וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני שהחופים נהרסים

17.7.2009 / 10:18

במקום טיול שבועי, קבלו תזכורת קטנה למצבם העגום של החופים בישראל - האנשים מטנפים, הנדל"ן משתלט והשפכים זורמים. תוכנית חדשה מנסה לתקן את הבעיה מהשורש, דרך חינוך. גם אתם יכולים לעזור

לאורך חופי הים נמצאים ערכי טבע, נוף ומורשת ייחודיים לישראל בפרט ולעולם בכלל (כגון רכסי הכורכר של ישראל המהווים בית גידול אנדמי), וכן ריכוז האוכלוסייה הגדול ביותר בישראל. בשל קסמם, רבים בוחרים לגור בסמיכות לחופים ואחרים מגיעים אליהם כדי לנפוש, לבלות ולהרגיש את עוצמתו המופלאה של הטבע גם במרכז הארץ, כאחד המקומות המבודדים והקסומים בעולם.

עם זאת, נכונה לפעמים למבקר בחוף הים חווית ביקור מפוקפקת: סביבת חופי הים בישראל סובלת מפגיעות שונות ומגוונות. זיהומים ימיים, זיהומים שמקורם בנחלים הנשפכים אל החוף ואשפה המושארת על החוף, פוגעים בבתי הגידול ובחופים, רכבי 4*4 ואופנועים חורצים את רכס הכורכר, מפעלים ומבני תעשיה היושבים על החופים מנצלים אותם לצורכיהם. על כל אלו מתווספים פיתוח ובניה מאסיביים המשאירים את חותמם בכל פינה, פוגעים בקו האופק, ומצמצמים את השטח הפתוח המשמש את כלל הציבור בישראל. מקור הפגיעה בחופים הוא לרוב חוסר המודעות של המשתמשים בחוף הן לייחודיות שלו, והן לתוצאות של הזנחתו.

כדי לצמצם את הפגיעה ברצועות החוף ולשמרה, קיים צורך חיוני לגייס את כלל הציבור, כמו גם את בעלי האינטרסים המשתמשים במשאב החופי לפעול לטובת שינוי ההתייחסות לחופי הארץ, תוך נטילת אחריות משותפת. מהלך כזה יכול לצאת לדרך על ידי השקעה בחינוך, העלאת מודעות הציבור לייחודיות האזור ויצירת רצון למעורבות. רק כשתיווצר זיקה בין התושבים לסביבתם יוכלו חופי הים לחזור ולהפוך מ"חצר אחורית" - לקדמית.

ידידי החולות

לשם מטרות אלה הוקמה תוכנית "ידיד החולות". לתוכנית יש וועדת היגוי, המבקרת על ביצוע תוכנית העבודה שקבענו ומתווה את הדרך. הפעולה נעשית במישורים ובערוצים רבים: הרשויות המקומיות, בתי ספר יסודיים באזור החוף "המאמצים" ומשמרים מקטע חוף סמוך, וכמובן מורי בית הספר שהם קהל יעד חשוב ביותר. כיוון שהם אלה שמלווים את התלמידים במשך תקופה ארוכה, הם אלו שיכולים להוביל לשינוי תפיסה התנהגותית חברתית סביבתית אמיתית. בהמשך, יש רצון להכשיר קבוצות מתנדבים בוגרים מקרב הקהילות, שכל אחת מהן תעבור קורס ותבנה תוכנית עבודה שנתית - קהילתית בנושא החופים (גיוס פעילים נוספים, ביצוע הדרכות בחופים, גיוס כספים, מעורבות בתכנון, ארגון ימי ניקיון קהילתיים ועוד).

על מנת להבטיח שחוף הים יהיה נקי יותר, יש לגייס קבוצות נוספות שיש להן קשר לחוף ליצירת מנגנון קבוע לניקיון החוף ולהפעלת ימי ניקיון מרוכזים, כמו תנועות הנוער, צה"ל, חברות מסחריות באזור ועוד.

אכפת לכם מהחוף? רוצים לתרום?

במסגרת הרחבת תכנית ידיד החולות מקיימת רשות הטבע והגנים מופע התרמה שכל הכנסותיו קודש להגברת פעילות התוכנית בקרב מתנדבים ובתי ספר. המופע יתקיים בגן לאומי אפולוניה, על רקע השקיעה המרהיבה תשיר הזמרת אליקי מוסיקה יוונית במופע מרתק וסוחף, קלאסיקות ושירים מוכרים בארץ, בליווי נגנים מובילים מיוון.

להזמנת כרטיסים חייגו 3639* או 09-9550929

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully