וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על חלקי החילוף

ירון אדרי

29.7.2009 / 8:56

משרד התחבורה ויבואניות חלקי החילוף התחליפיים נמצאות במאבק מזה זמן, הנוגע לאיכות ובטיחות החלפים. מי צודק, למה הצרכנים מפסידים ומדוע התערבה ועדת הכלכלה?

ענף יבוא חלקי החילוף התחליפיים לרכב נמצא לאחרונה בכותרות, וזאת לאחר שמשרד התחבורה מנע מחמש חברות גדולות העוסקות בתחום זה לשווק מוצריהן בישראל בטענה כי מדובר בחלקי מרכב אשר אינם עומדים בתקני האיכות והבטיחות המקובלים. חמש היבואניות - 'אי.בי.סי אוטומוטיב', 'ביתן ספרק – סחר', 'מוטו פרטס', 'סופר בודי' ו'פדרל פרטס' - החברות בחטיבת החלפים של איגוד לשכות המסחר, עתרו לבג"צ שידון בעניינן מחר (חמישי).

אולם אמש, יומיים קודם לדיון בבית המשפט העליון, כינסה ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) דיון דחוף בנושא וזאת בלחץ של ח"כ דני דנון (ליכוד). דנון עצמו לא נכח בוועדה היות והוא שוהה בימים אלה בחו"ל. לדברי אקוניס, מטרת הדיון להעלות את העניין לשיח הציבורי אולם החלטות לא ינתנו היות ולדבריו, אין הוא רוצה להשפיע על הדיון בבג"צ. זה כמובן לא מנע את סערת הרוחות בין כל הגורמים המעורבים.

לדברי יבואניות החלפים, לנוהל לפיו רוצה משרד התחבורה לעבוד אין אח ורע בעולם המערבי והדבר פוגע בפעילותן העסקית. הדבר יביא לפגיעה בצרכן הסופי כך הן אומרות, שיאלץ לשלם סכומי כסף גבוהים בגלל חוסר תחרות בענף. לצידן עומדות חברות הביטוח, אשר גורסות כי מניעת שיווק החלפים המדוברים תביא גם לעלייה בפרמיות הביטוח אותן יאלצו לספוג הנהגים.

את העותרים שנכחו בדיון, תקף ח"כ עמיר פרץ (עבודה). לנוכח טענותיהם כי החלטת משרד התחבורה תביא לפגיעה בצרכנים, קבע פרץ כי "הצרכן העיקרי הן חברות הביטוח". עוד אמר פרץ "אני מצטער על כך שהדיון מתקיים לפני בג"צ. אני חושב שבית המשפט העליון צריך להיות נקי מכל השפעה".

את הדיון סיכם יו"ר ועדת הכלכלה עם המלצה לחדש ההדברות בין יבואניות החלפים ומשרד התחבורה. עוד דורשת הוועדה כי משרד התחבורה יבחן מחדש את נהלי היבוא שהציג ואת תוצאותיו להציג בפניה עד ל-15 לאוגוסט. עוד הוצע כי העתירה לבג"צ תימשך על ידי היבואניות וזאת כאמור, לאחר שהבהיר כי אין במטרת ועדת הכלכלה להשפיע על החלטת בית המשפט מחרתיים.

השפעה על בג"צ?

המאבק המדובר אינו חדש ומעורבים בו גורמים רבים וכמו תמיד, מדובר על כסף רב. אלא שהמפסידים העיקריים הם כנראה הצרכנים והפגיעה אינה דווקא בכיסם, כי אם בבטיחותם.

בעתירתן לבג"צ, מבקשות יבואניות החלפים לגרום לביטולו של נוהל אותו קבע משרד התחבורה הקובע רף מינמלי של איכות, בטיחות והתאמה של חלקי מרכב (פגושים, מכסי מנוע וכדומה) תחליפיים המיובאים לישראל. רף זה נקבע לאור תלונות וממצאים בהם התגלו חלקי חילוף מסוכנים שהורכבו בכלי רכב. ברוב המקרים, הורכבו חלקים אלה במסגרת תיקוני תאונות על ידי חברות הביטוח או חברות ליסינג, הצרכניות העיקריות של חלפים אלה עקב מחירם הזול אשר חוסך להן סכומי כסף רבים על חשבונם של הנהגים.

זול עולה ביוקר

בבדיקות שנערכו לחלקי מרכב חליפיים מסוגים שונים על ידי גופים מוסמכים כמו הטכניון והמכון לחקר הכשל, נמצאו חריגות גדולות בטיבם ואיכותם לעומת חלפים מקוריים. תוצאות הבדיקות שהגיעו לידינו, מלמדות כי איכותם של חלק מהחלפים ירודה בהיבטים רבים. הרכב החומר ותכונותיו נחותים, מידותיו שונות וזאת עד כדי העמדת סיכון ממשי לנוסעי הרכב והולכי רגל. כך למשל, פגושי מכוניות אשר אמורים לספוג חלק מאנרגיית הפגיעה בזמן תאונה, אינם עושים זאת ובכך אף מחמירים את תוצאותיה. כך גם מכסי מנוע תחליפיים אשר עלולים בעת תאונה להקרע ממקומם ולחדור אל תא הנוסעים. לדברי אנשי מקצוע, חלפים אלה כחדשים נחותים מאותו חלק מקורי גם לאחר שנפגע בתאונה.

עוד במסגרת בדיקות שערך משרד התחבורה לחלפים שיובאו לישראל, נמצאו חלקים מזוייפים וכן חלקים עשויים פח במקום אלומיניום או פלסטיק כמו החלק המקורי, כפי שדורשות התקנות. יש לציין כי מדובר בחלפים מסויימים, ואין מכך להסיק על כלל החלקים התחליפיים המיובאים לישראל ואשר כן עומדים בתקני האיכות.

מה ההתייחסות לחלפים אלה באירופה? ב-CECRA, האיגוד האירופי למסחר רכב וחלקי חילוף, אומרים כי באופן כללי אין כל הגבלות בעניין החלפים התחליפיים. אולם, זה אינו כולל חלקי מרכב חיצוניים אליהם מייחסת כל מדינה חשיבות שונה. בצרפת למשל הם אומרים, מותר השימוש בחלק מקורי בלבד וישנן מדינות בהן מותרים חלפים תחליפיים המאושרים על ידי יצרניות המכוניות או כאלה בעלי אותה איכות בדיוק. כעת, עובד האיגוד האירופי לקביעת תקן כולל שידרוש תנאים מינמליים טרם שיווק החלפים.

יבואניות החלפים קיפלו את משרד התחבורה

יבואניות החלפים מצידן, טוענות כי כל עוד משרד התחבורה מאשר לחלקי חילוף להיכנס לישראל אין הן אחראיות לטיבם. בכדי לתת את דעתו בעניין, הקים משרד התחבורה ועדה מיוחדת שכללה גורמי מקצוע בענף בינהם מכון התקנים, הטכניון, מהנדסים, מומחי תחבורה ועוד. בהתאם להחלטת הוועדה, הוציא משרד התחבורה בסוף שנת 2007 את 'נוהל 0707' אשר נועד לסנן כניסתם של חלפים תחליפיים שאיכותם ירודה. נוהל זה אינו ראשון מסוגו, והוא למעשה העידכון העכשווי לתקנות קודמות שהותאמו עם השנים לטכנולוגיות חדשות וכן בהמשך להמלצות אנשי הוועדה.

נוהל 0707 שעתיד היה להיכנס לתוקפו בחודש יוני 2008, עוכב חודשים רבים על ידי מספר יבואניות חלפים שנלחמו בו קשות. לבסוף, התקפל משרד התחבורה והגיע לפשרה לפיה יציג הנוהל דרישות ברף נמוך יותר שהן תהיינה הבסיס לתו התקן המינמלי לאיכות החלפים. אלא שכעת, גם לאחר הפשרה שהושגה לכאורה, מבקשות אותן יבואניות להביא למניעת הוראת הנוהל באמצעות עתירתן לבג"צ.

מאבקו של משרד התחבורה באותם יבואני חלפים אינו נעשה לבד. פרט לגופים המקצועים שבהמלצתם נקבעה הוראת הנוהל, לצידו עומדים איגוד יבואני הרכב, איגוד המוסכים, איגוד השמאים, איגוד קציני בטיחות בתעבורה, איגוד מכוני הרישוי וארגון מנהלי התחבורה. כמו כן, לצד משרד התחבורה עומדת גם המועצה לצרכנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ביטוח לא בטוח

צרכן הבוחר לרכוש חלפים זולים יכול לחסוך לכיסו מאות שקלים, אולם אלה כאמור אינם מעניקים לו את רמת הבטיחות הנאותה אותה קבעה יצרנית המכונית. אלא שזה אינו הלקוח העיקרי של אותן יבואניות חלפים כי אם חברות הביטוח וחברות הליסינג. אלה, "צרכנים מועדפים" של אותן יבואניות ובתמורה, חוסכים סכומי כסף אדירים על חשבון מבוטחים המשלמים את הפרמייה במלואה וזאת בניגוד לעיקרון ההשבה לקדמות הקובע כי יש להחזיר את הרכב למצבו לפני התאונה ככל הניתן. את זה אומרים מומחים, ניתן לעשות רק עם חלפים מקוריים. שמאי הבית מחשש לפרנסתם, נאלצים לאשר הרכבת חלפים אלה לעיתים אף מבלי לגלות זאת למבוטח. מעבר להיבט הבטיחותי, שימוש בחלפים שכאלה אף גורם לירידה בערכה של המכונית מבלי שהמבוטח ידע על כך.

על פי הנחיות משרד התחבורה 12.11.2003, יש "לאפשר לצרכן לבחור את החלק המתאים במחיר המתאים לו וזאת מבלי להתפשר על בטיחות ואיכות". חברות הביטוח במקרה זה פועלות בניגוד להנחייה, תוך הסתמכות על בורותם של מרבית המבוטחים וחוסר הידע שלהם בתחום. יש לציין כי גם למבוטחים חלק בעניין, על ידי הסכמה להטבות שונות ובראשן תיקון במוסך הסדר מטעם המבטחת בתמורה להנחה בהשתתפות העצמית.

תשע מכולות עם חלקים חשודים מעוכבות בנמל

יבוא חלקי חילוף תחליפיים חשוב לשוק הישראלי, ולו בגלל התחרות אותו הוא יוצר מול חלפים מקוריים אותן מוכרות יבואניות הרכב הגדולות. סופה של תחרות כידוע, היא מחירים נוחים יותר לצרכנים. אולם, לצידם של חלפים תחליפיים איכותיים המיוצרים לעיתים אף באותו פס ייצור לצד החלפים המקוריים, מגיעים לישראל חלפים "נחותים ומסוכנים" כפי שקבעו מעבדות התקינה המוסמכות. מכאן, שתפקידו של מנגנון בדיקה מטעם משרד התחבורה לאתר ולפסול את אותם חלפים וזאת בהתאם לחוקים ותקנים ברורים.

משרד התחבורה מעכב מזה זמן רב בנמלי ישראל תשע מכולות ובהן חלקי חילוף החשודים כמסוכנים, אשר הובאו ארצה על ידי חמש יבואניות החלפים הגדולות שעתרו לבג"צ. האם מטרתו של הדיון הדחוף הוא להכניס לישראל את אותן מכולות רגע לפני שאוסר בית המשפט לעשות זאת? לדברי היבואניות אין קשר בין הדברים.

תגובות

דוברו של ח"כ דנון השוהה כעת בחו"ל, מוסר לוואלה! רכב כי כינוס ועדת הכלכלה באופן דחוף נועד בכדי לאפשר כניסתם של חלפים זולים (מה שהחלטת בג"צ ביום חמישי עלולה כנראה לטרפד. י.א). "ברגע שחלקי חילוף יהיו מקוריים המחיר יעלה וזה יחזק את מונופול יבואניות הרכב על חשבון הצרכנים". לעניין טיב ואיכות חלקי החילוף התחליפיים לא נמסרה תגובה, אולם לדבריו של דנון "על משרד התחבורה להתאים את התקנות למה שמקובל בעולם המערבי".

אורי וינקלר בעליה של חברת 'פדרל פרטס' אחת העותרות, קובל נגד פעילות משרד התחבורה שלדבריו מתקן תקנות שאינן קיימות בעולם וזאת למרות שהצהיר כי יעבוד על פי התקן האירופי. "יבוא חלקי מרכב מקובל בכל מדינה מתוקנת ואין שום הגבלות בתחום", כך הוא אומר לוואלה! רכב. בעניין זה הוא מוסיף כי יבואניות החלפים מוכנות לאמץ ולקיים כל תקן בינלאומי במידה ויהיה כזה. עוד לדבריו, החלפים הנדונים הינם קוסמטיים (גרילים, כנפיים, פגושים וכדומה) ואינם מוגדרים כחלקי בטיחותי. וינקלר מברך על החלטות הוועדה ומציין כי יבואניות החלפים אינן מתנגדות לערוך בדיקות מעבדה אובייקטיביות ובלתי תלויות, אולם בתנאי כי אלה תיעשנה באופן גורף גם לחלפים מקוריים וחלפים שעברו תיקון. בעניין העתירה, אומר וינקלר כי זו נעשתה מכיוון שלטענתם אין למשרד התחבורה כל סמכות לתקן תקנות אלה. אולם, לדבריו תימשך העתירה באם יסכים משרד התחבורה לשבת עימם לדיון ענייני. בתום השיחה עימו ציין וינקלר כי בשוק החלפים נרשם כעת מחסור בגלל אותן 9 מכולות מעוכבות.

מפורום ארגוני הרכב בישראל בו חברים איגוד קציני בטיחות בתעבורה, איגוד השמאים ואיגוד המוסכים השותפים להחלטות משרד התחבורה, נמסר: "הפורום יוצא באופן נחרץ כנגד החלטת ועדת הכלכלה לקיים דיון יומיים לפני שהנושא נידון בבית המשפט העליון ומוצא לכך טעם לפגם. אנו בעד קיום שוק פתוח ותחרותי של חלפים תחליפיים ומשומשים לצד חלפים מקוריים בשלושה תנאים: 1. לא על חשבון האיכות והבטיחות שלהם; 2. בכפוף לקיום תקינה ופיקוח הולמים ועקביים של משרד התחבורה; 3. לא ככלי לרגולציה ושליטה של חברות הביטוח בשוק תיקוני התאונות ופגיעה בבעלי הרכב, לקוחותינו".

ד"ר שי סופר, מנהל אגף טכנולוגיות ב'רשות הלאומית לבטיחות בדרכים', מצר על כך שהוועדה נתנה משקל יתר להשמעת קולם של היבואנים. "לא ניתנה לי הזדמנות להשמיע את דעתה של הרשות, בעיקר בנושא פגיעות בהולכי רגל כתוצאה מפגושים חלפיים".

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות עו"ד אהוד פלג, אומר כי איכות החלפים בכלי הרכב היא בעלת משמעות בטיחותית וצרכנית כאחד. "יש להבטיח כי החלפים המיובאים לרכב ואופן התקנתם יהיו בסטנדרטים הגבוהים ביותר כדי לנטרל את תרומתם לתאונות הדרכים ולנזקיהן הקשים. כמו כן, מטרתם של החלפים היא להשיב את כלי הרכב ככל האפשר למצבם ערב התיקון, והתקנתם של חלפים באיכות פחותה עלולה לסכל מטרה זו ולא להעניק לצרכן את השירות לו הוא ראוי".

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה מכבד את ההחלטה שהתקבלה בועדת הכלכלה בנוגע לחלקי הרכב התחליפיים ויפעל בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully