וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: הרכב חדש, החלקים תחליפיים

רונן לוי

16.7.2009 / 13:12

משרד האוצר מתכנן תיקונים לפוליסות ביטוח הרכב שעלולים לגרום לנזק עצום לשוויו ולבטיחותו. חברות הביטוח ויבואני החלפים יחככו ידיים בהנאה

היום דווח כי משרד האוצר שוקל ביצוע שינויים בפוליסת הביטוח התקנית לרכב, לפיהם גם רכב חדש שעבר תאונות דרכים ניתן יהיה לתקן באמצעות שימוש בחלקים תחליפיים שלרוב הינם זולים, אינם מתאימים ואינם בטיחותיים בהשוואה למקוריים. השאלה המתבקשת כעת, היא האם יצליחו חברות הביטוח ובני בריתן יבואני החלקים התחליפיים, להכריח אתכם לתקן את המכונית שלכם בחלקי חילוף לא מתאימים. התשובה פשוטה: לא!

המדובר במהומה רבה על כלום, בביצה שטרם נולדה ושלא תיוולד. אבהיר ואדגיש מראש - המצב החוקי במדינת ישראל נשאר כשהיה, כלומר רכב מחוייב לעבור השבה מלאה לקדמות ביחס למצבו ערב התאונה, זאת על פי יסודות דיני הביטוח והנזיקין כמוצאים ביטויים בחקיקה ראשית (הפוליסה התקנית הינה חקיקת משנה). בתי המשפט פסקו וחזרו ופסקו כי החלפים המקוריים מקיימים בוודאות את חובת ההשבה לקדמות ואילו ביחס לתחליפיים, הנטל להוכיח את איכותם התאמתם ובטיחותם רובצת על חברת הביטוח.

תיקונים שונים לפוליסה התקנית נידונים חדשות לבקרים וחוזרים בנוסחים שונים המוחלפים בין משרדי המפקח על הביטוח ובין גורמים רלוונטיים שונים מזה שנים. תיקון ספציפי ביחס לנושא סוג החלפים עדיין לא התקבל, ואף לא התקבל ביטול לתיקון. למעשה אנו עדיין בוחשים באותה כוס תה שטרם הניבה תוצאה חוקית כלשהי. מכאן ועד להכריז כי מעתה מותר להתקין ברכב חדש חלפים תחליפיים, הדרך לא רק ארוכה אלא גם משובשת ומסוכנת, שכן חברות הביטוח ללא ספק ישושו לפרשנות לפיה מעתה חובה להתקין ברכב חדש חלפים תחליפיים.

השינויים הללו מתעלמים מהפוליסה התקנית הקיימת עצמה ומהסעיפים שאינם מיועדים לשינוי. הפוליסה התקנית לרכב במדינת ישראל מתירה לחברת הביטוח, במסגרת ההשבה לקדמות, לפצות בעבור תיקון בחלקים תחליפים שאינם חלקי מרכב או פנס לצורך השבת הרכב לקדמותו במקרה של כיסוי נזק חלקי. התקנות הללו לא מגדירות גבולות על גיל הרכב, מצבו וכד'. מכאן, שדי שרכשת פוליסה שאמורה לגלם את עלויות ההשבה לקדמות ואתה רשאי להשבה לקדמות על בסיס חלקים זהים (לא תחליפיים) כאמור בתקנות (סעיף 8א): "אם תיקון הרכב יחייב החלפת המרכב או חלקים ממנו או פנס, ישא המבטח במלוא עלות החלפה זו".

שיתוף פעולה אסטרטגי או ברית דמים?

עם זאת ולמרות ההיתר של מחוקק המשנה להשתמש ב"בחלק הדומה לו בתכונותיו ובתאורו", רק במקרים של נזקים שאינם חלקי מרכב או פנס, קמה לה פרקטיקה משומנת המבוססת על "ברית דמים" בין חברות הביטוח לבין יבואני החלקים התחליפיים. ברית זו מנסה לאלץ את המוסכים ברחבי מדינת ישראל להתקין ברכבי הלקוחות והמשתמשים בכביש, כברירת מחדל, חלקי מרכב ופנסים תחליפיים שחלקם הגדול על פי דיווחי המוסכים לאיגוד אינם דומים (וזו בלשון המעטה בלבד) בתכונותיהם לחלקים המקוריים ולעיתים רבות גם לא במידותיהם. מסתבר, כי לא מדובר בתיקון או ביטול תיקון לפוליסה, אלא הדמיה ושיקוף של ברית זו בין יבואני החלפים התחליפיים לחברות הביטוח.

פורום התיקון הבטוח באיגוד המוסכים ריכז לכדי קודקס אחד את החקיקה, את חקיקת המשנה, את ההלכות המנחות ואת הפסיקה הרווחת בנושאי ההשבה לקדמות לרכב שניזוק בתאונות דרכים. קודקס זה והאמור בו, מבטיח לכל אזרח בעל רכב במדינת ישראל את האפשרות לתקן את נזקי הרכב שלו בחלקים תקינים, מתאימים, ראויים ובטיחותיים בכל מקרה של נזק.

הקודקס מבוסס על החקיקה, התקינה וההלכות והוא מבטא את ההיגיון הפשוט, נטול הלחצים הפוליטיים ונטול ההשפעות של השחקנים האינטרסנטיים בשוק הרכב. אזרח המודע לזכויותיו הטבעיות והבסיסיות אינו חייב, ולטעמנו גם אסור לו, לוותר על תיקון בטיחותי של רכבו המבוסס על מקצועיות, תיקון בחלפים מתאימים (הגדיר משרד התחבורה בתקנה 07/07 מהו חלק מרכב מתאים) ובדיקת בטיחות נוספת במקרים מסויימים (תקנה 309) האמורה לסגור את המעגל הבטיחותי של התיקון.

היתר לסכן חיי אדם? לעולם לא

יוצא מכך, כי גם לאחר שיבואני החלפים התחליפיים וחברות הביטוח אשר "לוחצות" לשנות מילה זו או אחרת בפוליסה התקנית, הקודקס האזרחי לא ישונה ועדיין ולהערכתי לעולם לא יהיה היתר של נציגי החברה להתקין חלקים שלעיתים מסכנים את חיי כולנו ו/או פוגעים לנו בבטיחות המכונית. אזרח יקר, כל שאתה זקוק לו הוא ייעוץ נכון ואורך רוח ונחישות לקבל את זכותך החוקית והטבעית לנוע על רכב בטוח בכבישי ישראל.


* הכותב הינו יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully