וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברייני התנועה יחזרו לכביש

ירון אדרי

27.7.2009 / 11:48

בית המשפט העליון פסק: משרד התחבורה ורשות הרישוי אינם רשאים לפסול את רישיונם של נהגים להם גיליון הרשעות עשיר

למשרד התחבורה ורשות הרישוי אין סמכות לפסול את רישיון נהיגתם של עברייני תנועה סדרתיים, כך פסק היום (שני) בית המשפט העליון אשר דן בנושא בהרכב של שלושה שופטים. בכך, מבטל בית המשפט באופן סופי את יוזמתו של שר התחבורה הקודם שאול מופז לפיה ישלול משרד הרישוי באופן שיטתי את רשיונותיהם של נהגים להם גיליון הרשעות עשיר.

"המטרה אינה מקדשת את האמצעים. המאבק בתאונות חייב להיעשות על פי כללי המנהל התקין ותוך הקפדה על הגינות", כתב השופט סלים ג'ובראן בפסק הדין. עוד הוא מוסיף על רשות הרישוי כי "החלטותיה חוטאות בחוסר שוויון ולעיתים בשרירותיות מעצם טיבן". לדבריו, לא היו לפקיד הרישוי שולל הרישיון כללים מנחים לפיו יפעיל את שיקול דעתו.

פסיקה זו של בית המשפט העליון מביאה למעשה לסופה של יוזמת מופז אשר מזה למעלה משנה מתגלגלת בין כותלי בתי המשפט בישראל. מכאן, שלא יתאפשר המשך השימוש בסעיף 56 לפקודות התעבורה למטרה זו וכמו כן, עשרות נהגים שרישיונם נשלל יוכלו לקבלו בחזרה.

החלטה אחת, פרשנויות רבות

בחודש ינואר 2008 הכריז מופז בתפקידו הקודם כשר התחבורה, על תוכניתו החדשה למאבק בתאונות הדרכים ולפיה יורדו מהכביש עברייני תנועה סדרתיים. היוזמה החדשה התבססה על סעיף 56 לפקודות התעבורה, הקובע כי למשרד התחבורה ורשות הרישוי יש את הסמכות לפסול את רישיונם של נהגים המהווים סיכון למשתמשי הדרך.

לטיפול בנושא, הוקמה ועדה בין משרדית הכוללת נציגים מטעם משרד התחבורה, משטרת ישראל, 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים' ומשרד המשפטים. אלה, נתבקשו לגבש רשימה של כ-130 הנהגים בעלי מספר ההרשעות הרב ביותר בישראל במטרה להביא לשלילת רשיון הנהיגה שלהם לתקופה ממושכת. כמחצית מהנהגים זומנו לשימוע ברשות הרישוי במהלכו נשלל רישיון נהיגתם לתקופות שבין שלושה חודשים ל-15 שנים. יש לציין כי לא כל הנהגים ניצבו לשימוע שנקבע להם.

פסילות הרישיון דרשו את אישור בית המשפט אליו פנתה הוועדה. כמו כן, פניות נעשו גם מצידם של הנהגים שרשיונם נשלל. בתי המשפט לתעבורה אישרו את פסילות הנהיגה בכמחצית מהמקרים, בחלקם קוצרה תקופת השלילה, ובשאר המקרים נקבע כי רישיון הנהיגה יוחזר לנהגים לאלתר. בעבקות זאת, הוגשו שישה ערעורים לבית המשפט המחוזי, שבשניים מהם קבע כי השלילה אינה תקנית. העניין הועבר לבית המשפט העליון שהיום כאמור פסק כי האופן בו נשללו רשיונות הנהיגה לא היה תקין ובכך קיבל את טענות הנהגים.

עו"ד אורן בושרי המומחה לדיני תעבורה, מציין כי מדובר בהחלטה חשובה ובעלת משמעות רבה לציבור הנהגים שמבהירה לרשות הרישוי, כי אין היא יכולה לעשות שימוש בשיקול דעתה, תוך שהיא פוסלת אזרחים מלהחזיק רישיון נהיגה. הגדיל כבוד השופט וקבע שהחלטותיה של הרשות חוטאות בחוסר שוויון ולעיתים בשרירותיות מעצם טיבן, ונוגדות את כללי המינהל התקין.

בתוך כך, הדגיש בית המשפט שהמציאות בה רבים מוצאים את מותם בתאונות דרכים, מחייבת ענישה מחמירה, ולאור זאת, נכון יעשו נהגי ישראל אם יקפידו הקפדה יתרה על חוקי התנועה ולא יסכנו את שלומם, שלום הסובבים ואת רישיון הנהיגה שלהם.

ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה לפניית וואלה! רכב. מאגף התנועה במשטרת ישראל נמסר: "סעיף 56 לפקודת התעבורה הינו הליך מנהלי הכפוף לביקורת שיפוטית ונועד למנוע סכנה עתידית מפני נהגים מועדים, המסכנים את ביטחונם של המשתמשים בדרך וזאת כחלק מהמאבק העיקש וחסר הפשרות בתאונות הדרכים. החלטת בית המשפט העליון התקבלה ותילמד ואנו נפעל כלשונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully