וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממסטל גם בלי הוודקה

16.10.2009 / 6:06

צריכה מוגברת של משקה אנרגיה עלולה להפוך נהגים לסוג של שיכורים, כך ממחקרים בארה"ב ובריטניה. קפאין ישבור לך גפיים?

ארה"ב ובריטניה נגד משקאות האנרגיה. מחקרים שבוצעו במקביל בשתי המדינות משווים שתייה מופרזת של המשקה המעורר לצריכת אלכוהול גם מבלי שכזה יוכנס לתוכו. אזהרה רשמית אף יצאה מטעם ה-NSC, ועדת הבטיחות הלאומית של ארה"ב, בה צויין כי מרכיבי המשקה גורמים לנהגים לאבד את עצמם מאחרי ההגה.

הבשורה העיקרית שיוצאת מכתלי האיגוד היא שנהגים שצורכים משקאות אנרגיה במינון גבוה, לא פחות מסוכנים מעמיתיהם שעולים לכביש אחרי שלגמו כמה בירות או משקה חריף אחר. מרבית הנהגים ה"שתויים" מקפאין שמקורו במשקאות האנרגטיים הם צעירים, שמרביתם אף מרעים את המצב כאשר מחזקים את התערובת באלכוהול של ממש.

נהגים המבלים שעות ארוכות אחרי ההגה, מסתמכים על רמות הקפאין הגבוהות בפחיות האנרגיה ובכך הם אינם מודעים להשלכות הבטיחותיות שעלולות לצוץ במהלך שיטוטם על הכבישים. כך לדוגמה, מצאו החוקרים כי צריכה של 3 או 4 פחיות תגרום לחוסר התמצאות, עוויתות בפנים, עפעפיים מרצדים, כאבי בטן, בחילות, איבוד ריכוז ודופק לב מוגבר - סימפטומים האופיניים גם לאדם שיכור. מנהל המזון האמריקני ה-FDA הוסיף לאלה עצבנות ומלמולים, כשאת כל זה עטף במונח "הרעלת קפאין".

החוקרים האחראים על ביצוע המחקר מהפקולטה לרפואה באוניברסטית ג'ון הופקינס בארה"ב, מבקשים מה-FDA לחייב את היצרניות לסמן את כמות הקפאין על הפחיות בהתאם לנפח. "יכול להיות שתרכוש פחית שרשום עליה 50 מיליגרם קפאין שהם שווים בערכם לפחית קוקה-קולה ויכול להיות שתרכוש פחית שרשום עליה "אנרגטי" ובה כמות קפאין גדולה פי עשרה", כך מציין רולנד גריפיתס מצוות החוקרים. עוד הוא מוסיף כי סכנה גדולה נשקפת לילדים שגופם אינו מסוגל לסבול השפעה חזקה של החומר. "המשקאות נמצאים בכל חנות. בני עשרה שותים אותם בכמויות וילדים קטנים עושים כמותם אבל אינם מודעים לסכנות הטמונות בחומרים המרכיבים את התמהיל האנרגטי. זה יכול לגרום לתסביכים פסיכוטיים בשלב מאוחר של ההתבגרות".

פחיות אנרגיה הוטמעו בדור הנוכחי כתופעה צרכנית ענקית ויותר מכך, כתרבותית. בבריטניה שגם בתחומיה יצאה אזהרה רשמית כנגדן, חלה עלייה של 74.1 אחוזים בצריכתן בין השנים 2002 ל-2008. בממוצע, שותה כל בריטי כשישה ליטרים של משקה אנרגיה בשנה. מכל האמור לעיל, לא כל כך הבנו להיכן נדחק הקפה עצמו. אולם, לאור המרכיב העיקרי קפאין, כנראה שנמצאה הסיבה לעצבנות הבוקר בכבישים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully