וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחנה הבאה, KERS

5.10.2009 / 9:13

תאגיד רכב בריטי ממליץ להתקין מערכת לאגירת אנרגיה באוטובסים כפי שעושים בפורמולה 1 תוך מטרה לשמור על הסביבה

כדי למצוא חלופה לזיהום הרב שנפלט מאוטובסים, צריך להשקיע קצת יותר מאמץ אל מול האלטרנטיבות בסגמנט הפרטי. על פי חברת 'טורוטראק' (Torotrak) עדיף כי אוטובוסים כלל לא יבזבזו את זמנם על ניסיונות סרק עם מערכות היברידיות, כלומר מנועי בערה ומנועים חשמליים, בשל גודלם. לפי בכירי החברה, הפתרון האמיתי טמון הרחק מהכביש הציבורי – במסלול הפורמולה 1.

חלק מהיצרניות המתחרות הטמיעו השנה את מערכת ה-KERS – סימול ל-Kinetic Energy Recovery System למרות שבשורה התחתונה היא לא נחלה הצלחה כל כך גדולה מההבט התחרותי. זהו מנגנון שאוגר אנרגיה מכוח הבילום של המכונית, ומסתייע בו לפרק זמן קצוב בכדי להוסיף כוח למנוע המכונית. האם יש לו מקום גם באוטובוסים?

להבדיל מפורמולה 1, השימוש באוטובוסים ציבוריים יהיה בהתאם לייעודם הסביבתי, כלומר בעיקר בערים הסואנות כך שהוויסות האנרגטי ינותב לצורכי הפחתת זיהום האוויר והשימוש בדלקים. בהיבט הטכנולוגי, המערכת כגוף עצמאי מבוססת על גלגל תנופה קל-משקל, שמחובר לתיבת הילוכים רציפה (CVT). זו מחוברת למנגנון אפיסקלי (epicyclic), או גלגלים פלנטרים בקיצור, שיכולים להתחבר למספר גלגלים במקביל ולייצר תנופה. בצורה זו, כל פעולות המנגנונים נעשות יחדיו במהירויות משתנות ומופקת אנרגיה שתורמת בעקיפין לאיכות הסביבה.

מה הפואנטה? על פי כריס ברוקבאנק נשיא 'טורוטראק', השימוש במנגנון KERS יפחית לפחות 30 אחוזים בתצרוכת הדלק באוטובסים לונדוניים. בניגוד למערכת היברידית שתופסת גם הרבה מקום (בדרך כלל על חשבון הנוסעים) כאן לא תהיה פשרה בין האחד לשני וחברות האוטובוסים לא תאלצנה לוותר על מושבים. "יש קירבה מאוד גדולה בין טכנולוגיית שימור האנרגיה באוטובוסים לרגולציות בפורמולה 1. החבילה מאוד קלה ועדיפה פי כמה מונים ממערכות חשמליות מסובכות", אומר ברוקבאנק.

עתיד התחבורה הציבורית הירוקה, עדיין לוט בערפל. עלויות הייצור הגבוהות לאוטובוס היברידי (כחצי מיליון דולר) לא ממש מיטיבות עם היצרניות שממשיכות לחפש פתרונות זולים יותר. בארה"ב למשל, יש לא מעט כאלו המשרתים את הרשויות במסגרת פיילוטים נרחבים אולם אפילו היום, העסק די מקרטע. במחקר שערכה אוניברסיטת קונטיקט נמדדה פליטת ה-CO2 בשני אוטובוסים היברידים מול שני אוטובוסים מונעי דיזל והתוצאות היו די קרובות, כשרק פליטת ה-NOX (הרעילה) הייתה נמוכה יותר בדגמים ההיברידים בכמה אחוזים. עוד ציינו החוקרים כי במידה והאוטובוסים החמושים במנועי דיזל היו מצויידים במסנן חלקיקים, ניתן היה להפחית את פליטת ה-C02 ב-85 אחוזים.

מה גורלה של התחבורה הציבורית בעתיד הקרוב? רבים משערים שהטכנולוגיה החשמלית תגיע לבסוף גם לשם. ישנן אפשרויות נוספות כמו ביו-דלק או תערובות אקולוגיות משולבות, אולם ככל שאלו מתחבבות על שוחרי הסביבה, אין להן מקום בעולם שעיקר עיסוקו זה להרוויח כסף במסווה של אג'נדות ירוקות כביכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully