וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרשמות: מערכת התרעת נהיגה

9.7.2009 / 8:46

מערכת ההתרעה האקטיבית על טעויות נהיגה ה-Mobileye, מקבלת דור חדש ואנחנו מתרשמים ממנו לראשונה

על פי כל הסטטיסטיקות, מרבית תאונות הדרכים נגרמות בשל מספר מצומצם של טעויות נהיגה: אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב ומיותר לציין את ההשלכות החמורות שיכולות להיגרם מתאונות אלה. יצרניות הרכב עמלות כבר שנים לא מעטות על שיפור הבטיחות הפאסיבית בכלי הרכב ובשנים האחרונות, מאז הצגת מערכת ה-ESP, הבטיחות האקטיבית שמטרתה למנוע את התאונה מבעוד מועד, עברה למרכז הבמה.

כיום, מרבית יצרניות הפרימיום מציעות מערכות אלקטרוניות מתוחכמות, בין אם מבוססות רדאר או מצלמות, אשר סורקות את סביבת הרכב ומתריעות בפני סכנות צפויות. חלקן אף מסוגל להשתלט על מערכת הבלימה ולהפעיל את זו במידה והנהג לא מגיב להתרעות הקוליות והחזותיות (ישן בנהיגה או שדעתו מוסחת בעקבות שיחה בסלולרי למשל). אולם, כאמור, מערכות אלה קיימות רק במכוניות הקצה, שנגישותן אפשרית רק לבעלי הממון. יתכן שכמו שאר הטכנולוגיות, גם אלה תזלוגנה אל המכוניות העממיות, אך מדובר בטווח זמן של שנים לא מעטות, בשל מחירן הגבוה של מערכות הבטיחות.

עד אז...

לפני שלוש שנים החל שיווק מערכת המובילאיי (Mobileye), אשר יודעת להתריע בפני הנהג על הסכנות הללו באמצעות מערכת המשלבת מצלמה, צג התרעה קולי וחזותי ומוח ממוחשב המנתח את ממצאי החיישנים. לאחרונה, שודרגה המערכת וכעת היא קטנה יותר מבעבר וגמישה בהרבה בהתקנתה בתא הנוסעים וחברת 'אדי מערכות' הזמינה אותנו להתרשם ממנה בזמן נסיעה.

כבר עם התנעת הרכב, המערכת סוקרת כל העת את המתרחש בחזית ומתריעה בפני הנהג על ארבע טעויות נהיגה נפוצות: סטייה לא מבוקרת מהנתיב, סכנת התנגשות מיידית ברכב מלפנים, אי שמירת מרחק מספק (בהתאם למהירות הנסיעה) וכן אודות סכנת התנגשות במהירות איטית, בדומה לתנועה בעומסי תנועה.

בפרק הנהיגה שעסק בהמחשת טעויות נהיגה אלו, המערכת מיהרה להתריע קולית (צפצופים) וחזותית על ידי הצגת נתוני שמירת המרחק מהרכב מלפנים בשניות ובחיווי רכב ירוק כאשר המרחק בטוח ובחיווי אדום כאשר המרחק אינו מספק. ביכולתו של הנהג לקבוע את רף המרחק בו תתריע המערכת אודות קרבה יתרה לרכב ממול, כאשר המרחק המינימלי המומלץ עומד על שנייה אחת לפחות.

המצלמה שבחזית סורקת גם כל העת את פני הכביש ומסוגלת להבחין בסימני הצבע המשמשים להפרדה הנתיבית או לשולי הכביש. בעת ביצוע סטייה מנתיב הנסיעה ללא שימוש במאותת, המערכת מתריעה קולית ועל הצג מופיע חץ המציג את הכיוון שאליו סוטה הרכב.

בכל הקשור לסכנת ההתנגשות, כאשר המצלמה מזהה שהרכב הנוסע מלפנים מאט בחדות או כאשר הרכב בו היא מותקנת מתקרב אל הרכב מלפנים במהירות, מודיע המחשב על סכנה מיידית להתנגשות.

לאחר ההתרשמות הממושכת מהמערכת, המסקנה היא שהיא בהחלט יכולה לסייע בעשיית סדר על הכביש. במידה והנהגים המשתמשים בה ישכילו להתחנך על ארבע הנחיות אלה, יתכן מאוד שנראה פחות זגזוגים מסוכנים בין נתיבים, גם אלה הנובעים מהרדמות וכן חובת שמירת המרחק תהפוך מחוק כתוב להלכה למעשה.

עד סוף השנה, תעבור המערכת שדרוג נוסף שיאפשר לה להתריע גם בפני כלי רכב דו-גלגליים והולכי רגל כך שיתכן ויגיע מזור גם לתופעה המתגברת של דריסת הולכי רגל בכבישים עירוניים ובין עירוניים. נכון לרגע זה, נעשה ניסיון לחוקק תקנה המחייבת נהגי היסעים ורכבי משא כבד להתקין את מערכת זו, מעבר להמלצה להתקנתה גם בכלי רכב פרטיים. יתרון נוסף של מערכת זו פונה בעיקר אל ציי הרכב, שבאמצעות תוכנת מחשב נוספת, יכול לעקוב קצין הרכב אחר אופי הנהיגה כמו נסיעה לא אחידה בתחומי הנתיב וכו' ובכך לשפר את טעויות הנהיגה של האוחז בהגה.

מחירה של המערכת אינו זול ועומד על 6,500 שקלים לצרכן הפרטי ולטעמנו, למרות יתרונותיה החשובים של המערכת, בעיקר בחינוך הנהג לנהיגה נכונה, קשה לנו לראותה מותקנת בכלי רכב רבים בישראל מתוך העובדה שנושא הבטיחות האישית בדרכים לא מקבלת את המשקל הראוי לה וחבל מאוד שכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully