וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבואניות רכב נגד שר האוצר

ירון אדרי

16.7.2009 / 14:36

הגישו עתירה לבג"צ במטרה למנוע כניסת המיסוי הירוק לתוקף בחודש הבא. "שר האוצר אינו מוסמך להסדיר את הרפורמה"

בעתירה שהוגשה היום (חמישי) לבג"צ כנגד שר האוצר יובל שטייניץ, מבקשות שלוש מיבואניות הרכב הבכירות בישראל למנוע את כניסתה לתוקף של רפורמת המיסוי הירוק ב-1 לחודש אוגוסט הקרוב. על העתירה שהוגשה על ידי עו"ד אביגדור דורות ממשרד שדות ושות', חתומות החברות 'דוד לובינסקי' (יבואנית פיג'ו וסיטרואן), 'קרסו' (יבואנית ניסאן ורנו) ו'קמור' (יבואנית ב.מ.וו). לדבריהן, המיסוי הירוק יוצר התערבות של המדינה בתחרות החופשית בשוק הרכב וללא הסכמה מפורשת בחוק מסי הקנייה ובכך פוגעות בחוק יסוד חופש העיסוק. על כן, שר האוצר "חסר סמכות לקבוע" בעניין זה.

תקנות המיסוי הירוק שאושרו בחודש יוני האחרון, קובעות למעשה כי מס הקנייה יעלה ל-90 אחוזים במקום 75 אחוזים כיום, אך בהתאם לרמת פליטת המזהמים של כל מכוניות ספציפית תינתן הנחה של עד 15 אלף שקלים. כך למשל, מחירן של מכוניות בעלות מנועי בנזין קטני נפח צפויים לרדת ולעומתן מכוניות בעלות מנועים גדולים וכן מכוניות בעלות מנועי דיזל, צפויות לעלות בעשרות אלפי שקלים.

לטענתן של העותרות, הנוסחה בה משתמש משרד האוצר לפיה נקבעת רמת הזיהום ייחודית לישראל ואינה עומדת בקנה אחד מול הסטנדרטים הקיימים כיום במדינות אירופה וארה"ב. התקנות העדכניות במדינות אלה, מתייחסות בעיקר לגזי החממה (CO2) הנובעים באופן ישיר מרמת צריכת הדלק של המכונית. הנוסחה הישראלית, מעניקה לגז זה התייחסות מועטה כך שאין הוא משפיע על הציון הירוק הניתן בהתאם לנהוג מעבר לים. כך למשל, תיצור הרפורמה פגיעה בתחרות החופשית בכך שתיצור פערי מחיר גדולים בין דגמים זהים המתחרים על אותו פלח שוק ובכך תפגע ברווחיות העותרות וכן במוניטין שלהן בעיני הציבור.

פגיעה נוספת נעשית גם בשוק רכבי הדיזל. דגמים אלה ידועים בצריכת הדלק החסכונית שלהם בזכותה הם זוכים לעידוד באירופה, אולם על פי המיסוי הירוק מחירם של אלה יעלה באלפי שקלים. כך למשל, סיטרואן ברלינגו לה מנוע דיזל בנפח 1.6 ל' נמצאת ברמת הזיהום הגבוהה ביותר על פי הנוסחה הישראלית.

ב-1 לאוגוסט כאמור צפויה להכנס לתוקפה רפורמת המיסוי הירוק, אותה מנסות העותרות למנוע. פניית וואלה! רכב לתגובת משרד האוצר הועברה על ידיו לרשות המסים, משם נמסר "אנו לא מוצאים לנכון להגיב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully