וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשיתי תאונה. עכשיו מה עושים?

31.7.2009 / 15:06

ד"ר אסף ורשה, עו"ד מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, עונה למספר שאלות שכיחות הנוגעות לפיצוי בתאונות דרכים. שלא נזדקק

תאונות דרכים, קלות וכקשות, מותירות אותנו לחדסי חברות הביטוח. אולם, יש לקחת בחשבון כי ישנם סוגים שונים של ביטוחים המעניקים פיצוי לנפגע החל מחוק הפלת"ד (פיצוי לנפגעי תאונות דרכים), דרך ביטוח הרכב ואף ביטוחים אישיים אותם עשינו במקום העבודה. תאונות בדרך לעבודה וממנה, אף יכניסו למשוואה את הביטוח לאומי שכן מדובר בתאונת עבודה.

ד"ר אסף ורשה, עו"ד מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, עונה למספר שאלות שכיחות בנושא המבלבל. אלה יעשו לנו קצת יותר סדר בדברים ויבהירו מה מגיע למי, ממי ומתי. והכי חשוב, תנהגו בזהירות בכדי שלא תצטרכו להתמודד עם הסבך הבירוקרטי והמשפטי וכן לא תאלצו לסבול כאבים באופן פיזי.

גרמתי לתאונת דרכים בשל העובדה כי לא עצרתי באור אדום. האם עדיין אני זכאי לקבל פיצוי עבור נזקיי הפיזיים?

בהחלט. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הרי שהנפגע זכאי לקבל פיצוי מבלי שיהיה צורך להתייחס לשאלת האשמה בתאונה. כל נזק שנגרם לנהג או לנוסע ברכב בשל תאונת דרכים המוגדרת ככזו על פי חוק הפלת"ד, מאפשר לתובע לקבל פיצוי. בצד הדברים יש לזכור כי פקודת הנזיקין מטילה אחריות על נהגים רשלניים ומשכך, בכל הנוגע לנזקי הרכוש, הרי שהנהג הפוגע יאלץ לשלם את עלות תיקון הנזק של הרכב בו פגע, או לחילופין לשלם את ההשתתפות לחברת הביטוח שלו וזו תישא בתשלום.

נפגעתי בידי כתוצאה מהחלפת גלגל ברכב. האם אני זכאי לקבל על כך פיצויים מחברת הביטוח בה ביטחתי את הרכב בביטוח חובה?

חוק הפלת"ד כולל שורה ארוכה של הגדרות לתאונת דרכים ובכללן גם תיקון דרך. בהתאם לכך, במידה והפגיעה התרחשה בעת החלפת גלגל, הרי שהנפגע זכאי להגיש לחברת הביטוח דרישה לקבלת פיצויים בשל נזקיו. אולם, אם החלפת הגלגל נעשית על ידי מי שזו פרנסתו, בין אם בהיותו נותן שירותי דרך ובין אם בשל היותו "פאנצ'ר מאכר", הרי שלא יתאפשר לו לקבל פיצויים מהמבטחת בפוליסת החובה ועליו יהיה להגיש תביעה לביטוח לאומי בהיות התאונה תאונת עבודה.

נפצעתי בתאונת דרכים. האם תביעה אל מול חברת הביטוח המבטחת את הרכב היא המקור היחיד לפיצוי בגין נזק גוף בעקבות תאונת דרכים?

לא. הזכאות לפיצוי בהתאם לחוק הפלת"ד אינה גורעת מזכותו של הנפגע לקבל תגמולים מביטוחים נוספים. כך למשל, ביטוחים פרטיים אשר רכש לעצמו ו/או ביטוחים שקיבל במקום העבודה. יתכן וקיים ביטוח תאונות אישיות אשר נכלל לעיתים בביטוח דירה או ביטוח עסק וכן, לא פעם, רוכשים המעסיקים במקומות העבודה ביטוח קולקטיבי לכלל העובדים ונכון יעשה הנפגע אם יברר זאת.

חשוב לדעת כי ביטוחי חיים ומנהלים כוללים לעיתים כיסוי למקרה של נכות עקב תאונת דרכים ו/או אבדן כושר עבודה, אולם יש לזכור כי חברות הביטוח המבטחות את הנפגע באמצעות ביטוחים אישיים אלו יכולות לטעון בבוא העת כי התביעה שהוגשה התיישנה מכוח העובדה כי חלפו שלוש שנים מעת הפגיעה ועד לרגע הגשת התביעה מולם. אי לכך, הכרת חברות ביטוח אלו בזכותו של הנפגע כבר בשלב מוקדם לאחר התאונה יכולה לעצור את מירוץ ההתיישנות ועל כן, חשובה הפנייה המוקדמת אליהן. כמובן שלרוב, התביעה המרכזית והראשונה היא כנגד חברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה. כמו כן, אם ענייננו בתאונת עבודה הרי תיתכן ותקום זכאות לפיצוי מן המוסד לביטוח לאומי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

מעורב אתמול בתאונת דרכים וכעת אני מרגיש כאבים ברגלי. מה עלי לעשות?

אל תוותר על פנייה לבדיקה רפואית מיד לאחר התאונה, גם אם הכאבים קלים ביותר. לעיתים, בשעות הראשונות שלאחר התאונה, הגוף והנפש בסטרס ומנגנונים רפואיים שונים גורמים לנפגע לא להרגיש את הכאב, זאת למרות שיש נזק כגון דימום פנימי או חבלה אחרת הדורשים טיפול. מעבר לכך, מבחינה משפטית, חברות הביטוח ובתי המשפט עלולים להמעיט מחומרת הפגיעה כשהנפגע לא פנה מיד לקבלת טיפול רפואי. זה עלול אף לחזק טענה פופולרית אצל חברות ביטוח: "אין קשר בין הנזק לבין התאונה".

כמו כן, חברת הביטוח שמבטחת אותך בפוליסת החובה תישא בעלות הבדיקה בחדר המיון. לשם כך, עליך להעביר לבית החולים אישור ממשטרת ישראל כי המדובר בתאונת דרכים. את המשך התהליך יבצע עבורך עו"ד אותו שכרת לצורך טיפול בתיק התאונה שלך.

אני סטודנט ואין לי כרגע פנאי לטפל בפרוצדורה שכרוכה בתביעה כנגד המבטחת. האם ניתן להשהות את הטיפול עד לגמר תקופת המבחנים?

אמנם תאונת דרכים הינה אירוע טראומתי ויש רצון להדחיקו, כמו גם רצון להתמודד תחילה עם הכאבים והמגבלות, אך יש לזכור כי בזמן אמת ניתן לתקן או למצוא הסבר ביתר קלות לטעויות שונות כמו גם לאתר מסמכים רלבנטיים, עדים חיוניים, וכדומה. משעוברות השנים קשה יותר לשחזר או לתקן. זאת ועוד, לאחר שבע שנים תתיישן הזכות להגיש תביעה (לגבי קטין - שבע שנים לאחר הגיעו לגיל 18).

פרק הזמן בו אני צפוי לקבל פיצוי בגין תאונת הדרכים בה הייתי מעורב?

משך הזמן בו הליך התביעה נמשך משתנה מתיק לתיק ותלוי בשורה ארוכה של משתנים. לרוב, כשמדובר בפגיעה קלה יחסית שאינה מותירה נכות בנפגע, הרי שניהול משא ומתן אל מול המבטחת של הרכב באמצעות עורך דין ללא הגשת תביעה לבית המשפט, היא הבחירה הנכונה. משך הזמן בו נמשך מהלך שכזה עשוי לקחת מספר חודשים מעת תחילת הטיפול מול חברת הביטוח (תחילת הטיפול כאמור תלויה בסיום או צפי סיום הטיפולים הרפואיים). כמובן שייתכן וחברת הביטוח לא תציע פיצוי שתואם את אופי ועוצמת הפגיעה שאז, יש לשקול הגשת תביעה לבית המשפט.

מהלך הטיפול בתיק תביעה בבית המשפט יכול להימשך מספר שנים, זאת בשל העומס המוטל על כתפי השופטים . מעבר לכך, הרי שתביעה היא "אירוע מתגלגל" שדורש לא פעם להמציא חוות דעת נוספות ולהתמודד עם שלל טענות של הצד השני, דבר שלוקח זמן.

האם אני יכול לקבל "על החשבון" את חלקו של הפיצוי אותו תשלם לי חברת הביטוח בסוף התביעה?

לרוב לא, אולם אם מדובר בפגיעות מהותיות וקשות שיוצרות מגבלה לנפגע במהלך חייו היומיומיים, הרי שניתן במקרים מסויימים לפנות למבטחת בבקשה מיוחדת שנקראת "תשלום תכוף". המדובר בבקשה שכוללת את הוצאות המחייה של המבקש אותן הוא צריך להוציא, על מנת לקיים את עצמו לצורך מחייתו. לרוב, בקשות אלו יוגשו שמדובר בשברים או בפגיעות שאינן מאפשרות לנפגע לעבוד.

  • עוד באותו נושא:
  • ביטוח רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully