וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפעימה החמישית

ירון אדרי

17.8.2009 / 7:26

יצרנית מנועי המירוץ 'Ilmor', פיתחה מנוע חדשני שעקרון פעולתו מבוסס על 5 פעימות. ממצאים את הגלגל מחדש?

חברת 'Ilmor' (יילמור) המתמחה בייצור מנועי ביצועים המשמשים בין היתר את עולם המירוצים (בנתה בעבר את מנועי הפורמולה 1 של מרצדס, וכן מנועים לנאסקאר ול-IRL), פיתחה מנוע בעירה חדשני שלדבריה פועל על עקרון של 5 פעימות. מדובר בפיתוח רעיון אותו הציג מדען בשם גרהארד שמיטץ. כידוע, עקרון הפעולה במנועי הבעירה המוכרים לנו כולל 4 פעימות למחזור אחד (יניקה, דחיסה, עבודה, פליטה), או 2 פעימות במקרים מסויימים. מהיכן אם כן מגיעה הפעימה החמישית?

המנוע של יילמור נראה סטנדרטי לחלוטין, והוא גם בנוי מרכיבים שנמצאים היום בשימוש כולל מגדש טורבו. ניפחו 700 סמ"ק ואלה מחולקים בין שלוש בוכנות כאשר שתי הקיצוניות פועלות בשיטה הידועה ואילו האמצעית אחראית לפעימה החמישית. כיצד? לאחר ששתי הבוכנות מסיימות את מחזור פעולתן, עוברים גזי הפליטה לבוכנה האמצעית במקום למערכת הפליטה. זו מקיימת פעימת 'עבודה' נוספת, מה שלדברי החברה מגביר את ניצולת המנוע בחמישה אחוזים וזה נחשב שיפור משמעותי.

פרט לכך, הבוכנה האמצעים מעניקה למנוע זה הפועל על בנזין, תכונות כשל מנוע דיזל. אלה כוללות תפוקה גבוהה יחסית היות ויחס הדחיסה גבוה יותר (14.5:1) וכן הפחתה של עד 10 אחוזים בצריכת הדלק לעומת מנועי ההזרקה הישירה המתקדמים ביותר הנמצאים כיום בשימוש. מצד שני, המנוע לא פולט כמות גדולה של תחמוצת החנקן (NOx), תוצר לוואי משמעותי של סולר. יתרון נוסף הוא משקל הנמוך בכ-20 אחוזים ממנועים בעלי נפח דומה.

המנוע אותו מציגה יילמור הינו אב טיפוס ראשון ונתוניו מלמדים על 130 כ"ס ב-7,000 סל"ד ו-16.9 קג"מ ב-5,000 סל"ד וזאת להזכירכם, מנפח של 700 סמ"ק בלבד. בחברה מתכוננים לשלב הבא בסופו מקווים להשיג 150 כ"ס מנפח של ליטר אחד וצריכת דלק טובה אף יותר. עוד מקווים בחברה כי אחת מיצרניות הרכב הגדולות תשקיע במיזם שלה, מה שייאפשר הבאתו של המנוע לייצור סדרתי תוך שנים בודדות ואולי אף בשידוך לגנרטור חשמלי להשגת יחידת כוח היברידית.

  • עוד באותו נושא:
  • יילמור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully