וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכה נגד הטוענת לכתר

3.7.2009 / 13:36

המבחן המשווה החם של השנה - מאזדה3 החדשה פוגשת את היריבה החדשה, שברולט קרוז. האם יש לנו מלכה חדשה?

אין ספק שזה תמיד מהנה יותר לנהוג, לכתוב וגם לקרוא מבחנים על מכוניות אקזוטיות, אבל כשזה מגיע לחיים האמיתיים, אותן מכוניות משפחתיות, עממיות ונפוצות הן אלה שבאמת קובעות את הקצב ומושכות את רוב העניין הציבורי.

החודשיים האחרונים סיפקו לנו לא מעט אקשן בקטגוריה הגדולה בישראל, פלח המשפחתיות. לפני כחודש פגשנו בארץ לראשונה בשברולט קרוז החדשה בהשקתה המקומית, מעט אחר כך הספקנו לעמת אותה מול הקורולה האוטומטית, מבחן בו ידה של הקרוז הייתה על העליונה, באמצע השבוע החולף נהגנו בארץ לראשונה במאזדה3 החדשה וכעת הגיע הרגע הגדול, בו אנו מפגישים בין מלכת המכירות בישראל ב-5 השנים האחרונות, המאזדה3 אשר הגיעה כמעט ל-100 אלף בתים בישראל ובין הטוענת לכתר, הקרוז החדשה, המשפחתית הגלובלית של שברולט.

אז מי מהן נוחה יותר? מי ביצועיסטית יותר? מי מרווחת ושימושית יותר? מי האיכותית ומי בסופו של דבר תהיה הקניה הטובה ביותר? יש לנו תשובות לכל השאלות וכן, גם מנצחת ברורה.

חובת ההוכחה, חלה על שתיהן

גם הקרוז וגם ה-3 מגיעות למבחן זה עם הצורך להוכיח עצמן ביחס להיסטוריה המשפחתית שלהן. הקרוז, המשפחתית החדשה של שברולט מגיעה אלינו אחרי שנים בהן נציגת המותג בקבוצת המשפחתיות הייתה האופטרה – המכונית שלא הצטיינה בדבר, כך שהציפיות מהקרוז בהחלט גבוהות, אך כאמור, לזכותה עומד ניצחון על פני הטויוטה קורולה.

גם ה-3 החדשה לא מגיעה ללא כתמים על שמלתה. מעבר לחולשותיה של ה-3 היוצאת בתחומי המרחב בתא הנוסעים והביצועים בגרסה העממית (1.6 ליטר), בעת החלפת הדור, המאזדה3 החדשה אמנם התחדשה בעיצובה ועלתה באיכותה, אבל שמרה על מכללים רבים זהים עם קודמתה לרבות השלדה והמנועים ולכן היא מסתכנת בהפסד בקרב החשוב על רווחת הנוסעים.

כשכל זה עומד תלוי באוויר, הפגשנו את שתי המכוניות, בגרסאותיהן הבכירות. את הקרוז המאובזרת ביותר שבחזיתה שוכן מנוע 1.8 ליטר ואת המאזדה3 החדשה כשבחזיתה מנוע ה-2.0 ליטר למבחן חסר פשרות.

קרוז: תא נוסעים ושימושיות

בניגוד לאופטרה האנונימית, הקרוז החדשה נראית מצוין. שברולט בחרו להעניק לה סממני עיצוב רבים הלקוחים מהמאליבו הגדולה ויחד עם ממדים נדיבים (4.6 מ' אורך, 1.79 מ' רוחב, 1.48 מ' גובה) היא נראית גדולה מאוד ובשל כך גם מצליחה למשוך תשומת לב רבה מהסביבה.

גם תא הנוסעים שלה משתדל להפיק מהמביטים בו תגובה חיובית. עיצובו גם אם מעט מצועצע, נראה נאה ולא שגרתי. כניסה פנימה אל הקבינה מלווה בתחושה שמדובר במרחב מחיה גדול מאוד, בייחוד מאחור וזה מזכה אותה בנקודות רבות. בזכות צמיחת בסיס הגלגלים ל-2.68 מטר, יש המון מקום בפנים, בייחוד לברכי היושבים מאחור. אולם, הנמכת הגג מאחור גורמת לקרבה אינטימית מדי של הגג אל ראשי מבוגרים. תא המטען שלה מציע נפח גדול של 450 ליטרים וגם הטענתו קלה יותר מהמאזדה.

אולם, לא הכל מושלם בה. תא הנוסעים שלה בנוי מחומרים בינוניים באיכותם ובמספר מוקדים אף נמצאו פספוסי הרכבה במשטחי הפלסטיק. גם הנדסת האנוש אינה מושלמת משום שהעיצוב החריג הכתיב פיזור מתגים מסורבל, בייחוד בכל הקשור לתפעול מערכת השמע ומיקומו הנמוך של המזגן שמחייב הורדה ממושכת של העיניים מהכביש לצורך תפעולו. כמו כן, כפי שהערנו לה בעבר, נהיגה בה בצהרי היום גורמת להשתקפויות מרגיזות על השמשה ועל לוח המחוונים ומקשים על קריאתו של זה האחרון.

בסעיף הבטיחות, הקרוז זכתה ל-5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק בזכות השימוש ב-6 כריות אוויר וכן בבקרת יציבות אלקטרונית כסטנדרט. רשימת האבזור המפנק דומה למאזדה עם גג שמש, חישוקים קלים, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת MP3 המופעלת מההגה ובקרת שיוט.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מבחן השוואתי מאזדה 3 מול שברולט קרוז. קובי ליאני
תא נוסעים נאה אם כי מעט מצועצע/קובי ליאני

מאזדה3: תא נוסעים ושימושיות

עיצובה החיצוני של ה-3 החדשה מגיע ממקום אחר לגמרי מזה של הקרוז וכאשר מתבוננים בזו מהחזית, נראה כאילו היא מתפוצצת מצחוק. גם היא שואלת סממני עיצוב מאחותה הגדולה, המאזדה6, כמו הגריל הגדול, חיפויי הגלגלים התפוחים והישבן המוגבה על יחידות התאורה שבו.

בניגוד לעיצוב הפנימי בקרוז, זה של המאזדה לא נראה משתדל מדי ולכן הוא נראה סולידי ונקי יותר. בדיקה מדוקדקת של איכויות החומרים וההרכבה מגלה יתרון משמעותי אצל היפנית. היא בנויה מחומרים טובים בהרבה משל הקרוז, כאשר חלקו העליון של הדשבורד רך ונעים יותר למגע ולמראה. גם ההקפדה על הגימור ושילוב משטחי הפלסטיק זה לצד זה נמצאה ללא רבב.

התכנון הקפדני יותר של ה-3 גרם לכך שהנהג והנוסעים לא משלמים מחיר בשימושיות ובקלות התפעול בשל העיצוב. כל המתגים ברורים ונמצאים בדיוק היכן שמצפים למצוא אותם. יש לציין לטובה גם את מיקומם המעולה של שני הצגים בראש הדשבורד, בהם ניתן למצוא את נתוני המזגן, מערכת השמע, מחשב הדרך ועוד ובכך שניתן לקרוא את אלה מבלי לאבד קשר עם הכביש.

כאמור, השימוש באותה פלטפורמה כבעבר, הכתיב בסיס גלגלים זהה של 264 ס"מ, 4.5 סנטימטרים בלבד פחות מהקרוז ולמרות שמדובר במידה זעירה, הסנטימטרים האלה מורגשים במרחב מעט מצומצם בתא הנוסעים וזוג מבוגרים היושבים זה מאחורי זה, יחושו בקרבה האחד אל הדשבורד והאחד אל משענת גב המושב. למרות זאת, דווקא מרחב הראש במאזדה טוב יותר מזה של הקרוז ואין חשש לחיכוך הראש בתקרה.

תא המטען של ה-3 מציע 430 ליטרים בנפחו, 20 בלבד פחות מזה של הקרוז וגם פתחו מעט צר יותר, אך גם שם הבדלי האיכות ניכרים. המאזדה מציעה מנופי פתיחה משוככים בעוד שהקרוז מסתפקת בציר מתכת מיושן שבקושי מחזיק את משקלה של הדלת.

גם ה-3 החדשה מציעה את סטנדרט הבטיחות החדש של 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ומשיכה, אך טרם העומדה לטובת מבחני הריסוק. רשימת האבזור המפנק דומה לקרוז עם גג שמש, חישוקים קלים, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת MP3 המופעלת מההגה ובקרת שיוט.

מבחן השוואתי מאזדה 3 מול שברולט קרוז. קובי ליאני
תא נוסעים נקי בעיצובו ובעל הנדסת אנוש טובה מאוד/קובי ליאני

מנועים וביצועים

אל מבחן זה מגיעה הקרוז עם המנוע הגדול שבהיצע לו 1,800 סמ"ק, 140 כ"ס ב-6,200 סל"ד וכמעט 18 קג"מ ב-3,800 סל"ד. אל מנוע זה משודכת תיבת הילוכים חדשה שלה שישה יחסי העברה כדי ליישר קן עם מובילות הקבוצה.

המאזדה3 לעומתה, מציעה בגרסתה הבכירה מנוע 2.0 ליטר שמפיק 150 כ"ס ב-6,500 סל"ד ו-19 קג"מ ב-4,000 סל"ד. בדור החדש, מאזדה בחרו לצייד את מנוע זה בתיבת הילוכים חדשה שלה חמישה יחסי העברה.

שני המנועים מרגישים טוב יותר מאחיהם הקטנים והצנועים בנפח 1.6 ליטר ולטעמנו, הולמים יותר את כלי הרכב הללו ובייחוד את משקלם. בנסיעה עירונית או בשיוט זחוח, ההבדלים בין השניים כמעט שאינם מורגשים, אך עם יתרון קל למנוע המאזדה שמרגיש מעט יותר חי וחלק.

אולם, במבחן מעמיק יותר, שכלל מבחני האצה מעמידה, האצות במהירויות ביניים המדמות עקיפות, בצריכת הדלק והביצועים בכלל, המאזדה מובילה כמעט בכל הסעיפים. בהאצה מהמקום המאזדה רושמת יתרון ברור על פני השברולט ויתרון אף גדול יותר בהאצות המדמות עקיפות. הקרוז מתקשה לייצר דחיפה משמעותית בהאצות וזאת משום שלמרות ציודה בתיבת שישה הילוכים, יחסי ההעברה בה ארוכים מאוד ומקשים על המנוע לנצל את כוחו. שיוט ב-100 קמ"ש בקרוז בהילוך הגבוה גורם למנוע לפעום בכ-1,700 סל"ד, היכן שכמעט ואין לו כוח. זה מסייע בשמירה על השקט בתא הנוסעים, אבל גורם לכך שכל לחיצה על הדוושה מלווה בהורדת הילוך או שניים וגם אלה אינן חלקות.

המאזדה אמנם מצוידת בתיבת חמישה הילוכים, אחד פחות מהקרוז, אבל חלוקתם הולמת יותר ולמנוע קל יותר לבטא את 150 סוסיו (10 יותר מבקרוז). המנוע ביפנית חלק יותר, נמרץ יותר ושש יותר לפעולה כשכוחו נדרש. העברת ההילוכים חלקה משמעותית וכאשר מתמידים בלחיצה על הדוושה הימנית, המנוע ממריץ עצמו בקלילות גבוה בסל"ד עד למפגש עם מנתק ההצתה הנמצא גבוה ב-7,500 סל"ד. התוצאה היא, שלמרות העובדה שכוח משמעותי במאזדה מתקבל מעל 4,000 סל"ד (בדומה לקרוז), הוא חלק יותר, גמיש ונעים יותר לשימוש.

מבדקי צריכת הדלק שלנו גילו כי השתיים דומות – כ-11 קילומטרים לליטר בשתיהן בשיוט ובנהיגה רגועה ועד כדי 7 קילומטרים לכל ליטר בנהיגה מאומצת. שתי המכוניות לא הצטיינו בסעיף זה והציגו נתונים רחוקים מאלה המוצהרים על ידי היצרנים.

נוחות, התנהגות ובלמים

השינוי הגדול שחל במאזדה נוגע לכיול מחדש של המתלים. אם בעבר אלה כוילו על הצד הקשיח ששיפר מאוד את התנהגות הכביש שלה, הרי שהפעם מאזדה הלכו על הכיול השפוי והרך יותר. אלה מציעים רכות בתחילת מהלכם, אשר הופכת לקשיחות וריסון מעולים, מה שמאפשר לה לבלוע שיבושים גדולים היטב מבלי להעיק על הנוסעים.

בדור החדש נעשה גם מעבר לתגבור חשמלי להגה, אבל זה עדיין מרגיש טוב לשימוש. משקלו טוב וגם התחושה שעוברת דרכו עוזרת לנהג לחוש קצת ממה שקורה שם למטה אצל הגלגלים הקדמיים ומה מידת האחיזה. חוסר השלמות של האספלט עדיין מורגש בנסיעה וגם רעש הכביש שחודר לתא הנוסעים מעט גבוה מדי. מנגד, בלמיה של המאזדה מפגינים עליונות ברורה במבחן זה. אלה מציעים תחושה יותר טובה בדוושה וכן נשיכה החלטית בבלימות חזקות וכן עמידות מרשימה להתעללות ושימוש תכוף – נקודת חולשה של ממש בקרוז.

הקרוז לעומתה, מציעה אחיזת כביש גבוהה, אבל כבר ברצף הפיתולים הראשון ניתן להרגיש כי מקורה של זו בצמיגים האיכותיים ולא בשאר מכללי הרכב. הקרוז צוידה במתלים רכים מאוד שבולעים היטב את השיבושים בעיר וגם במהירות גבוהה, אך אלה מציעים מעט מאוד ריסון. כאשר הכביש הופך לגלי, הקרוז נוטה להתנדנד על מתליה ובכבישים מפותלים, רכות מוגזמת זו גורמת להעברות משקל חריפות על כל הצירים. אלה, בנהיגה תובענית יותר גורמים לרפיון מוחשי בהתנהגות, להעברות משקל קשות ולעבודה תכופה של בקרת היציבות ומשם הדרך לאבדני אחיזה מזדמנים קצרה מאוד. בכביש המפותל בו בחנו את השתיים, הקרוז הפגינה ערפול והנהג נאלץ ממש להיאבק בה כדי להתקדם במהירות או לחילופין להאט ולראות את המאזדה מתרחקת בהנאה.

בנוסף לכך, הקרוז סובלת מבלמים חלשים במיוחד. הדוושה מרגישה ספוגית מאוד וחסרת תחושה וגם עמידות הבלמים בעומס לוקה מאוד בחסר. אחרי רצף בלימות אלה דעכו עד כדי אבדן יכולת בלימה של ממש, תוך עישון סמיך. נקודה שיש לקחת בחשבון בעת נסיעה בירידות ממושכות ובייחוד כאשר הרכב מלא בנוסעים וציוד. במבחני הבלימה, כאשר נבדקו מרחקי העצירה של השתיים, המאזדה הגיעה לעצירה מוקדם מהקרוז ובמרחק קצר יותר.

מבחן השוואתי מאזדה 3 נגד שברולט קרוז. קובי ליאני
המאזדה3 מפגינה עליונות בכבישים מפותלים עם התנהגות טובה ובלמים חזקים/קובי ליאני

המנצחת והמילים הקטנות

שתי המכוניות שנבחנו כאן בגרסאותיהן הבכירות מיועדות הרבה פחות לציי הרכב ולכן פונות יותר אל הצרכנים הפרטיים, אלה שרוכשים את מכוניתם מכספם הפרטי ולכן ניתן כאן דגש מובהק לטובת התמורה לכסף. מחירה של המאזדה3 החדשה שנבחנה עומד על 136 אלף שקל ואילו הקרוז זולה ממנה ב-1,000 שקלים בלבד (135 אלף שקל).

בסיומם של ימי המבחן ולאחר שקלול כל הציונים של סעיפיו, הקרוז שהספיקה אצלנו לנצח את הטויוטה קורולה בגרסת ה-1.6 ליטר, מגיעה אל המקום השני. היא נראית מצוין מבחוץ ומבפנים ונהנית מנוכחות מרשימה על הכביש ומציעה מרחב טוב יותר בתא הנוסעים וזה מספיק לרבים מהצרכנים כדי להעדיפה. אולם היא סובלת מחולשה בהתנהגות הכביש ובתפקוד הבלמים.

מכאן שהמאזדה היא זו שרושמת לזכותה ניצחון ברור כאן על פני הקרוז. היא מצטיינת באיכות תא הנוסעים, בידידותיות למשתמש, בנוחות המושבים, בביצועי המנוע, בבטיחות שבהתנהגות, בנהיגה ובבלמים, בהנאה מהנהיגה ובתמורה למחיר ולכן נחשבת לקניה הטובה ביותר בין השתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully