וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולוו: סוללה מסוכנת? לא אצלנו

23.9.2009 / 12:43

היצרנית השוודית עורכת בימים אלו מבחני ריסוק לכלי-רכב מונעי חשמל המסתייעים בסוללות כבדות. מה קורה כש-150 קילו עפים לעבר הצוואר?

וולוו החלה לדחוף במרץ את הטכנולוגיה החשמלית. יחד עם בעלת הבית פורד, היא הציגה ה-C30 החשמלית החולקת מכלולים עם הפוקוס BEV קונספט עליה דיווחנו לכם מתערוכת פרנקפורט. אלא שפרט לעניין הסביבתי, נראה כי עד כה איש לא נתן את הדעת או בדק לעומק מה מתעקם כשמכונית חשמלית מעורבת בתאונת דרכים. כיצד מגיבה השלדה, מה עובר על הקורות מסביב ואם רכיבי המערכות משפיעים על הפגיעה בנוסעים.

לאור הזינוק הגדול ביצרניות המתכננות כלי-רכב חשמליים, וולוו מרימה את הכפפה ומפרסמת תכנית הבוחנת את ההשלכות הבטיחותיות ואת פתרונותיה האפשריים בהתאם לאופי התאונה. לדבריה, ארבעה מקרים שכיחים נבחרו לייצג תרחישים אפשריים, כאשר לכל אחד מהם תגובה טכנולוגית מתאימה המצויה כבר כיום במרבית כלי-הרכב של היצרנית השוודית.

המקרה הראשון הוא בגדר נהיגה נורמלית שאינה טומנת בחובה סכנת התרסקות - מערכת ניטור מתוחכמת המפקחת על המתח שזורם בתא הסוללות. במידה ואחד מתאי הסוללה "משתגע" כתוצאה מהתחממות יתר, המערכת מקררת אותו באופן הדרגתי. אם נוצר עומס יתר ואין אפשרות לצינון מיידי, כל המערכת החשמלית כבה באופן אוטומטי עד שמושגת טמפרטורת עבודה נורמלית. מה יעשה הנהג בלי כוח? לא ממש ברור.

המקרה השני הוא עבור התחמקות ממכשול. במקרה זה, לוולוו יש מענה בדמות מערכת בטיחות דינאמית המכונה DSTC - סימול ל-Dynamic Stability and Traction Control. עם הסוללות מאחרי המושבים האחוריים, תוספת המשקל יכולה לעתים לנשוק ל-200 ק"ג. בתמיכת המנגנון, גם במידה והנהג ביצע תמרון חריג יש לה היכולת להתמודד עם עודפי הקילוגרמים ולשמור את המכונית בקו הנכון. שלישית היא מערכת משלימה המונעת התנגשות במהירות נמוכה, כפי שקיים ב-S80 וב-XC60. למעשה, נראה כי בשתיים האחרונות אין כל חדש פרט לכיול על פי נתוני המשקל.

המערכת הרביעית היא החשובה ביותר והיא שונה מאלה שאוזכרו היות וזו פסיבית ומתייחסת להתרסקות בזמן אמת. וולוו לקחה למעשה את כל מה שידוע לה על תאונות דרכים והכניסה למשוואה גם את סוגיית הסוללות. באיזור תא המטען היכן שהן שוכנות, כל המערך ההגנתי פועל כך שבעת תאונה תהיינה הסוללות רחוקות ככל שאפשר מנקודת הפגיעה, כלומר יצירת חיץ בינן לבין איזור הקריסה.

ראשית, המהנדסים של וולוו גדשו את עובי הקורות מאחור כדי שיכולו לספוג פגיעות קיצוניות. אם התאים נפגעו וחלה נזילה החוצה, מערכת אוורור מיוחדת מסיטה את הגזים לתעלות פליטה בחלק התחתון של המרכב הרחק מהיושבים. בו בעת, כל מערכות המיזוג נאטמות ואין סיכוי לפלישה פנימה אל חלל התא. בשלב השני והסופי, המערכת מגיבה לקצרים חשמליים שעלולים להתרחש בעת תאונה חזקה. אם אחד החיישנים כושל, נשלח אות חירום שמוריד את ה"שאלטר" באופן מיידי.

לצערנו, מערכות מעין אלו קיימות כרגע רק במכוניות פרימיום, כמו וולוו ובחלק קטן ביצרניות נוספות. אולם, טוב לדעת שמישהו מתייחס גם להיבטים נוספים של שימוש בסוללות, מעבר לחסכון בדלק או הזיהום הסביבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully