחאה ופיג'ו מתכוונים להעבירה ל-FIA. הם לא יודעים ששם עסוקים כרגע בצרות אחרות?

חוקית או לא, אודי מתמקדת בעיקר ובמהלך האימונים הציגה ה-R15 את ההקפה המהירה ביותר בזמן שפיג'ו נאלצה להתמודד עם בעיות אמינות. אלא שהגשם שהחל לרדת הפך את היוצרות וה-908 בידיו של סבסטיאן בורדה הייתה מהירה לפחות ב-5 שניות להקפה משאר היריבות. האירוני בדבר הוא כי בשנה שעברה היה זה דווקא הגשם ששיבש לפיג'ו את התוכניות לאחר שהובילה במירוץ.

אלא שבסופו של מקצה הדירוג, משיגה פיג'ו את הפול פוזישן בכל זאת זו השנה השלישית ברציפות. שאר מכוניות החברה תזנקנה מהמקומות 3, 4 ו-5, ואודי בינהן. האם הפעם זה יצליח?

* שידור ישיר של קטעים מהמירוץ ביורוספורט, החל מיום שבת בשעה 09:30

לה מאן: בשנה הבאה אליפות עולם

מירוץ הלה-מאן יצר מספר סדרות נילוות המתקיימות בנפרד באירופה, ארה"ב ואסיה. הקטגוריות זהות לרוב, וההבדל הוא באורכם של המירוצים אשר עדיין שומרים את מרכיב הסיבולת כאלמנט העיקרי. ב-ACO מגלים כי הם פועלים להקמת סבב עולמי בין יבשתי – 'The Intercontinental Trophy'.

הסבב שינוע בכל העולם, יכלול בין שישה לשמונה מירוצים אשר אמורים להתקיים במקביל לסדרות הנוכחיות. מירוץ 24 השעות של לה מאן לא יחשב בניקוד האליפות, כך שהקבוצות תוכלנה לתת לו את מלוא החשיבות הראויה מבלי להתחשב בשאר התוצאות שהשיגו בעונה. לדברי ה-ACO, הסבב יושק כבר ב-2010 ואם לא, זה לבטח יקרה ב-2011 לכל המאוחר.

בסוף החודש תיערך פגישה בין ה-ACO לקבוצות במטרה לדון בתקנות המירוץ לשנה הבאה, וכבר כעת אושר כי יערכו שינויים שיביאו להאטת המכוניות. על כך נספר לכם ב'על הגריד' הבא.

לה מאן: העתיד של קבוצות הפורמולה 1?

ניצול הזדמנויות הוא כלל ידוע בעסקים וה-ACO מנסים לרכב על המשבר בין ה-FIA לקבוצות הפורמולה 1. מארגנת הלה מאן מזמינה את הקבוצות להצטרף לשורותיה ואף מציעה להן לקחת חלק פעיל בקביעת החוקים והתקנות לסבב מהאייטם הקודם. אלא שהקבוצות תשאפנה לבטח לשמור על אופיין, כך שאולי תהפוך ה-ACO למארגנת הפורמולה 1 דור הבא. היום נדע אם יש לכך סיכוי, וכדאי שתשימו לב לאייטם הבא.

פורמולה 1: היום הוא יום הדין

היום (שישי), תכריז התאחדות ה-FIA על 13 הקבוצות שתיקחנה חלק בעונת 2010 של סבב הפורמולה 1. אולם, מי שעוקב אחר ההתפתחויות בחודשים האחרונים יודע שישנו סיכוי לקבל סבב חדש לחלוטין. פרט לשתי קבוצות מוכרות, וויליאמס ופורס אינדיה שהתחייבו מול ה-FIA ללא תנאים (ושמועות שנפוצו ממש לאחרונה מדברות על כך שגם רד בול) ועל כן הושהו שתיהן מאיגוד ה-FOAT, כל שאר 11 הקבוצות תהינה חדשות. מה על שאר 8 הקבוצות שכעת נמצאות בסבב? אולי עד שתסיימו לקרוא תפורסם החלטן הסופית.

לפני שנגיע להתפתחות האחרונה בטלנובלה, קצת על מה שהיה בשבוע האחרון. במהלך הגרנד פרי הטורקי הודיעו כל הנהגים רשמית כי הם תומכים בקבוצות. פרננדו אלונסו (רנו) רמז כי הגבלת התקציב תהפוך את הסבב לנחות ועמיתו פליפה מאסה (פרארי) אף צוטט אומר "ה-FIA מנסה לשדוד את הספורט". בהמשך, איומי ה-FOTA להקמת סבב חדש גררו שמועה כי נעשתה פנייה רשמית ל'דורנה', המפיקה והמארגנת של מירוצי המוטו GP, אך זו מצידה הכחישה אולי בכדי לא להכניס לסכסוך גם את ענף הדו גלגלי. האם כאן תיכנס ACO?

אבל עיקר העניין הוא פינג-פונג המכתבים בין שני הארגונים. ביום שני כתב מקס מוזלי לקבוצות שהצטרפותן ללא תנאים תאפשר להן לקחת חלק בעיצוב חוקי הסבב בעתיד. כך למשל, ניתן יהיה לבטל באופן רשמי את מערכת ה-KERS נגדה הצביעו השבוע הקבוצות בגלל הנטל הכספי הכרוך בפיתוחה ובשימוש בה (ב.מ.וו ממשיכה לתמוך בקיומה). FOTA החזיר מכתב תשובה למוזלי, אולם תוכנו של זה טרם נחשף.

נכון לרגע זה, ה-FIA נמצאת בעמדת נחיתות. אמנם לא תהיה כל בעייה להציב 13 קבוצות על הגריד בעונה הבאה, אולם הקבוצות החדשות נעדרות זוהר, יוקרה ונהגים צבעוניים. אם כך לא פלא שדווקא ממסדרונותיה נשמעים קולות קיפול זנבות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פורמולה 1: מה רוצה רנו מאקלסטון?

שמתם לב שעד כה לא הוזכר שמו של ברני אקלסטון? נראה כי הבריטי שעלול להיות המפסיד העיקרי מנטישת הקבוצות, מנסה שלא להוסיף דלק למדורה והוא אף נעדר מהמירוץ האחרון. אולם, מידי פעם הוא מוציא ראשו החוצה וזורק איזו פצצה. תגובתו האחרונה היא כי הוא יפעל בצעדים משפטיים כנגד הקבוצות אם יקום סבב מתחרה. עוד הוא בטוח כי הקבוצות לא תוכלנה לעמוד בהוצאות הכספיות הכרוכות בהפקת המירוצים, כך שלדעתו אין זכות קיום לאיומים הנשמעים. בינתיים הוא צריך להתמודד עם רצף הנצחונות של ג'נסון באטון שהופך את הסבב למשעמם ומביא לנטישתם של צופים.

מי שלא נותר חייב לאקלסטון הוא דווקא מנכ"ל רנו קרלוס גוהן, שבצעד חריג מביע דעתו. לדבריו, אקלסטון לא יכול להתחמק ממאמצי הקבוצות לחסוך ועליו לערוך רפורמה מקיפה בכספים אותם הוא מעביר להן. ל-'AFP' אומר גוהן "אנחנו עושים את השואו, אנחנו מביאים את הטכנולוגיה והמנועים, אנחנו שוכרים את הנהגים. אנחנו עושים את השואו, מגיע לנו חלק מהכנסות הפורמולה 1". עיניים גדולות או צדק אמתי?

אגב רנו, שמועות מבוססות המגיעות מגרמניה מגלות כי הקבוצה שלחה לספקיה מכתב בו נאמר כי יתכן ולא תמשיך להתחרות לאחר תום העונה. זה בהמשך לדיווחים קודמים לפיהם מנהלה פלאביו בריאטורה ירכוש אותה ויהפוך אותה לקבוצה פרטית.

פורמולה 1: מאיפה השמות?

התור הבלתי נגמר של קבוצות הרוצות להצטרף לסבב הוציא מהמחסנים שמות מהעבר. פורמטק של פרנץ הילמר שרכשה את שרידיה של סופר אגורי חושקת בשם ברבהאם ולוטוס שגם שמה קשור בהיסטוריית הסבב הוא השם אותו רוצה לאמץ קבוצת לייטספיד. אך רצונות לבדם לא מספיקים, ובעלי הזכויות על השמות יוצאים להגנתם.

עוד בשבוע שעבר סיפרנו לכם על התביעה שמכינה משפחת ברבהאם, והשבוע אנו למדים כי יצרנית המכוניות הבריטית לוטוס גם היא בדרך אל בית המשפט. אמנם בעלי קבוצת לייטספיד עבדו בחברה בעבר, אלא שלא ניתן להם כל אישור להשתמש בשם בהרפתקאת הפורמולה 1 שלהם.

מי ששמה אינו מוטל בספק היא קבוצת סופרפאנד של אלכס וורץ, אך למרות זאת כנראה והיא לא תופיע היום ברשימות ה-FIA. שמועות גורסות כי לקבוצה חובות של ארבעה מיליון יורו הנובעים מפעילות בתחום הספורט המוטורי בעבר כך מדווח 'F1 Live', וזה לבדו יהווה תירוץ עבור ה-FIA להוריד עוד קבוצה מהרשימה.

WRC: בטברנה היוונית

ברוכים הבאים ללוטראקי יוון, שם יערך בסוף השבוע הקרוב ראלי אקרופוליס - המירוץ השביעי העונה בסבב ה-WRC. למתחרים צפוי מזג אוויר לוהט, וטמפרטורות שתגענה לכ-40 מעלות. מי שחושש מכך הוא פטר סולברג, שהסיטרואן קסארה שלו מגלה קושי מול מזג אוויר חם שכזה. הנורווגי לא מאמין שיצליח להגיע לפודיום וכבר בסטייג' השייקדאון המקדים שנערך אמש הוא סיים שמיני בפיגור של 2.5 שניות מהמנצח יבגני נוביקוב (סיטרואן).

לפני שנעבור לסבסטיאן לואב (סיטרואן), נספר לכם כי סולברג הציל השבוע שני אנשים מטביעה במהלך מירוץ סירות שהתקיים בנורווגיה בו הוא התחרה. סולברג זיהה את התאונה במראה והחליט לשוב על עקבותיו במלוא המהירות. יחד עם הנווט שלו, קפצו השניים למים הקפואים ועזרו לחלץ את שני המתחרים מההריסות. ל'אוטוספורט' אומר סולברג "זה היה הרגע המפחיד ביותר בחיי".

ונעבור ללואב. האלוף המכהן סיים שני את השייקדאון, בדרך אולי לעוד נצחון. לשם כך, לדבריו תהיה חשיבות גדולה לאופן בו ישמרו הנהגים על הצמיגים. להזכירכם, במירוץ האחרון היה זה פאנצ'ר שמנע ממנו נצחון שישי ברציפות העונה. הצרפתי שכמעט ויתר על המירוץ לטובת הלה מאן, מוביל בביטחה את אליפות הנהגים עם 55 נקודות, 17 יותר ממיקו הירבונן (פורד).

* שידור תקציר ימי המירוץ מידי ערב ביורוספורט

WRC: ראלי בריטניה ניצל

לאחר שממשלת וויילס החליטה להפר את החוזה עם ה-WRC בטענה כי הסבב איבד את צביונו, נוצר החשש כי המירוץ המסכם באופן מסורתי את העונה לא יתקיים השנה. אלא שהשבוע נרגעו מעט הרוחות בבריטניה, עם הודעת התאחדות הספורט המוטורי המקומית ה-MSA כי תעניק בטחונות בסך 2.2 מיליון פאונד למארגנים. המירוץ יתקיים כמתוכנן בחודש אוקטובר, אולם טרם נמצא פתרון לשנים הבאות.

מוטו GP: לורנצו יפתיע את רוסי גם במירוץ הביתי?

את הגרנד פרי הספרדי הביתי שלו בולנסיה, לא הצליח חורחה לורנצו לסיים. בסוף השבוע הקרוב יש לכוכב החדש של סבב המוטו GP הזדמנות לשפר, עם הגעת הסבב לגרנד פרי הקטלוני של ברצלונה. על הקסדה ואופנוע הימאהה שלו יתנוססו סמליה של קבוצת הכדורגל המקומית אותה הוא אוהד, שאולי תביא לו קצת מהמזל (ועוצמה) שזכתה לו השנה. לורנצו ניצח פעמיים העונה והוא ממוקם שני בטבלת האליפות עם 86 נקודות, 5 יותר מבן קבוצתו ולנטינו רוסי ו-4 פחות מהמוביל קייסי סטונר (דוקאטי).

שמו של לורנצו נקשר השבוע בפרשה מוזרה, כמעט כמו זו של דודו טופז. ה'מארקה' הספרדי דיווח כי דני אמטריאני, מנהלו בעבר, נעצר על ידי משטרת ברצלונה לאחר שאיים על חייו של הרוכב הצעיר. תחת אמטריאני השיג לורנצו שתי אליפויות בקטגוריית ה-250 סמ"ק, ובשנה שעברה החליט לנתק עימו את הקשרים. לדברי העיתון, הפרשה היא סביב כסף אותו דורש המנהל לשעבר. האם זה יפריע לו ביום ראשון?

ומה על רוסי? לאחר שביקר במירוץ האופנועים של האי מן, ואף ביצע הקפה אחת במסלול האגדי, חוזר האיטלקי לקרב האמתי – הגנה על תוארו. בשנתיים האחרונות סיים כאן רוסי רק במשום השני, לא מספיק בכדי לחזור לטופ. חשוב להזכיר כי זו הפעם הראשונה בה עומד מולו בן קבוצה דומיננטי כל כך, שלא מפחד מאף אחד גם אם מאיימים על חייו.

* שידור ישיר בספורט 5 לייב לכל הקטגוריות, יום ראשון החל מהשעה 11:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully