וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המירוץ האיטי בעולם

ירון אדרי

13.10.2009 / 8:35

מרתון MPG השנתי מוכיח שוב כי צריכת דלק תלויה רק בנהג. אתם עושים 25 ק"מ לליטר במכונית טורבו חזקה?

שוב התכנסו להם בקובנטרי שבבריטניה חובבי הנסיעה החסכונית למרתון MPG השנתי, המתקיים מאז שנת 2000. כמידי שנה, אנו מביאים לכם את התוצאות – צריכת דלק נמוכה ככל האפשר, שלא אחת משאירות גם אותנו עם עיניים פעורות. בשנה שעברה למשל, עשתה זאת קורבט Z06 שהציגה צריכת דלק טובה ביותר משישים אחוזים מאשר מצהירה שברולט. מי הפתיעה הפעם?

גם השנה כללה הדרך מאות ק"מ של תנאים מגוונים שדרשו גם כישורי ניווט, כ-570 למען הדיוק. מכוניות מסוגה של הקורבט לא נרשמו בין 37 המתמודדים, אך שתי מכוניות ספורטיביות אחרות דווקא כן – מאזדה 3 החדשה בגרסת MPS והאחות החורגת פורד פוקוס RS.

צריכת הדלק שנרשמה ל-3 המצויידת במנוע טורבו המפיק 260 כ"ס, עמדה על 25.4 ק"מ לליטר. מדובר על שיפור של 43.8 אחוזים ביחס למה שמצהירה היצרנית, מה שמעניק לה את התואר בקטגוריה זו. ה-RS הציגה נתון מרשים פחות, 13.6 ק"מ לליטר, אך יש לקחת בחשבון כי לרשותה מנוע טורבו מחומש צילינדרים המפיק 305 כ"ס. השיפור ביחס להצהרת פורד עומד על 28 אחוזים.

אולם, לעומת משורגות השרירים עומדות מכוניות צנועות שכמובן הציגו צריכת דלק טובה הרבה יותר. המנצחת במירוץ היא סמארט פורטו דיזלית, שקבעה 34.3 ק"מ לליטר. במונחים בריטיים זה נשמע טוב יותר – כמעט 100 מייל לגאלון. שנייה לה היא טויוטה יאריס, נהוגה בידי אלוף השנתיים הקודמות ג'יימס סאתרלנד, שקבעה 30.5 ק"מ לליטר. טויוטה אחרת שנכנסה לרשימה היא IQ הקטנה שרשמה 27.9 ק"מ לליטר. על כמה שיפור באחוזים מדובר? כאן זה באמת שלא משנה.

וכמובן שאי אפשר שלא להזכיר דגמים הרלוונטיים גם לישראל. שברולט אביאו 1.2 ל', נהוגה בידי נהג בן 17 שטרם קיבל את רשיון הנהיגה הקבוע שלו, קבעה 21.1 ק"מ לליטר. סוזוקי אלטו, המכונית הזולה בישראל, קבעה נתון מרשים של 26.9 ק"מ לליטר.

מוזר ומעניין

מכוניות היברדיות עוטות בגאווה את דאגתן לסביבה. כיצד זה התבטא במירוץ? טויוטה פריוס החדשה ולקסוס RX450h השתתפו אף הן באירוע, כשהיתרון הברור נמצא באפשרותן להסתייע במנוע חשמלי לפרקים. החסרון נעוץ במשקל הכבד בעקבות קבוצת הסוללות ובעיקר ב-RX ששוקלת מעל לשתי טונות. איך זה השפיע על השורה התחתונה?

29.8 ק"מ עברה הפריוס עם כל ליטר בנזין שבמכל הדלק שלה. מדובר על שיפור של 16 אחוזים ביחס להצהרת היצרנית והפחתה של עוד כמה גק"מים בפליטת ה-CO2. מנוע ה-V6 של ה-RX לגם ליטר אחד לכל 19.4 ק"מ, שיפור של 20 אחוזים ונתון מרשים בפני עצמו.

את הביזאר במירוץ הציג נהג סובארו פורסטר כפולת הנעה, שקבע 13.1 ק"מ לא מרשימים כל כך. הבריטי החביב קבע אמנם נתון הנמוך ב-15.9 אחוזים מצריכת הדלק עליה מצהירה סובארו, אולם המעניין הוא בבחירה לנהוג בזמן שלמכונית רתומה עגלת סוסים.

מי שאולי הכי חשוב לו לצמצם בצריכת הדלק, הם בעלי מכוניות מסחריות הגומאות ק"מ רבים מידי שנה. את הנתון הטוב ביותר באחוזים משיגה ווקסהול ויווארו 2.0 ל' טורבו דיזל, שעם 19.6 ק"מ לליטר שיפרה את נתוני המפעל ב-60.6 אחוזים (טוב יותר מה-3 MPS). מסחרית אחרת, סיטרואן נמו הקטנה חמושה במנוע טורבו דיזל בנפח 1.4 ל' ותיבה רובוטית, קבעה 26.8 ק"מ לליטר.

לא רק בבריטניה

ממש בסמוך למרתון MPG, במתכוון או שלא, פורסמו נתונים של שני אירועים נוספים בהם נמדדה צריכת דלק לשני מותגים המשתייכים לאותו קונצרן. בתחרות שאירגנה אודי, יצאו מנקודה A בצפון אירופה 20 מכוניות מדגמים שונים פרי תוצרתה כשנקודה B נמצאת 4,200 ק"מ דרומה משם. המסע ארך תשעה ימים ובסופו הוכתרה למנצחת A3 מצויידת במנוע 1.6 ל' TDI. זו צרכה ליטר סולר לכל 30.3 ק"מ. מנגד, צריכת הדלק הגבוהה ביותר נרשמה ל-Q7 בעלת מנוע ה-V12 TDI – ליטר לכל 10.5 ק"מ, אך ניתן להבין זאת לנוכח רכיב העוצמה שבחזיתה.

התוצאה האחרת מגיעה מכיוון סיאט. גרהארד פלטנר הוא אוסטרלי חביב שאוהב לנהוג בסיאט איביזה אקומוטיב (1.4 ל' דיזל). בחודש מאי האחרון הוא חלף על פני 1,563 ק"מ, ממטה סיאט בברצלונה, כשגרסת האקומוטיב המכונית צורכת ליטר אחד לכל 34.5 ק"מ. זה לא הספיק לו ונסיעה נוספת שערך לאחרונה לאורכם של 1,910 ק"מ ו-12 מדינות, שיפרה את התוצאה – 42.6 ק"מ לליטר.

כמו בכל פרסום מסוג זה, שוב מוכיחות תחרויות אלה כי לצריכת הדלק אחראי בסופו של יום הנהג בלבד. שיפור של עשרות אחוזים אל מול נתוני מעבדות היצרניות מאשר זאת, כך שבכדי לחסוך בדלק צריך רגל ימין עדינה. בעניין זה נשמח לשמוע כמה ק"מ לליטר המכונית שלכם עושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully