וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשתין לי מלא, בבקשה

6.7.2009 / 8:56

מדענים מאוניברסיטת אוהיו פיתחו שיטה באמצעותה ניתן להפיק דלק מימני משתן בני-אדם. תתחילו לשתות הרבה

אתם נוסעים בכביש והדלק הולך ואוזל. תחנת הדלק הקרובה נמצאת במרחק 30 ק"מ והרזרבה מספיקה רק ל-10. תתקעו בצד הדרך חסרי אונים? אולי, תלוי כמה ליטרים של מים שתיתם טרם הנסיעה. כך לפחות, טוענת חוקרת מאוניברסיטת אוהיו שהגיעה לפריצת דרך בתחום הדלקים האלטרנטיביים. בראשותה ובתמיכת דוקטורנטים במחלקת הכימיה של המוסד, הצליחה הקבוצה לחלץ מימן משתן בני אדם (Urine) בו ניתן להשתמש לתדלוק המכונית ובאופן ישיר לטיהור הצנרת משפכים.

המדענית הראשית, ג'רדין בוט, מספרת כי הרעיון צץ בראשה לפני מספר שנים בכנס לכלי-רכב מונעי מימן. המשתתפים בכנס העלו רעיונות כיצד להסתמך על מים כמקור למימן בתור אנרגיית הנעה למכוניות במקום בנזין וסולר. "חשבתי לעצמי, איך אפשר לעשות משהו יותר מזה. התחלתי לבדוק כוונים אחרים משם ניתן להפיק מימן, שפכים למשל", מספרת בוט.

המרכיב האלמנטרי בשתן הוא מים, כ-95 אחוזים ממנו. אולם, פסולת השתנן (UREA) מהווה את החומר המרכזי והחשוב ביותר כחלק ממערכת מטאבולית תקינה. היות ומים נחשבים פחות חסינים מפני פירוק מולקלות לעומת שתנן, הצליחה בוט לפרק את האטומים המרכיבים את השתן על ידי אלקטרוליזה. כך, נוצר חומר חדש המבוסס על ניקל כדי לגרום לחימצונו של השתן.

כדי לאמת את התוצאות, נעזרו המדענים בשתן סינתטי והגיעו למסקנות חיוביות. אולם כדי להגיע לתודעה ולהביא את המאמר לפרסום, היו צריכים אלו להוכיח כי שתן המופרש ישירות מבני אדם, פועל בצורה דומה. מיותר לציין כפי שאתם קוראים, שהניסוי לא כשל והמסקנות הגיעו לציבור אולם למרות התגלית המעניינת, עדיין מדובר בתהליך מאוד יקר לייצור.

עוד ממליצים החוקרים כי רצוי לשמור שתן גם למטרות אחרות – דישון. בנוזל הצהבהב מצוי חומר המכונה פוספורס אשר בעתיד הרחוק ייחשב אקזוטי בדיוק כמו נפט. לכן רצוי לפתח שיטות לשמרו, בין השאר מפני שהוא נכלל כחומר מחזק ליסודות מבניים. אז מה בעצם עדיף? דלק למכונית או דירה מושתנת? פעם הבאה שאתם צריכים להתפנות, תחשבו על זה קצת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully