וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוכנות ראש בראש

ירון אדרי

11.8.2009 / 15:20

מנוע דיזל חדש ומהפכני ינסה לעצב מחדש את המושג יחידת כוח קלה, חזקה וחסכונית. ניסוי בתנאי אמת כבר בשנה הבאה

למרות ההשקעות הרבות בפיתוח מנועים חדשניים על ידי יצרניות הרכב, יש מי שעדיין לא מיצה את יכולות מנוע הבעירה הפנימי. אחרי שסיפרנו לכם על לא מעט המצאות שמבטיחות כי מנועי הדלק ישארו איתנו גם בעתיד, בתצורות שונות ומוזרות, באה חברת 'אקו מוטורס אינטרנשיונל' ומציעה את הרעיון שלה – מנוע דיזל כפול בוכנות המכונה OPOC, ראשי תיבות ל-opposed-piston opposed-cylinder (בוכנה וצילינדר מנוגדים). בראש החברה עומד פרופסור פטר הופבאואר, אחד ממפתחי מנועי הדיזל של קונצרן פולקסווגן בעבר.

מבנה המנוע של אקו מוטור הינו אופקי, כמוכר ממנועי הבוקסר. השוני העיקרי במקרה זה הוא המצאותן של שתי בוכנות בכל צילינדר, מה שמכפיל את הנצילות. אם במנוע רגיל נדחסת התערובת בראש המנוע על ידי תנועת הצילינדר לכיוונו, הרי שכאן נעשה וויתור על ראש המנוע כיוון ששתי הבוכנות דוחסות את התערובת אחת לכיוון השנייה. מערך שסתומים וגלי זיזים גם הוא אינו בנמצא, ותערובת הדלק-אוויר נכנסת ויוצאת דרך מעברים ייעודיים.

באקו מוטור מציינים כי המנוע הינו דו פעימתי, כלומר מחזור פעולה אחד (סיבוב של גל הארכובה) כולל תנועה של הבוכנות לכיוון אחד וחזרה. זאת לעומת מנוע 4 פעימות שמחזור פעולה אחד שלו כולל פעילות כפולה מצד הבוכנה ושני סיבובים לגל הארכובה. למרות זאת, בחברה טוענים כי למנוע יש את היתרונות שבשני המנועים יחדיו. בצד התפוקה, הנתונים מציינים 325 כ"ס ו-91.8 קג"מ וזאת מנפח שלא נמסר. באקו מציינים רק את מהלך הבכונה – 100 מ"מ.

רשימת היתרונות למנוע כוללים משקל נמוך יותר – 134 ק"ג, בעיקר בגלל מיעוט הצילינדרים וכן הוויתור על ראש המנוע וכל מערכת השסתומים והרכיבים הנלווים לכך. עובדה זו תורמת גם להפחתת החיכוך בתוך המנוע, מה שמשפר את אמינותו וכן את תכונותיו התרמיות. בשורה התחתונה, אקו מוטורס טוענים כי המנוע קטן פיזית ב-25 אחוזים ממנוע בעל הספק זהה ומשקלו נמוך בכ-30 אחוזים. הפרט החשוב יותר כיום, צריכת הדלק, מציג חסכון של כ-50 אחוזים בצריכת הסולר אליה נלווית כמובן הפחתה בכמות המזהמים הנפלטים לאוויר.

תוכניות החברה הן להציג את המנוע בשנת 2010, משודך לרכב משפחתי, שיציג צריכת דלק של 100 מייל לגאלון, כלומר 42.5 ק"מ לליטר. לחברה מנוע נוסף בפיתוח, קטן יותר שיתאים לכל רכב שלא צריכים מאות כ"ס, שם גם צריכת הדלק תהיה עדיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully