וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל במכונית, זיהום באוויר

28.10.2009 / 10:41

מחקר מדעי מאשר את החשש לפיו מכוניות חשמליות רחוקות מלפטור את העולם מזיהום אוויר כל עוד המפעלים סוחטים חשמל מפחם

כלי-רכב חשמליים לא יהיו נקיים יותר מכלי-רכב מונעי בנזין או סולר (דלק פוסילי), לפחות עד לרגע בו חברות האנרגיה תנטושנה את השימוש במפעלי ייצור חשמל מבוססי פחם. כך קובעים חוקרים בארה"ב מה-National Research Council, במסגרת פרוייקט סביבתי שהקיף את השלכותיה של הטכנולוגיה החשמלית בתעשיית הרכב לעשור הקרוב. על מי פה חובת ההוכחה?

על פי נתוני המחקר, יותר מ-50 אחוזים מהאנרגיה המיוצרת באמריקה נעשית על ידי שריפת פחמים. בגינה, נפלטים לאוויר מזהמים כמו חלקיקים מסרטנים, חומרי פיח ועוד, אשר נחשבים מסוכנים בהרבה מפליטת גז טבעי ופולטים פי 2 יותר CO2 לאוויר מדרך ייצור חלופית. "על מנת שמכוניות חשמליות תחשבנה אלטרנטיבות ירוקות ויעילות בקנה מידה עולמי, חייבים להפסיק לייצר אנרגיה מפחם", כך אומר ג'רד קוהון מה-NRC. עוד הוא מוסיף כי "אם אין ברירה, צריך לשכלל את הטכנולוגיה הקיימת בייצור פחם. לפעול להקטין את הנזק לטווח המיידי".

דו"ח ה-NRC מראה כי ב-2005 ספגה האוכלוסיה, החקלאות והסביבה בארה"ב נזק בריאותי המוערך ב-120 מיליארד דולרים. ייצור החשמל מהווה כמעט חצי מערך זה, לרבות הנסיונות לפתח טכנולוגיות לכלי-רכב חשמליים. "למרות שהן מפחיתות את השימוש בנפט שמיובא מחוץ למדינה, סוגיית הרכיבים העוטפים והיקרים נותרה בעינה", כך קוהון.

ייצור כלי-רכב אקולוגיים גורם במישרין לנזק הגדול ב-20 אחוזים מאלו הנעזרים בדלקים רגילים (סולר, בנזין). מקור הסיבוך מחלקים לא זולים לייצור כגון סוללות ושבבים וכן היבט נוסף של התאמה ממדית וטכנולוגית להרכבת מערכות חשמליות. האפקט הסביבתי מורגש היטב גם בכיס האזרחים. כך למשל ב-2005 עלות הפעלה וייצור של כלי-רכב חשמליים עמדה על כ-15 סנט לכל מייל נסועה, זאת בהשוואה לרכב מונע בנזין שערכי העלות בו נעים בין 3 סנט ל-5 דולרים לטווח זהה.

עוד מסעיפי המחקר, מתחוור כי מכוניות ידידותיות (חשמל ובנזין) חמושות במנגנונים רגרנטיביים (אגירת אנרגיה עצמית מבלימה) וסוללות, מחלצות נתוני עלות-תועלת מעט יותר חיוביים מכלים היבירידים או מכוניות 'שקע-תקע', התלויים ברשת הטענה מושרשת באדמה כדי להזין את כתת הסוללות. "חשמל הוא פתרון נכון, אבל קשה לנתב אותו בחסכנות", מציין קוהון. על פי הערכת החוקרים במכון ה-NRC, אם לא תמצא הדרך לייעל את הפקת החשמל, אפילו ב-2030, כלי-רכב חשמלי עדיין יהיה יקר יותר לייצור ולתפעול מכל רכב אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully